Presunúť na hlavný obsah

Typ stravovania, ktorý nám dokáže predĺžiť život a mladosť: Gény ovplyvňujú len 20% starnutia

Zdravie

Večnú mladosť dosiahnuť síce nevieme, ale čo najviac ju predĺžiť vieme. Správnou životosprávou totiž vieme zmeniť to, čo nám nebolo dopriate od prírody.

Najjednoduchšie je za všetkým hľadať len genetiku a vyhovárať sa sám pred sebou, prečo niečo v životnom štýle nemeniť, aj keď dôsledky nás trápia každým dňom. Možno vás však prekvapí, že genetika stojí len za približne 20% nášho starnutia. Zvyšok dokážeme ovplyvniť my sami našou životosprávou a prístupom k nášmu telu a zdraviu. 

Prečítajte si: Štyri potraviny, ktoré majú skvelé spaľovanie: V týchto kombináciách majú viditeľnejší úbytok na váhe

 

To, ako dlho zostaneme mladý nezávisí od veku, ale od „kvality“ organizmu

Zjednodušene povedané, naše roky a dátum narodenia sú len číslo, ktoré určuje náš vek. Neznamená to však, že v určitom momente života, v určitom veku už sme na niečo starý. Len si zoberte, keď porovnáte viacerých ľudí v rovnakom veku, ako odlišne vyzerajú a pôsobia. Dnes, keď sa veda a beauty priemysel čoraz viac posúvajú vpred je dokonca oveľa ťažšie niekomu tipovať vek, aby neprišlo k nedorozumeniu. To, ako teda vyzeráme a pôsobíme, odráža náš životný štýl a spôsob, akým sa o zdravie a telo staráme. 
Najväčšie zastúpenie spomedzi bežných vecí má strava a živiny v nej obsiahnuté. Tá totiž ide ruka v ruke s rôznymi ochoreniami a pomocou správneho typu stravovania dokážeme organizmus robiť odolnejším a výkonnejším.  

Samozrejme, netreba prehliadať to, čo môže koniec koncov úplne prebiť našu snahu v zlepšení životosprávy alebo jedálnička, a to je stres. Podceňovaný a pritom tichý zabijak mnohých buniek. Úzko však súvisí s jedálničkom – niektorí ľudia nie sú schopní zjesť nič, iní majú návaly vlčieho hladu a niekto siahne len po rafinovanom cukre. Ani jedno z uvedených nie je vhodné. Najlepšie, čo môžete urobiť je kompenzovať napätie v tele aktivitou, pohybom, niečím, čím zaženiete zlé myšlienky a čo vás uvoľní. Vyplavenie endorfínov má pozitívny vplyv na našu náladu. Čím šťastnejší a spokojnejší sme, tým viac sa sami sebe aj páčime a verte alebo nie, ale aj okoliu. A práve to sú takisto faktory, ktoré na rozdiel od genetiky, dokážu s výzorom človeka doslova zázraky. Nehovorí sa to len tak, je to súhrn hormónov pôsobiacich na náš organizmus. Veľmi priaznivo na našu náladu a proti depresii pôsobia tiež omega-3 a omega-6 mastné kyseliny a ešte o mnoho viac zdraviu prospešných surovín, ktoré odporúčame zakomponovať do jedálnička. 

Mohlo by vás zaujímať: 

Jedálniček, vďaka ktorému telo získava potrebné, telu prospešné živiny

Žiadny extrém nie je dobrý a tak vám nebudeme diktovať presne, čo by ste mali jesť, či byť vegánom, vegetariánom alebo ísť zlatou strednou cestou. Každý to cíti inak, čo je však dôležité je, že pokiaľ sa rozhodnete pre akúkoľvek zmenu alebo cestu, určite sa v oblasti životosprávy vzdelávajte a naštudujte si potrebné informácie k stravovaniu.

Čo však s istotou môžeme povedať je jednoznačne vylúčiť rafinovaný cukor, bielu múku a všetky potraviny, ktoré sú pre organizmus takto zaťažujúce. Sú síce našou tradíciou, ale stravovanie sa za posledných dvadsať rokov zmenilo a dnes máme rozšírenejšie možnosti a prístup k potravinám. Typ stravovania, ktorý vám teda dokáže „predĺžiť mladosť“ by mal v sebe zahŕňať:

  • potraviny bohaté na omega-3 a omega 6-mastné kyseliny (ryby, avokádo)
  • orechy (ľanové semienka, chia, vlašské orechy, mandle, 
  • listovú a kapustovú zeleninu (kel, karfiól, brokolica, špenát), koreňovú zeleninu (mrkva, petržlen)
  • z byliniek kraľuje žerucha, koriander, bazalka či púpavové listy
  • potraviny, ktoré obsahujú vlákninu (pohánka, pšeno, quinoa, hnedá ryža)
  • zdroj bielkovín a esenciálnych živín (domáce vajcia)
  • alternatíva mliečnych výrobkov (tempeh, tofu)
  • strukoviny (šošovica, hrach, fazuľa)

- Najčítanejšie -