Presunúť na hlavný obsah

10 faktov, ktoré by ste mali vedieť o najznámejších módnych značkách predtým, ako pristanú vo vašom šatníku

Móda

Rozmýšľali ste niekedy nad tým, aký príbeh majú za sebou ikonické módne značky? Ako sa stali takými jedinečnými? A čo stálo pri ich zrode? Spolu s vášnivou fashionistkou Carolinou Danišovou, ktorá prostredníctvom LUXED bazáru dáva luxusným fashion kúskom druhú šancu, prinášame 10 zaujímavých faktov, ktoré by ste mali vedieť o najznámejších svetových módnych značkách predtým, ako pristanú vo vašom šatníku.

Louis Vuitton

Louis Vuitton je už dekády označovaná ako najpopulárnejšia a najhodnotnejšia značka na svete. „Na svedomí“ ju má najväčší svetový módny korporát s názvom LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton group. Založená bola v Paríži už v roku 1854 a slávnou sa stala najmä vďaka svojmu ikonickému monogramu „LV“ a šachovnicovému vzoru Damier, ktorý je ešte starší než spomínaný vzor LV. Louis Vuitton sa preslávil svojimi kuframi, batožinami a kabelkami, ktoré sa stali neoddeliteľnou súčasťou cestovania svetových elít. Možno ste ale nevedeli, že nepredané produkty LV nikdy neputujú do zliav pre verejnosť. Značka nepredaný tovar ponúka interne v rámci private sales, prípadne tovar vracia spať do výroby, aby zabezpečila jeho exkluzivitu a hodnotu.

Čítajte viac: 22-ročná Slovenka založila koncept predaja luxusných kúskov z druhej ruky: Ako sa pri nákupe nenechať oklamať?

Hermés

Jednu z najluxusnejších parížskych značiek  založil v roku 1837 Thierry Hermés a do povedomia sa dostala svojím vysoko kvalitným koženým tovarom takmer pred 200 rokmi. Vedeli ste, že Hermés je jednou z prvých luxusných značiek, ktorá začala s online obchodom vôbec? To však možno stále nie je to najzaujímavejšie. Ženy na celom svete milujú „Birkinky“, ktoré sú dodnes najikonickejším artiklom Hermés. Niet divu, že niektoré sa predali za státisíce dolárov. Prvú kolekciu kožených kabeliek, ktorá kedy vznikla pod značkou Hermés, urobil sám Émile-Maurice v roku 1922 po tom, čo sa jeho manželka sťažovala, že v celom Paríži nenašla kabelku, ktorá by jej vyhovovala. Krásne gesto, čo poviete? A ešte jedna zaujímavosť. Ikonické oranžové krabičky, do ktorých sa luxusné kúsky balia, boli pôvodne krémovej farby s pozláteným lemom imitujúcim bravčovú kožu, neskôr horčicovej farby s hnedým lemovaním. Prvé oranžové škatule vznikli po druhej svetovej vojne z dôvodu nedostatku originálnych materiálov. Dnes existuje až 188 rôznych veľkostí týchto oranžových krabičiek. Stačí si len vybrať.

Gucci

Talianska luxusná značka módy a koženého tovaru je známa svojimi šatkami s kvetinovými potlačami, ktoré navrhol syn Guccia Gucciho, Rodolfo. Rovnako predstavila jedny z najdrahších džínsov na svete s názvom „Genius Jeans“, ktoré v roku 1998 stáli neuveriteľných 3 134 dolárov. Gucci nie je výnimka ani čo sa týka spoluprác so svetoznámymi dizajnérmi. Po nástupe dizajnéra Toma Forda vzrástla  cena akcií značky za 5 rokov až o 90 %. 

Prada

Čo si prvé predstavíte, keď sa povie Prada? Okrem jedného z najikonickejších filmov o móde, Diabol nosí Pradu, to určite budú aj extravagantné kožené kabelky a módne doplnky. Preto bude pre vás možno prekvapením, že prvým telefónom, ktorý bol uvedený na trh s celou funkciou dotykovej obrazovky, bol telefón LG navrhnutý práve pre Pradu. A to bolo len niekoľko mesiacov predtým, ako Apple predstavil ikonický iPhone. Neuveriteľné, však? 

Chanel

Gabrielle Bonheur „Coco” Chanel bola francúzska módna návrhárka, menovkyňa a zakladateľka svetoznámej značky Chanel. Coco Chanel, ako ju dodnes poznáme, ohúrila módny svet, keď si v Benátkach obliekla nohavice. Bola vôbec prvou dizajnérkou, ktorá predstavila ženské nohavicové kostýmy na móle. Práve jej nadčasový dizajn tak spôsobil revolúciu v ženskej móde. Oslobodila ženy od šiat, v ktorých sa, podľa nej,  človek nemohol hýbať. Chanel má svoje špeciálne miesto aj vo svete vôní a parfumov – ikonický Chanel No. 5 odštartoval v roku 1921 éru moderných parfumov.

Burberry

Burberry je medzinárodne uznávaná luxusná značka so zreteľným britským jemnocitom. Od svojho založenia v Anglicku v roku 1856 je Burberry synonymom kvality, definíciou trvanlivosti, klasického štýlu a praktickosti. Jediným kúskom, ktorý vždy nájdete v šatníku ženy (alebo chlapa), je Trench Coat, o ktorý sa zaslúžil Thomas Burberry. V roku 1880 vynašiel Gabardine, látku používanú vo väčšine trenčkotov. Pôvodne mal chrániť vojakov pred dažďom na bojisku. Až po vojne sa trench stal obľúbeným aj u širokej verejnosti a dodnes je klasikou, ktorá vo vašom šatníku nesmie chýbať!

Valentino Red

Značka Valentino Red dostala toto pomenovanie vďaka žiarivo červeným šatám, ktoré sám Valentino navrhol. Červená je pre Valentina ikonickou farbou rovnako ako oranžová pre Hermés. Legenda hovorí, že Valentino bol touto farbou ohromený už v mladom veku, keď navštívil operu Carmen v Barcelone, kde bola celá scéna karmínová od kostýmov až po kvetinové aranžmány na javisku. Vďaka tomu si dizajnér uvedomil vplyv farieb na ľudí. Zaujímavosťou je, že dodnes existuje oficiálny odtieň Pantone, ktorý pozostáva zo 100 % purpurovej, 100 % žltej a 10 % čiernej. Malé „červené“ od Valentina budú teda rozhodne kúsok, do ktorého sa oplatí investovať. 

Armani

Určite vás prekvapí fakt, že prvú bundu typu Bomber Jacket, ktorú u nás poznáme pod názvom „bombera“, vytvoril Giorgio Armani. Nadčasový kúsok pochádza z roku 1970, keď Giorgio Armani navrhol sériu kožených búnd tohto typu pod vlastným menom. Čo však väčšina ľudí o Armani nevie, je fakt, že bola vôbec prvou značkou, ktorá zakázala modelkám s indexom telesnej hmotnosti nižším ako 18 zúčastňovať sa jej módnych prehliadok.

Versace

Tento moment si určite budete pamätať! Značka Versace sa zapísala do histórie módy, keď Jennifer Lopez vystúpila v nezvyčajných zelených šatách z hodvábneho šifónu na červenom koberci 42. ročníka odovzdávania cien Grammy. S online vyhľadávaním oblečenia, ktoré mala v ten večer J-Lo na sebe, sa potom roztrhlo vrece. A ako na to reagoval Google? Jeho tím spustil svoju funkciu vyhľadávania prostredníctvom obrázkov. Nuž, aj móda a technológie sa niekedy vedia prepojiť.

Neprehliadnite: Kamarátky Denisa a Nikola rozbehli biznis so sekáčom nábytku. Projekt Na povale prináša jedinečné kúsky retro doby

Dior

Francúzsky návrhár Dior bol miláčikom celebrít ako Marilyn Monroe, Liz Taylor či Ava Gardner. Ako vôbec prvý dizajnér sa objavil v časopise Time. Jeho láska k štruktúre ho inšpirovala k výrobe odevov, ktoré dodnes zvýrazňujú ženské boky a poprsie. Vďaka svojej matke, ktorá počas jeho detstva vytvorila pri dome záhradu plnú krásnych kvetov, mal celý život vášeň pre flóru. Aj z toho dôvodu sa počas jeho kariéry tieto motívy pravidelne objavovali v kolekciách Dior. Po zdrvujúcej smrti Diora v roku 1957, keď mal len 52 rokov, sa stal riaditeľom korporátu iba 21-ročný talentovaný Yves Saint Laurent, ktorému bol Dior dovtedy mentorom. Jeho príbeh v módnom gigante mal ale trpkú príchuť. Hoci zachránil módny dom pred finančným krachom, v roku 1960 ho vyhodili. Kvôli vyčerpaniu a obrovskému stresu bol hospitalizovaný v nemocnici. Počas tohto obdobia zažaloval dom Dior za jeho prepustenie a prípad vyhral. Neskôr prevzal funkciu kreatívneho riaditeľa extravagantný John Galliano. Ten viedol Dior do nového tisícročia a spolupracoval s nespočetným množstvom hviezd, vrátane samotnej princeznej Diany. Princezná nosila Gallianove róby a obľúbila si aj jeho kabelky. Galliano preto vytvoril špeciálnu kabelku pre princeznú, ktorú neskôr s jej požehnaním nazval Lady Dior. Tá sa stala ikonou, ktorú milujú ženy dodnes.