Presunúť na hlavný obsah

Aká je budúcnosť módy? Nákupy online menia naše správanie a takisto potrebu kamenných obchodov

Móda

Aktuálna pandémia vo svete sa dotkla každej oblasti. Fashion biznis nevynímajúc. Ako sa mení naše správanie a čo bude ďalej?

Pre fashion biznis bol rok 2020 jedným z najťažších

Tento rok je náročný pre všetkých a po všetkých stránkach. A týka sa to nielen jednotlivcov, ale celkovo rôznych oblastí. Fashion biznis nevynímajúc. Návrhári, módne domy, značky, výrobcovia, producenti sa zhodujú v tom, že samotná móda, ešte v žiadnej fáze, v histórii svojej existencie, nemusela čeliť toľkým rôznym zmenám, v tak krátkom časovom úseku ako teraz. No a zatiaľ sa zdá, že rok 2021 nebude mať o výzvy takisto núdzu. Ako sa to však prejavuje a premieta do našich životov? Možno oveľa intenzívnejšie a markantnejšie ako ste predpokladali. 

Inšpirujte sa: Sukňa ako univerzálna uniforma: Kúsok, ktorý je stávkou na istotu a vytvaruje sexi krivky

Covid meni pravidlá. Zatvorené prevádzky, nefunkčné butiky, podpora online predaja, to všetko cítiť a vnímať vo veľkom už dnes. Mekky módy Paríž, Miláno, Londýn, New York dostali naozaj ťažkú skúšku. Odliv turistov sa prejavil nielen na tržbách, ale u návrhárov aj na tvorbe nových kolekcií. "V oblasti fashion je to ako puzzle. Všetko so všetkým súvisí. A ak jeden krok vynecháte, prejaví a ukáže sa o inde. Nedokážete to zmeniť. Ak roky niečo funguje a vy z toho vezmete jeden kúsok, mozaika sa rozpadne," vysvetľuje Felix Rolkens, člen spoločnosti McKinsey & Company.

Len pre príklad, parížsky obchodný dom Galeries Lafayette, hlási za uplynulý rok stratu takmer miliardy eur. A to veru nie je jediný. Cítiť to všade. No a je veľký predpoklad, že skôr ako v roku 2023 - 2024 sa fashion priemysel, k rovine ako pred pandémiou ani nevráti. Kľúčová je tu totiž aj medzinárodná turistika, ktorá zatiaľ ako všetci vieme a vidíme, rovnako stojí na neurčitom bode. 

Čím viac budeme nakupovať online, tým menšia bude potreba kamenných prevádzok

Móda sa skrátka presunula do online priestoru. Vnímame to nielen na aktuálnych fashion weekoch, ale najmä na nákupnom správaní spotrebiteľov. A práve to, je pre túto sféru kľúčové. Tržby online nákupov sa celosvetovo takmer zdvojnásobili. To veru vôbec nie je zanedbateľný nárast. Ono naozaj platí, že čím viac budeme nakupovať online (na čo sme vlastne v súčasnosti tak, či onak odkázaní), tým viac kamenných prevádzok sa postupne bude zatvárať.

Dokonca samotná spoločnosť Inditex, ktorá  je zodpovedná za prevádzku aj u nás obľúbených značiek ako Zara, či Massimo Dutti, plánuje v roku 2021 zatvoriť približne 1200 svojich prevádzok. Zanedbateľné číslo to veru nie je. Všetko sa postupne presúva do online sveta. Je to rýchlejšie, efektívnejšie a skrátka to produkuje zisk. 

Neprehliadnite: Módne trendy 2021, ktoré tieto dni ožívajú: Čo na seba, ak chcete trochu zmenu?

Smer, ktorým sa uberá napríklad Čína je livestream. Je im jasné, že zákazníka treba skrátka zaujať a očariť. Inflenceri sú tu vyvážení zlatom, lebo dokážu v priebehu niekoľkých minút, zvýšiť predaj tak, ako by to samotnej kamennej prevádzke trvalo týždne. Jedno je však isté. Aj tu bude nevyhnutná optimalizácia. Len netreba zabúdať, že nižší počet produktov, bude znamenať aj úpravu ceny. Predsa len, aj samotní tvorcovia, musia na niečom zarobiť. Takže uvidíme, kam nás to posunie.