Presunúť na hlavný obsah

Nadácia Louis Vuitton v spolupráci s Múzeom moderného umenia MoMa hostí výstavu Matisse, The Red Studio

Cestovanie

Od 4. mája do 9. septembra 2024 Nadácia Louis Vuitton hostí významnú výstavu venovanú dielu The Red Studio (1911) od Henriho Matissa (1869-1954).

Na jar tohto roku Fondation Louis Vuitton znovu potvrdzuje svoje poslanie: predstavovať umenie našej doby čo najširšiemu publiku. Nadácia, ktorej cieľom je vystavovať „kľúčové diela modernity“, oslavuje aj umelcov, ktorí majú spojenie s históriou modernity a nebáli sa vo svojom diele prezentovať nové modely a boriť zaužívané štandardy.

Od 4. mája do 9. septembra 2024 nadácia hostí významnú výstavu venovanú dielu The Red Studio (1911) od Henriho Matissa (1869-1954). 

Matisse, The Red Studio

Nadácia Louis Vuitton v spolupráci s Múzeom moderného umenia (MoMA), New York a SMK - Statens Museum for Kunst, Kodaň (Národná galéria Dánska) - hostí výstavu „Matisse, The Red Studio“, ktorá sa zameriava na genézu a históriu tohto slávneho majstrovského diela z roku 1911, jedného z ikonických diel MoMA od jeho akvizície v roku 1949.


„The Red Studio, ktoré má viac ako 110 rokov, je medzníkom v rámci stáročnej tradície štúdiových malieb a zároveň základným dielom moderného umenia,“ hovorí Ann Temkin, hlavná kurátorka MoMA.

„Obraz zostáva skúšobným kameňom pre každého umelca, ktorý sa ujme úlohy stvárniť svoje štúdio. Matissovo radikálne rozhodnutie nasýtiť povrch diela vrstvou červenej fascinovalo generácie vedcov a umelcov vrátane Marka Rothka a Ellswortha Kellyho. Z hľadiska pôvodu a histórie maľby je však potrebné ešte veľa preskúmať.“


Jadrom výstavy je The Red Studio spolu so zachovanými šiestimi obrazmi, tromi sochami a jednou keramikou, ktoré sú v ňom vyobrazené. Tieto predmety, ktoré vznikli v rokoch 1898 až 1911, siahajú od známych obrazov, ako napríklad Mladý námorník (II) (1906) – ktorý bude vo Francúzsku vystavený po 31 rokoch – až po menej známe diela, ako Korzika, Starý Mill (1898) a objekty, ktorých polohy boli objavené len nedávno.


Je naozaj potešením mať Henriho Matissa v Paríži túto jar vo Fondation Louis Vuitton. Ide o výnimočnú výstavu, ani nie pre počet vystavených diel, ako skôr pre spojenie všetkých majstrovských diel, ktoré sa objavujú v samotnom obraze, diel, ktoré neboli všetky spolu, v jednom.
Miesto, pomerne dlho, a čo je ešte dôležitejšie, nevrátili sa na miesto, kde ich umelec namaľoval alebo vytesal, a potom boli prezentované len pre svet v jeho ateliéri mimo Paríža.

Zameranie výstavy sa preto zdá byť veľmi jednoduché: obraz znázorňujúci maliarsky ateliér obklopený samotnými dielami, ktoré sú v ňom zobrazené, či už boli zavesené na stene, umiestnené na stojane alebo posadené na kus nábytku,“ Bernard Arnault, prezident Fondation Louis Vuitton