Presunúť na hlavný obsah

Hranica prijatia kopírovania a napodobňovania je tenká: Je to celé o tolerancii alebo prekračujeme mieru únosnosti?

Móda

Móda je prejavom našej osobnosti. Toho, čo cítime, ako sa snažíme pôsobiť na okolie a čo chceme vysielať smerom k ostatným. Ak sa však snažíme na niekoho podobať, celé to stráca zmysel. A táto hranica je mimoriadne tenká.

Kde končí, hranica toho, či dokážeme prijať kopírovanie nás samých inými, či toho, že sa chceme niekomu až príliš podobať? 

Napodobňovanie alebo imitovanie, či expresívne opičenie sa je vedomé alebo nevedomé opakovanie správania, ktoré pozorujeme na iných. Môžeme kopírovať zvyky, štýly, spôsoby, čokoľvek. A práve v kontexte módy je tento jav veľmi častý a zároveň sa pohybujeme po extrémne tenkom ľade. Kde totiž končí, hranica toho, či dokážeme prijať kopírovanie nás samých inými, prípadne toho, že sa chceme niekomu až príliš podobať? 

Prečítajte si: Bezobalové shopy získavajú čoraz viac na popularite: Nájdete v nich čapované oleje aj háčkované tampóny

Poznáte to: kamoška má skvelý sveter, zistíte, kde ho kúpila a o dva, dni visí aj vo vašom šatníku. Áno, inšpirovali ste a je štýlom, no zároveň kopírujete jej prejav osobnosti. Pretože móda tvorí aj našu osobnosť. Vyjadrujeme ňou svoje nálady, aktuálne pocity, to čo sa nám páči, nepáči, vo svojej podstate odráža nás samých. Takže je toto už cez, alebo je to len prejav obyčajnej túžby?

"Je to náročná otázka. Všetko je vždy o uhle pohľadu. Inak sa to pozerá každá strana. Tak ako samotný nositeľ, aj človek, ktorý sa mu chce podobať. Nevidím na tom nič zlé, ale určite je to prejavom toho, že nám je niekoho životný štýl blízky a chceme ho v určitom zmysle, mať rovnaký aj my. Áno, vtedy aj ten sveter, či čokoľvek materiálne, v zásade vnímame ako krok priblížiť sa k danému jedincovi a jeho životu," vysvetuje Mgr. Daniel Engel, klinický psychológ. 

Toto je len malý príklad toho ako to vo fashion biznise začína. Teda kopírovanie a jeho prijatie. Ruku na srdce, radíte sa do kategórie žien, ktoré ak túžia po Chanel kabelke, čakajú, kým si na nu našetria, alebo si kúpite nejaký fejk na letnej dovolenke v Turecku? Aj tu sa samotný pohľad na módu líši. Kým časť populácie tvrdí, že kúpiť si fejk je v poriadku, druhá polovica argumentuje, že je vážny problém.

"Totiž aj tú pôvodnú značku, ktorú niekto kopíruje, človek najskôr vymyslel, nápadu dal reálne kontúry, prešiel si výrobným procesom, snažil sa produkt dostať do povedomia. Za tým všetkým je množstvo tvrdej, mnohokrát niekoľkoročnej práce. A potom príde niekto, kto to skrátka skopíruje a predáva za desatinu ceny."

On má na toM zisk rovnako ako vy, avšak v podstate ho to nič nestálo. Aj toto je uhol pohľadu. Tak ako je móda variabilná, variabilné sú aj možnosti jej prezentácie a nášho prijatia. Všetko je o rozhodnutiach a o tom, akú cestu si zvolíme. Hranica tolerancie a miera únosnosti je v tomto smere, totiž skutočne nevybalancovaná.

Mohlo by vás zaujímať: Životopis, vďaka ktorému získate prácu, kde viete byť jedna z najlepších: Bod číslo 3 je najdôležitejší