V Londýne sa začína svetový týždeň módy. Zažiaria na ňom aj mladí slovenskí dizajnéri
V Londýne štartuje jedna z najprestížnejších módnych udalostí, London Fashion Week. Predstavia sa na ňom aj mladí slovenskí dizajnéri, ktorí sa pokúsia zaujať napríklad kolekciou inšpirovanou filmovou postavou Ellen Ripleyovej, ale aj originálnymi solitérmi demonštrujúcimi hodnotu odevu v dnešnej dobe fast fashion.
Nezisková organizácia Slovak Fashion Council, ktorá pomáha podporovať a rozvíjať slovenský módny ekosystém, prinesie aj tento rok do Londýna výnimočné mladé módne talenty. Na londýnskom týždni módy sa predstavia už tento piatok, 14. februára. Mladí návrhári budú prezentovať svoje umenie na výstave vo Victoria House v spolupráci s profesionálnou britskou módnou platformou Fashion Scout, ktorá svojimi aktivitami dopĺňa hlavný program London Fashion Week. Prezentácia slovenských tvorcov s názvom “Bratislava>London” chce dokázať, že slovenská móda patrí na svetovú módnu mapu. Prezentácie vo Victoria House si už tradične prejdú vplyvní profesionáli, editori módnych médií aj nákupcovia, ktorí môžu mladým umelcom pomôcť posunúť sa ďalej vo svojej kariére.
Mohlo by vás zaujímať: Podčiarknite svoju ženskosť v nohavicovom kostýme: Držte sa týchto kľúčových prvkov, vďaka ktorým v práci zabodujete
„Slovak Fashion Council buduje dobré meno slovenskej móde v zahraničí už od svojho vzniku. Povedomie o našich návrhároch v zahraničí je dlhodobou stratégiou. Verím im, pretože talent našich tvorcov je na svetovej úrovni, je konkurencieschopný a ponúka unikátne prístupy a pohľady v porovnaní so svetovou módnou tvorbou. Módu vnímam ako segment, ktorý si môže svojho záujemcu či zákazníka nájsť po celom svete. Som rada, že umožňujeme našim začínajúcim dizajnérom získať veľmi cenné rady a odporúčania od profesionálov, ktorí s módou pracujú v zahraničí, a dokážu ich nasmerovať k úspešným ďalším krokom v ich pôsobení,” hovorí výkonná riaditeľka Slovak Fashion Council (SFC), Zuzana Bobiková.
freier
Mladá slovenská značka, založená v roku 2018 Teréziou Feňovčíkovou. Štúdium ukončila v ateliéri odevného dizajnu na VŠVU v Bratislave v roku 2017. S odevnou kompozíciou hanbok získala na Bratislava Design Week17 ocenenie objav a s diplomovou kolekciou Streetorchids počas Fashion LIVE! titul fresh dizajnér.
Špecifikom značky freier je surovo podaný dizajn, prevzatý zo svojrázu ulice a jeho kombinovateľnosti. „To znamená, že na povrchu nechýba experiment so strihom a vizuálnym detailom na odeve. Narušený je stylingom a pod povrchom inšpiračnou kompozíciou témy,“ vysvetluje Tereza Feňovčíková.
Prečítajte si: TOP stylingy, ktoré presvedčia aj kritikov, že v teplákoch môžete vyzerať naozaj štýlovo aj v meste
Najnovšia kolekcia je inšpirovaná filmovou postavou Ellen Ripley (Aliens, 1986, James Cameron). V kolekcii lv-426 predstavuje freier osemnásť siluet, v ktorých prevládajú prvky uniforiem v rôznych formách. Postupne je cítiť ich rozpad na drobné odkazy uchované v kostýme Ripleyovej. Ripleyová ako emancipovaná a rešpektovaná hrdinka, búrala mýtus ženskosti a krásy imidžom triezvo zmýšľajúcej a nezávislej bojovníčky.
O grafické spracovanie dezénov sa postaral Flace Resell Store, pri tvorbe autorských pletenín nadviazala značka feier spoluprácu s dizajnérkou Bronislavou Žurkovou Brůčkovou.
I’m not a robot
Značka I’m not a robot spája tri čerstvé absolventky odevného dizajnu VŠVU v Bratislave – Noru Čaneckú, Eriku Daxnerovú, Barboru Jakubovú. Impulzom pre ne bol fakt, že sa každá snažila nájsť svoje miesto v prostredí autorskej tvorby, cítili, že ich rukopis je premenlivý a fluidný a nie stály a nemenný, čo sa stalo hlavným princípom aj pre tvorbu značky I’m not a robot.
Neprehliadnite: Výrazné čelenky do vlasov sú praktickou, ale i štýlovou záležitosťou: Oživte outfit o tieto kúsky
I’m not a robot je projekt, odevná značka, ktorej obsahom je tvorba samostatne stojacich solitérov namiesto konzistentných kolekcií. K tvorbe každého kusu odevu sa pristupuje individuálne, so značným podielom ručnej práce. Pri realizácii sa využíva tiež princíp experimentu a náhody, dôležitý je samotný zážitok z tvorby. Projekt ukazuje reálny proces a ľudský vklad do výroby konkrétnej odevnej súčiastky, čím chce demonštrovať hodnotu odevu v dnešnej dobe rýchlej módy. Dôležitým aspektom je snaha vyzdvihnúť hodnotu ručnej práce a hlavne práce konkrétnych ľudí, ktorí za produktom stoja.
„Cieľom našej debutovej kolekcie je každým kusom odevu zhmotniť jej hlavné hodnoty. Inšpiruje sa človekom a ľudskosťou. Rozmanitosťou. Jeho potrebou ručne tvoriť. Oslavuje nedokonalosť, spontánnosť, moment náhody a to, že rovnako ako človeka, tak ani jednotlivý kus odevu nie je možné 100 % napodobniť,” predstavuje hlavnú myšlienku kolekcie Nora Čanecká z I’m not a robot.