Slovenky vyrábajú ekologické legíny: Aké boli ich začiatky a čo bolo na vlastnom biznise najťažšie?
Nina a Andrea pred dvoma rokmi vymysleli koncept ekologického lokálneho športového oblečenia, ktoré je iné než to, ktoré bežne poznáme zo športových obchodov. Ich oblečenie je veselé, nápadité a vyrobené z recyklovaných plastov. K babám sa čoskoro pridal dizajnér Ivo a spolu tvoria dynamické trio. Ich ďalším cieľom je preraziť s legínsami Abraka na zahraničnom trhu.
Za projektom stoja dve silné ženy. Prečo ste sa rozhodli ísť do toho spolu?
Tento nápad sa zrodil pri jednej z našich spoločných debát pred tromi rokmi. Spolu s Ninkou sa poznáme od detstva a vždy sme boli podobne veselo naladené, radi sa hýbeme, smejeme a milujeme prírodu. Na začiatku to bol skôr nápad. Vôbec sme nad tým nepremýšlali ako nad podnikateľským plánom.
Neprehliadnite: Spoznajte mladučkú Alyssu Carson: 18-ročná astronautka je trénovaná na to, aby sa stala prvým človekom na Marse
Aké boli začiatky? Čo bolo najťažšie prekonať, s čím bojujete najviac?
Prípravy boli určite náročné na trpezlivosť. Bolo treba veľa skúšať, prerábať, prototypovať. Náročných momentov bolo určite veľa, ale vďaka zostave, v akej tvoríme, sme ich vždy vyriešili s úsmevom na tvári. Dokonca vždy, keď sa nám niečo zadarí, máme s Ninkou pripravený náš obľúbený “tanec radosti”.
Kedy ste si uvedomili, že váš projekt ľudí naozaj zaujal?
Od začiatku predstavenia značky vznikala okolo nás veľmi sympatická komunita dievčat a žien, ktoré nás podporovali, zdieľali s nami fotografie na sociálnych sieťach, písali nám emaily o tom, kde všade v „Abrakách“ boli. Kde presne nastal zlom, nevieme. My to vnímame ako kontinuálny proces, ktorý nás veľmi teší a musíme povedať, že takúto komunitku, akými sú naše #girlsonthemove by sme si na začiatku naozaj nevedeli ani vysnívať.
Dnes legínsy nájdeme takmer v každom obchode. Nielen športovom, ale aj módne značky majú vlastné športové kolekcie. Čím ste iní než vaša konkurencia z veľkých nadnárodných značiek?
Abraka nevznikla ako biznis plán. Pri tvorbe značky sme nemysleli ani nepozerali na konkurenciu. Chceli sme na trh priniesť kvalitný produkt, ktorý vydrží, bude veselý, originálny, možno vyčarí úsmev na tvári a možno tak trochu aj motivuje k aktívnejšiemu životnému štýlu či pohybu. Kto chce, rozdiel nájde. My pracujeme tak, aby sme s výsledkom boli spokojní a aby sme ponúkali produkty, o ktorých sme presvedčení a sami ich s radosťou nosili.
Neprehliadnite: Instagramový trend zo Slovenska: Gumičky z 90. rokov prebudia vo vás nostalgiu, skrývajú v sebe toto posolstvo
Kde všade sa vaša filozofia o udržateľnosti prejavuje?
Na ekológiu našej výroby sa pozeráme z dvoch uhlov – jednak sú to materiály, ktoré používame, a druhá vec je lokálnosť výroby. Dizajny, strihy a grafiku si robíme v ateliéri, látku potláčame doslova na konci ulice a produkty šijeme v okolitých dielňach. Používame recyklované materiály, ktoré spĺňajú najprísnejšie normy na ekológiu a bezpečnosť nosenia. Sú vyrobené v Európe, takže sa neprevážajú v kontajneroch cez pol sveta. Lokálna výroba je super. Pekne si to tu doma “ňuňkáme” s láskou každý jeden kus. Ako vraví Ninka: “Keď mi je ťažko, chodím si na tie naše švy oči kochať.”
Čo to vlastne znamená - mať na sebe recyklované legínsy?
Naše prvé mini-série boli šité ešte z panenského polyesteru v kombinácii s elastanom. Už pri týchto počiatkoch sme boli prekvapení, koľko práce a samotného materiálu potrebujeme na vytvorenie legín či podprsenky. Toto nás motivovalo k hľadaniu iných, ekologickejších možností. Začali sme navštevovať európske výstavy, pletiarne a intenzívne sme rozbehli komunikácie s dodávateľmi látok. Pre nízku uhlíkovú stopu, nízku spotrebu vody a charakteristiku samotného materiálu, akou je nízka presvitavosť, výborná priedušnosť a rýchle schnutie, u nás vyhral recyklovaný polyester.
Z čoho sa vyrába recyklovaná látka?
Vzniká z recyklovaných zdrojov: napríklad z PET fliaš, z priemyselného polyesterového odpadu či zo starých odevov alebo ich kombináciou. Výhodou recyklovaného polyesteru je, že sa môže recyklovať znova a znova, a tým sa kolobeh textilu bez odpadu uzatvára.
Úspešne ste sa uchytili na slovenskom trhu. Kam chcete svoju firmu posunúť?
Jeden z väčších plánov sa nám podarilo zrealizovať len nedávno, a to zriadenie vlastného ateliéru. Doteraz sme fungovali naozaj v rodinných domácich podmienkach. Naším ďalším cieľom je rozšírenie výrobných možností a kapacít do takej miery, aby sme v duchu našej filozofie dokázali postupne predstaviť naše výrobky aj na zahraničnom trhu.
Neprehliadnite: Renáta z Kolachella pečie obdivuhodné výtvory: Ľudia milujú jej torty na svadbu, krstiny či narodeniny