Presunúť na hlavný obsah

Slovenka Radka zostala počas pandémie uväznená na Bali: Využila to a založila prírodnú značku NALA zo 100% ľanu

Kariéra

Slovenka Radka zostala počas pandémie „uväznená“ na druhom konci zemegule, na Bali. Napokon to využila a počas tejto doby založila značku z prírodných materiálov, ktorá dnes uzrela svetlo sveta a vnáša do nových dní nový náboj energie, pozitivity a najmä – udržateľnosti.

Príbeh značky NALA sa začal písať na Bali. Ako vyzerali prvé riadky tejto story?

Boli celkom kľukaté a náročné. Hneď na začiatku som sa stretla s veľkým problémom - pochopiť sa s tailorom. Nemyslím tým jazykovú bariéru. Medzi nami a Balijčanmi je veľký rozdiel v zmýšľaní. To, čo je pre nás samozrejmosťou, pre nich nie je. Napríklad im príde úplne normálne našiť štítok na čiernu košeľu bielou niťou... A pritom sú to veľmi šikovní a zruční krajčíri.

Čítajte tiež: Slovenky vyrábajú ekologické legíny: Aké boli ich začiatky a čo bolo na vlastnom biznise najťažšie?

Takže si musela ísť na to úplne krok po krôčiku. Čo to všetko obnášalo?

Bola to pre mňa veľká skúška odhodlania a trochu aj trpezlivosti. Vzorky nevyšli ani na prvý, ani na druhý pokus, takže v podstate som len dva mesiace pracovala na tom, ako by mala vyzerať jedna košeľa. Okrem času to stálo aj nemalé peniaze.

Takže, to, čo si ľudia myslia, že v Indonézii je lacná pracovná sila, je tak trochu mýtus?

Ak si niekto myslí, že vyrábať niečo na Bali alebo v Indonézií je pomerne lacné, tak to rozhodne tak nie je! Teda, ak volíte iný spôsob ako manufaktúrna výroba. Dlhšie mi tiež trvalo nájsť vhodného dodávateľa na ľan, pretože som chcela len 100% prírodný a tu som sa tiež naučila, že nie je ľan ako ľan.  Celý proces od prvých pokusov po spustenie predaja trval asi päť mesiacov. Ale vyplatil sa. Tešia ma odozvy ľudí a tiež ich ochota si na kúsky počkať, keďže niektoré sú prispôsobované klientkám a cesta z Bali na Slovensko zaberie zopár týždňov.

Vrhla si sa do podnikania práve počas pandémie, a takpovediac, „odtrhnutá od sveta“. V čom ťa to možno posilnilo alebo posunulo ďalej?

Istým spôsobom som mala pocit, že ma nič nelimituje, nepociťovala som žiadny tlak. Jasne som sa držala svojej vízie. Pre niekoho by bolo možno riskom začať podnikanie uprostred pandémie, no ja som to brala skôr ako príležitosť. Všetko zlé je na niečo dobré a je celkom možné, že keby niet toho, čo sa dialo, NALA by tu nebola. Mala som tiež okolo seba veľa ľudí, ktorí ma podporovali a uisťovali v tom, že som sa vybrala správnym smerom. 

Limitovaná edícia, robená ručne a žiadna manifaktúra. Čo všetko obnáša výrobný proces?

Presne som vedela, že keď mám niečo nové vytvárať, chcem, aby to malo pridanú hodnotu. Nebol to len ďalší kus odevu. Takže každá vec, ktorá sa predá, prejde od začiatku mojimi rukami. Mám malých dodávateľov a dvoch tailorov, ktorí šijú u seba doma, no majú nadštandardne zaplatené. Preto sú kolekcie limitované. Okrem nákupu materiálu, odvozu ku krajčírovi, následnej kontrole produktu, balenia a posielania, tu je tiež aj množstvo drobnej práce ako vytváranie štítkov, sociálne siete či klasické papierovačky... Všetko som to mohla „hodiť“ na firmu, ale to by nebolo ono. NALA je veľmi osobná vec pre mňa a do každého kúsku vkladám kus seba a tiež malý kúsok Bali. 

Kým kedysi sa človek musel naučiť šiť alebo študoval návrhárstvo, dnes je veľa značiek aj bez toho. Ako prebieha tvoje „navrhovanie kolekcií“?

Predovšetkým je to veľmi pocitový proces. Nemám presne dané, že v lete musím vytvoriť niečo nové, lebo je tu nová sezóna. Celý proces začína v hlave. Pomaly si ukladám do pamäti veci, ktoré sa mi páčia – strihy, farby, kombinácie. Skúšam spolu s tailormi dať všetkému hlavu a pätu, nosím tie veci, vnímam reakciu okolia. Keď som presvedčená, že je to to pravé, pustím sa do výroby. NALA však nie je klasická značka s novými kolekciami každú sezónu. Môže sa stať, že na jeseň príde niečo nové, čo bude dostupné až do jari alebo naopak, že v lete príde ešte jedna kolekcia. Celá idea NALY je vytvoriť značku, ktorá ponúka kúsky nositeľné dekády bez ohľadu na aktuálne trendy.  Kúsky, ktoré na seba tak trochu nadväzujú a postupne si nimi môžete vyskladať šatník

Mohlo by vás zaujímať: Woodstock ovplyvnil módu v mnohých smeroch: Najvýraznejšie prvky, ktoré so sebou priniesol, budú hitom aj toto leto

Značka sa radí medzi prírodné. S akými materiálmi pracuješ a prečo by podľa teba mali ľudia viac premýšľať a študovať zloženie na oblečení?

Osobne si myslím, že materiál ako taký zohráva veľkú úlohu. Nie je to len o strihu, či aktuálnych trendoch. A to je jedna z hlavných vecí, ktoré by mali ľudia pochopiť. Predsa musíte cítiť, že keď máte na sebe niečo prírodné, nosí sa vám daný kúsok komfortnejšie, ako keď si dáte na seba umelinu. Samozrejme, je lacnejšie zájsť si do nejakého fast fashion shopu, kúpiť si tam košeľu za pár desiatok eur... Ale táto košeľa vám môže vydržať tak jednu sezónu a čo potom? Vyhodíte ju a kúpite si ďalšiu a ďalšiu... Tak si to zrátajte koľko eur vás to stojí za tri roky a koľko zbytočného odpadu vytvoríte.  Treba tiež pozorne sledovať, čo je na štítku, pretože ľanová zmes nie je 100% prírodná a ani bavlna nemusí byť ekologickým riešením. Myslím, že je najvyšší čas začať si budovať trochu osobnejší vzťah k veciam, ktoré kupujeme. Bola by som rada, keby ľudia pochopili, že investícia do prírodných materiálov je vlastne investícia do budúcnosti nie len vášho šatníka, ale aj nášho existovania ako takého. Pracujem so 100% ľanom a používam gombíky z kokosového dreva. JA osobne považujem tento materiál v oblasti módy za jeden z najlepších. Na druhej strane, bola by som pokrytec, keby tvrdím, že výsledok je 100% ekologický. Žiaľ, nie je. Už len kvôli spôsobu dopravy to nemôžem tvrdiť. Možno sa tam raz dopracujem. NALA je momentálne dostupná v Symbols Prague a od júla bude aj v Akat Studio v Bratislave.

Tvoja značka je síce prírodná, ale v porovnaní s ostatnými podobne zameranými značkami sú jej strihy a prevedenie veľmi ženské a atraktívne. Je niečo, čoho sa „pridŕžaš“ v tvorbe?

Držím sa čisto svojho vkusu. Nevyrábam nič, čo by som si sama na seba neobliekla. Mám rada pohodlnosť, no zároveň sa potrebujem cítiť žensky. A myslím, že v tom nie som sama. Ľan sa možno niekomu spája s folklórom alebo s konzervatívnejšími kúskami. Snažím sa však ukázať, že sa to dá poňať aj trochu inak.

Ty sama si s módou istý čas pracovala, keď si sa chvíľu venovala stylingu. Ako sa odvtedy zmenil tvoj postoj k móde?

Úprimne? Ešte pred rokom by som povedala, že od módy dávam nadobro ruky preč. Styling je úplne o niečom inom, ako si predstavujú mnohé ženy... Bola to vyčerpávajúca práca, ktorá vás oberá občas o ilúziu, ale naučila ma veľa. S odstupom času to vnímam ako dobrú prípravu na to, čo prišlo. 

Neprehliadnite: Sekáčové kráľovstvá: Štýlové second handy ako novodobá odpoveď na presýtenosť

Predsa len, zmenila si aj svoj životný štýl? Ruch veľkomesta si vymenila za nespútaný ostrov, akým Bali jednoznačne je. Zmenilo ťa Bali ako človeka a v čom?

Nepociťujem, že by ma to zmenilo. Miesto vás nezmení. Možno na chvíľu máte pocit, že ste niekto iný, ale nie ste. To, akí sme, si berieme so sebou kamkoľvek. Nové miesta nás však môžu možno trochu viac postrčiť. Mňa naučilo Bali vychádzať viac zo svojej komfortnej zóny a skúšať nové veci. Hlavne posledných 15 mesiacov bolo veľkou skúškou. Ale to vlastne asi pre každého.