Presunúť na hlavný obsah

Rozhovor s Romanou Škamlovou: Ako sa z krásnej modelky stala úspešná podnikateľka?

Slovenské celebrity

Väčšina Slovenska má sympatickú blondínu zafixovanú ako úspešnú súťažiacu Miss Slovensko. Romana však rozhodne nie je ženou, ktorá by zarábala na svojej kráse, práve naopak. Ako úspešná podnikateľka búra stereotypy - čoho dôkazom je niekoľko jej biznisov.

Romana, vás verejnosť vníma v prvom rade ako modelku a takú tú peknú tváričku. Niektorí možno tušia, že ste aj podnikateľkou...

Áno, aj ja som si to všimla. Je to však prirodzené, keďže ma tak vykresľujú médiá, no realita je iná. Už viac ako 12 rokov podnikám. Vždy som brala modeling ako prechodnú stanicu a po istom nepríjemnom fotení v Miláne som sa uistila, že je čas na novú životnú etapu.

Keď sme pri tej prechodnej stanici - vy sama ste uviedli, že už počas venovania sa modelingu ste túžili dosiahnuť niečo viac. Ako ste to mysleli? Potrebovali ste viac kreatívneho priestoru alebo ste v modelingu nevideli svoje uplatnenie?

Môže to znieť akoby som podceňovala túto prácu, no opak je pravdou. Obdivujem dievčatá, ktoré robia modeling - ten skutočný, nie na Instagrame. Naozaj to nie je jednoduché. Mňa táto práca jednoducho nenapĺňala. Túžila som skôr po niečom, kde môžem vedomostne či kreatívne rásť. Okrem toho, nikdy som nemala ambície byť modelkou, potrebujem veľkú dávku slobody a možnosž rozhodovať o svojom čase sama - čo v modelingu nebolo možné. Všetko je však o nastavení v hlave. Teraz napríklad  fotím veľmi rada, asi preto, že viem, že nemusím. :)

Prečítajte si: Rozhovor s Mony Sakman: Boli časy, kedy som sa musela obracať, rozhodnutie stať sa tanečníčkou však neľutujem

Možnosť rastu sa pri podnikaní nepochybňuje uplatňuje. Verím však tomu, že začiatky bývajú ťažké a stáva sa, že okolie reaguje na rozbiehanie biznisu skepticky. Stretli ste sa s nedôverou ľudí aj vy, najmä ako žena? 

Tak určite, ale nevnímala som to. Podstatné pre mňa volo, že som verila sama sebe. Čo sa týka podceňovania, na Slovensku som sa s ním však nestretla, skôr naopak. No niečo podobné ako hovoríte som zažila pred šiestimi rokmi v Dubaji a v Bahrajne na svetovom gastro veľtruhu s kávou. Muži sa tam so mnou nechceli ani len rozprávať - a to aj napriek tomu, že vedeli, že som majiteľka. V tom čase tam bol aj náš zástupca a tak všetko vybavoval on. Bolo to pre mňa nepríjemné a vtedy som si uvedomila a bola vďačná, že žijem v krajine, kde máme rovnaké práva. 

Mali ste niekoho, kto vás psychicky podporoval od začiatkov?

Psychicky? Asi nikto. :) Netreba však z toho zasa robiť drámu - je to práca a každého slobodné rozhodnutie.

Spomínate podnikanie s kávou. Prečo ste sa do toho pustili? Viacero ľudí by zrejme tipovalo, že ostanete v oblasti módy, krásy a podobne...

Naša značka kávy Mallay je na trhu už viac ako osem rokov. Dokonca je ocenená ako jeden z najlepších slovenských produktov, čo sa týka porovnania ceny a kvality. Je pravdou, že posledný rok sa nám darí násobne viac - a preto ju aj média začali evidovať a spájať s mojou osobou. Vznikla iba pre spotrebu siete kaviarní, ktorú som v minulosti vlastnila. Sieť kaviarní som predala, no Mallay bola moja srdcovka. Neskôr sme ju začali predávať či distribuovať aj iným kaviarniam, hotelom, obchodom, ale aj na vlastnom eshope. Nový projekt je IEM SPA, ktoré založili spolu s mojou priateľkou a partnerkou Alenkou Pallovou - tomu momentálne venujem najviac času.

Káva Mallay je špeciálna v tom, že je výberová. V čom sa však taká tá vyberová káva líši od ostatných?

Spĺňa tie najprísnejšie kritéria. Oproti bežným kávam, je výberová výraznejšia svojou chuťou a kvalitou kávového zrna. Zároveň prináša aj omnoho viac benefitov pre zdravie.

Samozrejmosťou je aj fair trade. Ako by ste vysvetlili čitateľom, čo to znamená a prečo by na to mali brať ohľad?

Fair Trade znamená doslova férový obchod. Farmári či pestovatelia kávy sú často vykorisťovaní. Celé rodiny pracujú tvrdo na plantážach či v pralesoch a nedostáva sa im odmena, aký by im bola príslušná. Napríklad tu na Slovensku máme stanovenú minimálnu mzdu, no v rozvojových krajinách nie. V skratke, keď vidíte surovinu označenú fair trade, máte istotu, že pri jej vzniku nedochádza k znečisťovaniu a poškodzovaniu prírody a pestovatelia dostali za svoju prácu zaplatenú mzdu, ktorá im umožňuje určitú životnú úroveň.

 

Výberové kávy sú núkané aj v supermarketoch za pár drobných - čo samozrejme značí, že zrejme nie sú výberovými. Ako rozoznať, ktorá káva je skutočne kvalitná a možno aký dosah má na človeka, keď pije naozaj dobrú kávu?

 

Veľké kávové spoločnosti tlačia na kvantitu a zároveň nízku cenu - čo samo o sebe tlačí kvalitu kávového zrna nadol. Často sa pozastavím na cene v supermarkete keď vidím, že finálny produkt stojí niekedy ako nákup nášho zeleného zrna. A to si ešte k tomu musíte prirátať celý ten proces, praženie, balenie, obal, distribúcia, ľudia a tak ďalej. 

Ja osobne pijem najmä našu kávu, keďže sa snažím všeobecne žiť zdravšie a vyhýbať sa tým známym éčkam. Naša káva je organická, čo znamená, že nie je chemicky postrekovaná a rastie v prirodzenom prostredí Indonézskych pralesov.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Príspevok, ktorý zdieľa MALLAY | Organická káva (@mallay_organicka_kava),

Podnikanie veru nie je prechádzka ružovou záhradou, no ani nič nereálne. Mnoho žien by aj chcelo podnikať, tak ako vy, no má strach. Čo by ste im odporučili? Čo všetko je potrebné na to, aby žena a celkovo človek začal podnikať? 

Keď hovorím o sebe, dovolím si tvrdiť, že mi nikdy nechýbala odvaha. Odvaha riskovať, začať, padnúť a znovu sa postaviť. Nie všetky rozhodnutia dnes považujem za rozumné, no treba si z nich vziať ponaučenie a vtedy si ich vieme pripísať na konto. To je asi to najdôležitejšie - mať drive a potom samozrejme dobrý nápad, vedieť čo najviac o danom druhu podnikania, zmapovať si konkurenciu a samozrejme podstatný je aj kapitál. No a potom už len makať a makať...zdokonaľovať sa, sledovať súčasné trendy a tak ďalej.