Tieto ženy prerazili, aj keď začínali od nuly: Ako sá da na Slovensku vybudovať biznis, ak ste ženou a navyše matkou?
Nemajú za sebou bohatých mužov, ktorí by im biznis rozbehli, ani ich nikto netlačil do popredia. Všetko, čo dosiahli, zvládli len svojou húževnatosťou, odhodlaním a pokorou. No a navyše, sú mamami. Ako sa dá skĺbiť biznis a materstvo bez toho, aby jedna strana trpela? Ak ste si mysleli, že je to nemožné, Iveta a Ivana vás presvedčia o opaku.
Ako si spomínate na svoje začiatky?
Začiatočná idea tvorby strieborných hrkálok vznikla, keď boli naši synovia Gregor a Richard, podľa ktorých je aj značka Greg & Rich pomenovaná, čerstvé bábätká. Od nápadu ku vzniku šperkárskej firmy viedla dlhá a dobrodružná cesta, no keď sa ohliadneme, veľmi krásna.
Čo považujete spätne za najťažšiu a zároveň najväčšiu výzvu?
Najťažšie boli samozrejme tie začiatky - strieborná hrkálka v našom registrovanom dizajne vznikala asi dva roky. Dizajn sme mali premyslený, no museli sme vyladiť množstvo výrobných procesov a záludných detailov. Keď sme si mysleli, že nejaký výrobný krok máme vyriešený, prekvapil nás nejaký skrytý problémik, ktorý často vrátil všetko skoro na začiatok. To boli zároveň tie výzvy. Vedeli sme však, že ich ustojíme, lebo tento projekt je skutočne unikátny a boli sme ním priam uhranuté. Keď sa pozrieme s úsmevom spätne, tak sme cez niektoré prekážky skákali doslova ako tvrdohlavé dostihové kone. Ďalšou, tentoraz hodnotovou výzvou a zároveň záväzkom pre nás, je znovu-oživenie tradície darovania striebornej hrkálky. Tradície odovzdávania rodinného striebra pri narodení dieťatka do rodiny.
Ako sá da na Slovensku vybudovať biznis, ak ste ženou a navyše matkou?
Samozrejme, dá sa to, ale povedzme si na rovinu, že je nesmierne dôležitá podpora a pozitívne nastavenie najbližšieho okolia. Pretože, priznajme si, že naša spoločnosť je nastavená tak, že ak žena s deťmi chce začať podnikať (a trebárs zmeniť po materskej kariérne smerovanie), je to často vnímané, ako nejaký rozmar a z rôznych uhlov spochybňované.
Navyše, rozbehnúť firmu chce na začiatku nesmierne odhodlanie a časovú investíciu. Prvé mesiace (až roky) sa určite viac hasia problémy, hľadajú riešenia a finančne investuje, ako žnú zisky. Takže treba dobrý nápad, výdrž, náturu pre podnikanie (niekto holt skrátka nie je ten typ), kus šťastia a aj dôveru rodiny.
Čím sú vaše šperky charakteristické?
Charakteristiku našej tvorby najviac vystihuje slogan “veľmi osobné šperky”. Tvoríme zlaté šperky s možnosťou personalizácie, avšak v našom signifikantnom dizajne. Je pre nás typická jednoduchosť až minimalizmus, možnosť mať rovnaký šperk pre viac generácií v rodine (mama a dieťa, no už doslova o pár dní otvárame i “pánske oddelenie”).
Tiež si veľmi zakladáme na skutočne osobnom prístupe ku každému zákazníkovi a gravírovanie šperku s ním osobne komunikujeme. Strieborné hrkálky sú hračko-šperk, s ktorým sa deti hrávali už pred storočiami, no my ich interpretujeme v optike a funkčnosti 21. storočia. Dalo by sa povedať – starý svet zachránený novou krásou.
Prečo ich možno nazvať generačnými?
V podstate celá filozofia našej spoločnosti bola založená na myšlienke nášho core produktu, striebornej hrkálky: „ Dar, ktorý raz vaše dieťa odovzdá svojim deťom“.
Tohto konceptu sa držíme aj pri šperkoch, ktoré nesú rodinný alebo osobný príbeh a sprevádzajú dôležité životné míľniky, udalosti. Napríklad naše medailóny sú často darom mamičke pri narodení dieťatka, manžetové gombíky sú zas darom pre mladého muža pri promócii alebo svadbe (a potom sa dedia z otca na syna), strieborná vianočná hviezda je každé Vianoce, rok čo rok, slávnostne zavesená na stromček a môže byť originálnym svadobným darom, naše autorské detské náušničky sme navrhli v nadčasovom dizajne, takže ich pokojne môže nosiť dcérka vašej dcéry.
Všetky naše výrobky sú navrhnuté minimalisticky a kvalitne, aby sa mohli odovzdávať z generácie na generáciu.
Mohlo by vás zaujímať: Slovenka Petra dostala po návrate z dovolenky skvelý nápad: Kabelky z korku tu neboli, rozhodla sa to zmeniť
Čo ich robí jedinečnými?
Strieborné hrkálky, dámske i detské náušnice sú v našom autorskom dizajne, ktorý je medzinárodne registrovaný. Naše šperky nesú vlastný nezameniteľný rukopis - aj pri personalizácii sa držíme nášho štýlu a brandového fontu. Vyrábame na Slovensku, pod vlastnou zodpovednostnou značkou. Ak venujete šperk, či hrkálku Greg & Rich, darujete jedinečný originál, ktorý má nielen dizajnovú a investičnú, ale i emocionálnu hodnotu.
Ako vyzerá váš pracovný deň?
Naše dni sú v niekoľkých rovinách – prvá je samozrejme výrobná, komunikácia s našimi zlatníkmi, dielňou a puncovým úradom, samotné gravírovanie, resp. komunikovanie návrhov s klientmi. Ďalšia je administratívno-poštová: balenie, je niečo, na čom si dávame extra záležať a hoci to vyžaduje nemálo času, z Greg & Rich brandového balenia sa stalo poznávacie znamenie a naši zákazníci to veľmi oceňujú.
Samozrejme k nášmu dňu patria i všetky tie papierovačky a faktúrovačky. Marketingovo – ITečkarska časť dňa je o administrácii e-shopu a hlavne objednávok, sledovania analytík a výkonnosti kampaní, prípravy produkčných a marketingových plánov.
A nakoniec, naša určite najobľúbenejšia, kreatívno-dizajnérska rovina. Či už ide o kreatívu a estetiku kampaní a vizuálov alebo dizajnovanie nových šperkov, solitérov alebo kolekcií.
Aké máte vízie do budúcnosti?
Naše portfólio rozširujeme citlivo a zároveň premyslene, aby si naša značka udržala svoj charakter. Máme rozpracovanú novú kolekciu, ktorá bude v predaji pred Vianocami a bude skutočne jedinečná, máte sa na čo tešiť. So značkou stále viac prenikáme na zahraničné trhy, momentálne sa veľmi sľubne etablujeme v v Česku a Rakúsku.