Presunúť na hlavný obsah

Na Slovensku každoročne zomrie na rakovinu prsníka stovka žien: Ako zákernej chorobe zabrániť?

Zdravie

Napriek tomu, že sa momentálne celý svet sústredí na koronavírus, netreba zabúdať ani na ďalšie zákerné ochorenia. Jedným z nich je aj čoraz rozšírenejšia rakovina prsníka, ktorá vo väčšine prípadov postihuje najmä ženy bez ohľadu na vekovú kategóriu.

Na fakt, že na Slovensku evidujeme viac, než 30-tisíc žien s rakovinou prsníka, upozorňuje aliancia Nie rakovine. Výskum totiž ukazuje, že napriek tomu, že sú technológie, ale aj spôsoby, ktoré dokážu chorobu včas podchytiť na vysokej úrovni, žien, ktoré sú diagnostikované už v neskoršom štádiu čoraz viac pribúda. „Na Slovensku žije s rakovinou prsníka 30-tisíc žien. Odhaduje sa, že ročne zomrie na rakovinu prsníka okolo 900 z nich. Žiaľ, stále u nás platí, že približne 30 percent žien s touto diagnózou je diagnostikovaných už v pokročilých štádiách. V priemere tak až 300 žien ročne zomrie úplne zbytočne, kvôli neabsolvovaniu skríningových mamografických vyšetrení,'' uvádza aliancia s tým, že povedomie o rakovine prsníka je na Slovensku stále nízke. 

Práve spomínané mamografické vyšetrenie dokáže odhaliť toto ochorenie včas, kedy sa ešte dá liečiť. Skríningovým mamografickým vyšetrením prsníkov sa kontrolujú ženy, ktoré nepociťujú žiadne priame známky prítomnosti nádorového ochorenia prsníka. Na tomto preventívnom vyšetrení sa však ročne zúčastňuje menej ako 30 percent žien a to aj napriek tomu, že má istá veková kategória toto vyšetrenie bezplatné.

Prečítajte si: Viktor Vincze Slovenkám: Chcete byť ako moja žena? Tak teraz môžete!

Samovyšetrenie

Mamografické vyšetrenie však nie je jedinou prevenciou. Aliancia apeluje na to, že by sme si mali v pravidelnom intervale raz do mesiaca, stále po skončení menštruácie, skontrolovať prsia samy. Vďaka ich dokonalému poznaniu vieme totiž zbadať nebezpečné zmeny, akými sú napríklad hrčky, zhrubnutia či výtok z bradavky. 

Ružový október

Práve ružová farba, ktorá sa v spojení s rakovinou prsníka používa už od nepamäti, tak apeluje na dôležitosť prevencie a včasného a vhodného liečenia. Tento rok sa ku dôležitej osvete pripojili Soňa a Ema Müllerové, ktoré prostredníctvom značky Bepon propagujú túto peknú kampaň. „Ja a moja Emča sme veľmi emotívne ženy, a tak sme úprimne s veľkým srdcom vstúpili do tejto kampane proti rakovine. Aj my hovoríme Nie rakovine prsníka, lebo láska matky a dcéry je jedno úžasné, jedinečné puto, ktoré by nikdy nemala pretrhnúť zákerná choroba, ako dôsledok zanedbanej prevencie. Obliekli sme sa do krásnych pančušiek z Beponu, na ktorých je maličké ružové srdiečko, ako symbol lásky, ženskosti a zdravých prsníkov. Veríme, že sa budú ženám páčiť a pripomenú im, že by nemali zanedbať na samovyšetrovanie a preventívnu prehliadku svojich "prsíčok, didikov, cicúšikov, prsiek", či ako ich doma volajú. A okrem toho symbolický výťažok z predaja pančušiek pomôže vytvoriť ďalšie pacientske centrum na onkológii, kde vyliečené ženy pomáhajú novým pacientkam. Veríme, že táto kampaň pomôže, veľmi si to želáme!“ prezradila bližšie známa slovenská moderátorka.