Presunúť na hlavný obsah

Danka sa vrátila z Číny a v Bratislave založila jedinečnú škôlku: Vďaka čínštine pomáha vychovávať bystrejšie deti

Kariéra

Slovenka Danka Čermáková pred niekoľkými rokmi odišla pracovať do Číny, v ktorej sa jej veľmi darilo. Jedného dňa ju totiž oslovili nadriadení s návrhom, aby sa odčlenili a založili vlastnú firmu. A tak sa aj stalo. Úspešný biznis však stopol príchod pandémie, v dôsledku ktorej sa Danka vrátila domov. Na Slovensku sa následne rozhodla skĺbiť lásku k deťom a lásku k jazykom a tak v Bratislave otvorila materskú školu Dragon Kids, v ktorej sa deti učia po čínsky. O tom, prečo by sa naše deti mali učiť práve po čínsky, sme sa porozprávali priamo s Dankou.

Danka, pred rokmi si odišla pracovať do Číny, kde si založila aj biznis. Prečo si sa ho rozhodla zrušiť a vrátiť sa domov, na Slovensko?

Môj business bol o výmenných programoch a teda o študentoch z celého sveta prichádzajúcich do Číny na výmenné pobyty. Všetko išlo vynikajúco, firma aj záujem rástol, prišla však pandémia a v Marci 2020 sa čínske hranice zatvorili a s nimi aj moje plány. Predpokladám, že nie som sama, ktorá si na začiatku pandémie myslela, že to bude trvať pár týždňov. Čína je zatvorená dodnes. Ale všetko zlé je na niečo dobré, vďaka pandémii som doma v Banskej Bystrici stretla toho pravého a o mesiac sa berieme.

Nemala si po príchode na Slovensko problém s adaptáciou na tunajšie prostredie? Predsa len si už bola zvyknutá na uponáhľaný a preplnený Peking…

Trvalo mi dosť dlho, kým som sa opäť naučila význam slov víkend a relax, keďže v Číne som pracovala 7 dní v týždni a prišlo mi to po tých rokoch úplne normálne. Ja som dokonalý príklad workoholika, stále musím niečo robiť a tak som si aj na Slovensku musela nájť projekt, niečo, čomu venujem čas, skúsenosti a bude ma to napĺňať. Skĺbiť v projekte lásku k deťom a lásku k jazykom bolo najlepšie rozhodnutie.

Ako vieme, v Bratislave si otvorila materskú školu, kde sa učí čínsky jazyk. Prečo si myslíš, že slovenské deti by sa mali učiť po čínsky? V čom vidíš výhody?

Čína, do ktorej som prišla a z ktorej som odišla, boli úplne rozdielne, bezpochyby sa z nej stáva číslo jeden v svetovej ekonomike a jej sila stále rastie. Bežne mi aj dnes volajú známi známych, či by som nevedela dohodnúť nejaký business v Číne, a to vo všetkých možných odvetviach  - stavebníctvo, elektronika, šport, medicína... Dá sa povedať, že každý súčasný podnikateľ či už veľký, alebo malý, obchoduje, plánuje alebo by chcel obchodovať s Čínou.

Preto je hlavnou výhodou  náskok . Číne patrí budúcnosť a čínština do nej otvára dvere. Západné krajiny už dávno na túto skutočnosť reagovali a vytvorili edukačný systém s čínštinou. My na Slovensku len dobiehame zameškané. Aj do mojej agentúry už pred 9 rokmi prišiel dopyt z Nemecka, Francúzka či Poľska po čínskych au pair pre rodiny s malými deťmi, aby sa čo najskôr a čo najprirodzenejšie začali učiť jazyk. To bol aj hlavný dôvod, prečo som sa rozhodla otvoriť materskú školu s výučbou čínštiny. Dať túto možnosť aj deťom na Slovensku a je len na rodičoch, či ju využijú.

Okrem iného jazykmi ako angličtina či nemčina už v našom regióne nikoho neohúrite, stali sa samozrejmosťou.  

Akou formou učíte deti po čínsky? Netrápia sa, keďže ide o jeden z najťažších jazykov na svete?

Jazyky a nielen čínsky sa u nás deti učia tou najprirodzenejšou formou -  formou dennej komunikácie. Pri hre, pri jedení, uspávaní, na prechádzke sa lektori s deťmi rozprávajú výlučne v cudzom jazyku - teda okrem tých slovenských. Počas dňa majú deti aj  hodiny hudby, kung fu, thai chi alebo jógy, ktoré sú zamerané na koncentráciu, sústredenie, rytmus a pozornosť na detail, no v  neposlednom rade na uvoľnenie, ktoré deti tak veľmi potrebujú. Výsledky sú viditeľné už po troch mesiacoch.

Deti sa jazyky učia jednoduchšie, v 2 rokoch sa ešte stále učia aj svoj materinský jazyk a práve to je najideálnejšie obdobie na pribratie ďalších jazykov, tie sa učia a chápu na rovnakej úrovni. Deti sa nehanbia a neboja, že urobia chybu na rozdiel od dospelých, preto je učenie prirodzenejšie. A čo je dôležité, nesmierne radi opakujú po dospelých, čo celý proces uľahčuje. U nás v škôlke sme sa presvedčili, že deti nasávajú nové vedomosti ako špongia. A musím dodať, že čínština vôbec nie je taká ťažká, nie je sa čoho báť.

Takže čínština vplýva na rozvoj mozgu a zvyšuje IQ?

Samozrejme, je o tom veľa štúdií. Zatiaľ čo pri angličtine používame len jednu časť mozgu, pri čínštine sú to dve súčasne. Učenie sa čínskych znakov podporuje predstavivosť a jemnú motoriku, deti ktoré sa učia čínštinu, sú lepšie v matematike a majú lepšiu pamäť. 

Čo by si odkázala rodičom, ktorí aj po tvojich predošlých slovách ešte pochybujú, či dať svoje dieťa k tebe do škôlky, aby sa učilo po čínsky?

Výber škôlky je pre každého rodiča náročná misia, keďže každý chce pre svoje dieťa len to najlepšie. Učiteľ materskej školy je po rodine tým najdôležitejším človekom sprevádzajúcim dieťa v jeho ceste k samostatnosti, preto som pedagogický tím vytvorila tak, že im bez váhania čoskoro zverím aj vlastné dieťa. Okrem čínskych učiteľov máme u nás v každej triede aj anglicky a slovensky hovoriacich pedagógov a učiteľa hudby.

Treba myslieť na to, že za všetko, čo deťom dáte, sa vám raz poďakujú. Veľa rodičov si myslí, že je na jazyky priskoro. Nikdy nie je priskoro, je len príliš neskoro. Výskum dokázal, že deti sa dokážu paralelne učiť 3 rôzne cudzie jazyky, a to počúvaním svojho okolia a imitovaním ho. Čím je dieťa mladšie, tým lepšie dokáže prispôsobiť výslovnosť a vytvárať nové zvuky. Deti vo veku 3-4 rokov sa dokážu učiť prostredníctvom hry, pretože ich myseľ nie je preťažená informáciami. Vo veku vyššom ako 10 rokov sa mozog začína meniť. Pre dospelého je už veľmi náročné učiť sa cudzí jazyk. Kedykoľvek sa k nám rodičia môžu prísť pozrieť, aby si navnímali atmosféru a v praxi videli, ako sa deti učia v rôznych jazykoch.