Presunúť na hlavný obsah

BIOPRODUKTY PRAVDA A SKUTOČNOSŤ

Zdravie a relax

Trend bio je v naších krajinách známy už približne desať rokov a spolu s trendami zdravého životného štýlu sú úspešnými marketingovými značkami na tuzemskom trhu. A aj keď informovanosť obyvateľstva je v posledných rokoch na najvyššej možnej úrovni, na poli bio môžeme ešte stále hovoriť o nedostatku informácií a o možnej schopnosti manipulácie trhu.

Problém bioproduktu vzniká v tom, že zákazníci vnímajú tieto produkty ako symbol záruky, avšak bio v skutočnosti znamená, že výrobok vznikol na farme, ktorá je šetrnejšia k životnému prostrediu. Nepoužívajú sa tam umelé hnojivá, zvieratá žijú v humánnych podmienkach, ale potraviny pred vstupom na trh musia prejsť rovnakou výstupnou kontrolou ako všetky ostatné potraviny. Fakt, že zdravá výživa a životný štýl je momentálne v móde, na dôveryhodnosti ničomu nepridáva. Na trh sa tak pod rúškou bio či organic dostanú produkty, ktoré bio podmienky nespĺňajú, ale na základe bio nálepky je o ne veľký záujem. V predajniach zdravej výživy nájdete skutočných bioproduktov minimum, nakoľko sa jedná prevažne o čerstvé potraviny s minimálnou dĺžkou trvanlivosti a malé obchody na rozdiel od veľkoobchodov a supermarketov majú menšie skladovacie priestory. Ďaľším faktorom je to, že lokálnych biofariem, ktoré zásobujú náš trh je ešte stále nepatrné množstvo a tým sa zvyšuje dovoz potravín zo zahraničia. Preto máte trstinový cukor z Južnej Ameriky, syry z Francúzska a maslo so Švajčiarska, vďaka týmto faktorom sa podporuje trh zahraničný, namiesto toho aby sa podporovali domovské farmy a rozšírila sa tým ponuka domácich biopotravín, ktorých aj cena bude podstatne nižšia ako cena biopotravín z dovozu. Trh biopotravín nevznikal preto, aby ste mali potraviny z dovozu, ale aby ste mali pocit, že potraviny pochádzajú z fariem, ktoré sú vo vašej blízkosti a vy si svojím spôsobom môžete overiť odkiaľ potraviny pochádzajú a či naozaj spĺňajú podmienky organic produktu. Typickým spotrebiteľom biopotravín je vysokoškolsky vzdelaný človek s lepším finančným zázemím a je preto namieste dúfať, že tento fakt sa časom zmení a bioprodukty budú samozrejmosťou a nie výsadou.