Presunúť na hlavný obsah

Mikloškove kostýmy sú ako majstrovské dielo. Návrhár poodhalil proces tvorby na Let’s Dance, je to celkom dobrá matematika

Móda

Šou Let’s Dance nie je atraktívna len pre milovníkov tanca a zábavy, skvelý zážitok ponúka tiež priaznivcom módy. Obdivujeme štýlové a vkusné kostýmy, ich atypické strihy, bohaté zdobenia či hru s materiálmi a vzormi. Každý model je unikátny, každý jeden nesie punc výnimočnosti, pretože každý jeden prejde rukami Fera Mikloška. Návrhár si tvorbu kostýmov na Let’s Dance zamiloval natoľko, až sa stala jeho srdcovkou. A čo-to nám o nej prezradil.

Už je to viac ako dvadsať rokov, čo Fero Mikloško tvorí pod vlastným menom. Dve dekády na slovenskom módnom trhu predstavujú enormné množstvo skúseností a nemalým číslom k nim prispela šou Let’s Dance. Fero Mikloško je jej súčasťou od úplného začiatku. Z jeho rúk vzišli kostýmy do siedmich sérií v horizonte pätnástich rokov. 

Ako sám priznal, spoznanie tanečného sveta z pohľadu módy mu dalo veľa. Naučil sa tvoriť šaty pod svetlá reflektorov takým originálnym a kvalitným spôsobom, že ho oslovujú aj tanečnice mimo Let’s Dance. Niet sa čomu čudovať, Mikloškove kostýmy sú ako majstrovské dielo. Ako vznikajú? V čom je ich tvorba iná v porovnaní s "bežnou módou"? A prečo sú Mikloškovou srdcovou záležitosťou? Nielen tieto odpovede nájdete v našom interview s dizajnérom. 

Slovenská verzia šou Let’s Dance sa vysiela od roku 2006. V prvom ročníku ste boli jej súčasťou ako tanečník. Ako ste vtedy vnímali kostýmy? 

Ja som sa vtedy veľmi tešil na tanec a v neposlednom rade na kostýmy. Žiaľ, užil som si iba dva. Vtedy robila kostýmy pani Baluchová, ktorá mala ako jediná na Slovensku tanečný obchod a šila kostýmy pre profesionálnych tanečníkov. Keďže som sa ako návrhár nechal unášať návrhmi na Let’s Dance, predsa len som si prvý kostým trochu vylepšil perím, čo nebolo pre mužov na latino úplne typické. V druhom kole som mal na sebe frak a potom som trošku pomáhal navrhovať kostýmy ostatným účinkujúcim. 

Od druhého až po súčasný ôsmy ročník Let’s Dance tvoríte kostýmy pre tanečné páry. Ako táto spolupráca vznikla a čo sa vám na nej páči?

Ono to bolo spontánne. Keď kolegovia videli, aký som kreatívny, chceli šaty odo mňa. A tak som postupne prešiel do projektu a som v ňom až doteraz. Je to iný druh obliekania a aj ten som sa musel naučiť a poviem, že ďakujem za to. Sú to krásne veci, nie úplne do ulíc, hlavne pod svetlá reflektorov, čo milujem. 

Keď sme pri spolupráci, s kým úzko komunikujete pri tvorbe kostýmov?

Celý program má pod palcom režisér Pepe Majeský a od neho závisí, čo, kto, ako bude tancovať a na čo. Podľa toho sa vyberajú referencie a ja prispôsobujem kostýmy.

Zasahujú Vám do navrhovania aj samotní tanečníci?

Samozrejme, že aj tanečnice majú rady, keď sa môžu zapojiť, čo je pre mňa obohacujúce, lebo sa dozvedám, aké sú trendy v tanečnom svete. Potom sa ich snažím aplikovať po Mikloškovsky do kostýmov. 

V Let’s Dance vidíme rôzne druhy tancov, pričom každému z nich prislúcha akýsi prototyp kostýmu. Zaujíma ma, či sa pri tvorbe modelov držíte určitých štandardov pri výbere materiálov a strihov alebo posúvate svoje hranice kreativity.

Sú dané tance a k nim kostýmy. Štandard je štandard na krásne dlhé šaty a pánske fraky, pri latine je to voľnejšie a kreatívnejšie. Potom sú tematické tance a tam sa vieme aj vyblázniť a vykreovať, ale, samozrejme, s vkusom (úsmev). Niekedy sa hranice posúvajú a som prekvapený, že aj u profesionálnych tanečníkov majú kostýmy dobré ohlasy. O tom svedčia správy, ktoré mi píšu tanečnice. Objednávajú si šaty, ktoré videli na danej tanečnici. 

Kostýmy na Let’s Dance prechádzajú vašimi rukami prakticky od začiatku. Zvyknete modely z predchádzajúcich epizód recyklovať či pretvoriť?

Skoro až doteraz sa vyrábali len nové a, samozrejme, zapožičiavame aj od profesionálnych tanečníkov. Ale televízia Markíza už zopár rokov ide eko trendom, tak ak sa dá, pokojne zrecyklujeme starší model, ktorý keď upravíme, tak nie je ani spoznať, že bol už použitý. 

V čom je tvorba tanečný kostýmov špecifická v porovnaní s inými modelmi, ktoré navrhujete?

Toto je úplne iná dimenzia. Tu sa kostýmy šijú iba z elastických materiálov, je veľa ručného zdobenia, podľa pohybu treba vymýšľať, kde a ako umiestniť ramienko, prichytiť perie alebo ako našiť strapce, aby nezavadzali pri tanci. Je to celkom dobrá matematika (úsmev). Kdežto pri mojich modeloch ide o návrhy do bežného života a o praktickosť. 

Sú dámske kostýmy z hľadiska tvorby náročnejšie než pánske alebo je to naopak?

Tak dámy sú vždy náročnejšie (úsmev). Tie rady vymýšľajú, aby boli čo najkrajšie, najchudšie, najsexi a neviem čo ešte všetko. Páni sú skromnejší, chcú byť mužní a tiež sexi. Ale v podstate, ak by ste im dali jednu čiernu košeľu, tancujú v nej nonstop (úsmev).

A vedeli by ste povedať, koľko v priemere trvá vytvorenie jedného modelu od jeho nákresu až po finálne úpravy?

Keď šijeme kostým, musíme byť promptní, lebo párov je veľa a my máme málo času. Ale nejde to, samozrejme, na úkor kvality. Mám šikovný tím a za deň ušijeme aj tri kompletné kostýmy. 

Ešte by bolo zaujímavé dozvedieť sa, koľkými rukami prejde jeden kostým…

Väčšinou je to podelené, čo kto bude šiť a krajčírka v tom už má prax. Jedna zdobí, jedna šije body, druhá saká… Prispôsobujeme sa podľa kostýmu, ktorý pôjde v danom diele.

Pravdepodobne ste sa v rámci Let’s Dance stretli aj veľkými výzvami. Ktoré modely vám v tomto zmysle utkveli v pamäti?

Juj, bolo ich veľmi veľa, ale pre mňa bol najväčší zážitok, keď sme do jednej série zapožičiavali kostýmy z londýnskej firmy Chrisanne, kde som bol osobne vyberať kostýmy. Bola to pastva pre oči, čo vám budem hovoriť… Šijú šaty pre celý svet a bolo úžasné vidieť aj dielne, kde mali krajčírky busty s menami, pre ktoré šili šaty. Toľko lesku a farebnosti som v živote nezažil (úsmev). 

Hoci ste na slovenskej módnej scéne absolútnou špičkou, sú poznatky, ktoré ste nadobudli len vďaka tanečnej šou Let’s Dance? Ak áno, aké?

Ja žijem dva svety. Prvý je módny a prvoradý a potom, keď ma oslovia na Let’s Dance, sa prepnem do tanečného sveta. Niekedy aplikujem módne trendy do tých tanečných a naopak. Tým, že som vyštudovaný umelecký krajčír pre divadlo, tak táto parketa je mi blízka a aj mi sedí, o čom svedčí, že už robím ôsmu sériu (úsmev).