Najužitočnejšie vitamíny pre naše telo: Takto zistíte, ktoré vám chýbajú a bude sa vám žiť lepšie

Fitness tréner Michael Achberger odporúča tieto vitamíny, ktoré posilnia váš organizmus. Všetkého s mierou a ani v tomto prípade by ste nemali prestreliť odporúčané množstvo.

Najužitočnejšie vitamíny pre naše telo: Takto zistíte, ktoré vám chýbajú a bude sa vám žiť lepšie

Najužitočnejšie vitamíny pre naše telo: Takto zistíte, ktoré vám chýbajú a bude sa vám žiť lepšie

Zdroj: Profimedia

Nedostatok vitamínov je častá príčina mnohých zdravotných porúch a chorôb. Ale ako platí vo všetkom – aj dobrého veľa škodí a platí to aj o vitamínoch.

Vitamíny delíme na rozpustné vo vode (vitamíny skupiny B a vitamín C) a rozpustné v tukoch (vitamíny A, D, E, K). Druhá skupina sa v organizme ukladá do zásoby. Ak tieto vitamíny telo nedokáže spracovať, môžu vyvolať toxické reakcie. Vitamíny rozpustné vo vode toxické nie sú, ale môžu spôsobiť iné problémy. Viete, že nadbytok vitamínu C v tele môže vyprovokovať tvorbu obličkových kameňov, hnačku alebo kožné vyrážky?

Prečítajte si: Tento typ čaju naberá na popularite po celom svete: Jeho protizápalové účinky skvelo detoxikujú telo

Je potrebné dávať pozor nielen na možné predávkovanie vitamínov, ale aj v akom veku, ktorý potrebujeme. Potreba vitamínov, minerálnych látok a stopových prvkov sa u rôznych vekových skupín líši. Napríklad deti potrebujú pre zdravý vývoj organizmu či rast kostí a zubov zvýšený prísun vápnika, fosforu, fluóru a vitamínu D.

AKO SÚ PRE ĽUDSKÝ ORGANIZMUS UŽITOČNÉ jednotlivé vitamíny A NA ČO DÁVAŤ POZOR?

VITAMÍN A (RETINOL)

Zdrojom sú rybí tuk, pečeň, mrkva, zelené a žlté listy, špenát, kel, petržlenová vňať, kalerábová vňať, melón, marhule, kapusta, brokolica, kukurica, vaječný žĺtok, v menšom množstve mlieko, tučné ryby, čerešne.
Je dôležitý pre tvorbu zrakového pigmentu, ako antioxidant, pre rast kostí a tvorbu hormónov. Nedostatok vedie k šerosleposti, vysychaniu rohovky, poruchám rastu či vznikajú škvrny na koži. Pri nadbytku dochádza k poruchám rastu kostí, hnačkám a obličkovým a žlčníkovým kolikám.

VITAMÍN D (Kalciferol)

Za normálnych okolností sa tvorí v koži pôsobením slnečného žiarenia. Je východiskovou látkou pre syntézu hormónu ovplyvňujúceho metabolizmus vápnika a fosforu. Nedostatok vedie k rachitíde (porucha rastu kostí) a ďalej k mäknutiu a lámaniu kostí. Pri nadbytku vznikajú obličkové konkrementy, dochádza ku kalcifikácii vo svaloch a stenách ciev.

VITAMÍN E (ROKOFEROL)

Je obsiahnutý v oleji zo pšeničných klíčkov, masle, mlieku, búrskych orieškoch, sóje, šalátu a mäse cicavcov. Slúži ako dôležitý antioxidant, chráni bunkové membrány pred poškodením voľnými radikálmi. Nedostatok vedie k poruchám metabolizmu, zhoršeniu permeability ciev, poruchám plodnosti či nekrózi pečene. Jeho nadbytok zhoršuje vstrebávanie vitamínu K.

VITAMÍN K

Je prítomný predovšetkým v listovej zelenine. Je nevyhnutný pre funkciu niekoľkých proteínov podieľajúcich sa na zrážaní krvi, ďalej v procese mineralizácie kostí, bunkového rastu a metabolizmu proteínov cievnej steny. Nedostatok vedie k poruchám krvnej zrážanlivosti, u dojčiat môže viesť k život ohrozujúcemu krvácaniu a ďalej súvisí s rednutím kostí (osteoporózou) u žien po menopauze. Jeho nadbytok nespôsobuje žiadne zásadné zdravotné problémy (výnimkou je vitamín K3 a jeho deriváty).

Neprehliadnite: Vitamín D je pre naše telo nenahraditeľný: Čím starneme, tým ho máme menej a to z tohto dôvodu

VITAMÍN C (kyselina askorbová)

Je obsiahnutý predovšetkým v citrusovom ovocí, bobuľovitých plodoch, zelenej zelenine, zemiakoch či paprike, z rastlinných zdrojov je na vitamín C veľmi bohatý šípka, rakytník, ďalej napr. citrusy (limetka, citrón, pomaranč, grapefruit), zemiaky alebo paradajky, papája , brokolica, čierne ríbezle, jahody, karfiol, špenát, kivi, brusnice.
Je potrebný pre metabolizmus aminokyselín, tkanivové dýchanie, podporuje vstrebávanie železa, stimuluje tvorbu bielych krviniek, vývoj kostí, zubov a chrupaviek, podporuje rast a podieľa sa aj na antioxidačnej obrane bunky.

Nedostatok sa prejavuje menšou pevnosťou cievnej steny, zvýšenou krvácavosťou, zníženú pevnosťou väzivového aparátu zuba a s tým spojeným vyklaním a vypadávaním zubov, nedostatočnou odolnosťou proti infekciám, zvýšenou únavou či žalúdočnými problémami.
Nadbytok vedie k podráždeniu žalúdka a zažívacieho traktu.
Vyfajčením 1 cigarety sa zničí 25-150 mg vitamínu C (odporúčaná denná dávka je 60 mg).

Foto:
Profimedia
Zdroj:
Michael Achberger

Súvisiace články

Vysetrenie.sk

Diskusia k článku

comments powered by Disqus

Najčítanejšie články

Staň sa fanúšikom

TV programTV program Telkáč

Rozprávky, filmy a seriály

Starostlivosť o seba