Presunúť na hlavný obsah

Michaela Kocianová v kariére nezaháľa: Ako chce Vetulus - Liga pre seniorov uľahčovať životy seniorom na Slovensku?

Kariéra

Na stretnutí sympatizantov a podporovateľov OZ Vetulus sme sa v priestoroch hotela Albrecht rozprávali s jeho zakladateľmi, topmodelkou Michaelou Kocianovou a Sašom Jánym.

Redaktorka: Dnes sa rozprávam s členmi občianskeho združenia Vetulus, ktoré si osvojilo nový názov Liga pre seniorov. Toto združenie sa od svojho založenia venuje zlepšovaniu životov seniorov na Slovensku a propagácii aktívneho starnutia. Čo vás viedlo k založeniu Vetulus?

Sáša Jány, spoluzakladateľ: Dobrý deň, ďakujeme za pozvanie. Myšlienka Vetulus, čo je v preklade "staručký, vo vysokom veku", vznikla z našich osobných skúseností a potreby pomôcť našim seniorom nájsť svoje miesto v rýchlo sa meniacom svete. Naša spoločnosť rýchlo starne, a my sme chceli vytvoriť pre seniorov nové možnosti, ukázať im alternatívy, zvýšiť ich informovanosť v dôležitých oblastiach a tak ich viac zapojiť do spoločnosti, ktorá ich posledné roky vytláča na okraj.

Redaktorka: Vidím tu množstvo známych tvárí - Soňa Müllerová, Michal Hudák, Miloš Bubán, Simona Bubánová, Lucia Hurajová. Sú to všetci Vaši členovia?

Michaela Kocianová, zakladateľka: Ide o našich sympatizantov, podporovateľov a garantov. Sme vďační, že nám odborníci z rôznych segmentov dávajú rady a pomáhajú nám. Martin Knut nás dlhodobo mentoruje. Martin vybudoval Ligu za duševné zdravie a veľmi si vážime, že je ochotný deliť sa o svoje dlhoročné skúsenosti. Pomáha nám aj psychiatrička MUDr. Elena Žigová, Janka Červenáková z neziskovej organizácie Viaticus a množstvo iných osobností. Veľmi si to vážime. 

Redaktorka: Môžete nám viac povedať o vašich projektoch a aký majú dopad na komunitu seniorov?

Jana Kováčová, riaditeľka OZ Vetulus: Samozrejme. Jeden z našich hlavných projektov je informačná platforma Liga pre seniorov. Je programovaná tak, aby seniorom poskytovala jednoduchý prístup k úradným informáciám, ktoré v rôznych situáciách potrebujú s ohľadom na ich bydlisko, kraj. Zahŕňa oblasti ako dôchodok, sociálna pomoc, finančné príspevky, dôležité kontakty, voľnočasové aktivity a zdravie. Momentálne je vo fáze dopĺňania obsahu a následne po otestovaní platformy na Nitrianskom samosprávnom kraji ju doplníme o údaje zo všetkých ostatných krajov Slovenska. 

Michaela Kocianová: Snažíme sa tiež prispieť k zvyšovaniu ich digitálnej gramotnosti. Pripravujeme vzdelávacie videá pre seniorov, zamerané na smart telefóny a aplikácie, ktoré pomáhajú zostať v kontakte s blízkymi a zároveň byť nezávislí. V neposlednom rade opakovane upozorňujeme na problematiku duševného zdravia, napríklad samota je problém, ktorý trápi množstvo starších občanov a riešenie je pritom na nás všetkých.

Redaktorka: Ako ste zisťovali, čo je pre našich seniorov potrebné?

Sáša Jány: Po mnohých stretnutiach so seniorskými organizáciami a sme s agentúrou 2muse realizovali prieskum zameraný na potreby a obavy seniorov. Tento prieskum nám poskytol cenné informácie o tom, čo naši starší občania najviac potrebujú a čoho sa obávajú. Zistili sme, že okrem materiálnej pomoci potrebujú najmä spoločnosť – niekoho na rozhovory a objasnenie, ako fungovať v modernom svete. Obávajú sa neschopnosti zabezpečiť si potrebnú zdravotnú starostlivosť, straty domova, zlých medziľudských vzťahov a osamelosti.

Redaktorka: Ako na základe týchto poznatkov plánujete prispôsobiť vaše budúce projekty?

Jana Kováčová: Vďaka prieskumu sme lepšie pochopili potreby seniorov a smer, ktorým by sa mali naše projekty uberať. Na základe získaných dát sme prispôsobili obsah našej informačnej platformy, aby lepšie reagovala na potreby seniorov. Zameriavame sa na rozširovanie informácií o zdravotnej starostlivosti, sociálnej pomoci a finančnej podpore, ako aj na vzdelávanie v oblasti technológií, aby sme pomohli seniorom zvládať výzvy moderného sveta.

Redaktorka: Aký vplyv mal prieskum na vnímanie vašej organizácie a na podporu zo strany partnerov?
Miloš Svitek, projektový manažér: Prieskum zvýšil dôveryhodnosť našej organizácie a pomohol nám lepšie komunikovať s našimi partnermi. Keď sme mohli predložiť konkrétne dáta o potrebách a obavách seniorov, naši partneri lepšie pochopili význam našich projektov. To nám umožnilo získať väčšiu podporu pre naše iniciatívy a rozšíriť naše služby na podporu seniorov.

Redaktorka: Nedávno ste spustili aj sociálnu kampaň. Aké je jej posolstvo?

Michaela Kocianová: Naša prvá sociálna kampaň, vytvorená s agentúrou Saatchi & Saatchi a režisérom Martinom Marčekom, sa snaží poukázať na význam medzigeneračnej komunikácie. Chceme, aby sa ľudia zamysleli nad tým, ako komunikujú so svojimi staršími príbuznými, a aby si uvedomili, že títo ľudia majú bohaté životné skúsenosti a múdrosť, ktorou sa môžu podeliť. Kampaň vyzýva k častejším návštevám, hlbším rozhovorom a zdieľaniu životných radostí aj starostí.

Redaktorka: Ako sa vám darí dosahovať vaše ciele a akú úlohu v tom zohrávajú vaši partneri?

Michaela Kocianová: Naše projekty by neboli možné bez podpory našich partnerov, ako sú skupina Agel, Nadácia J&T, Phillip Morris Slovakia a Zoznam.sk. Ich dôvera a finančná, či mediálna podpora nám umožňujú realizovať a rozvíjať naše iniciatívy. 

Redaktorka: Aké sú vaše plány do budúcnosti?

Sáša Jány: Chceme pokračovať vo vývoji našej platformy, rozširovať naše vzdelávacie projekty a kampaňové aktivity. Zároveň plánujeme ešte viac spolupracovať s mestskými a regionálnymi orgánmi, aby sme naše služby dostali k čo najväčšiemu počtu seniorov.

Redaktorka: Ďakujem za rozhovor a držím palce, aby sa Vám Vaše ciele darilo napĺňať.