Fashion Revolution: Módny priemysel potrebuje konať. Žiť na zdravej planéte patrí medzi základné ľudské práva
Fashion Revolution Week, globálna kampaň zameraná na udržateľnú víziu módneho priemyslu, bude tento rok prebiehať od pondelka 19. apríla do nedele 25. apríla 2021. Cieľom iniciatívy je poukázať na ľudské životy a zdravie planéty, ktoré by mali byť uprednostnené pred ekonomickým rastom a ziskom.
Aktuálny ročník celosvetovej iniciatívy Fashion Revolution vyzýva módne značky a vlády krajín na celom svete, aby uznali vzájomné prepojenie ľudských práv a životného prostredia. Ústrednou myšlienkou kampane je motivovať ľudí k radikálnej zmene vo vnímaní oblečenia ako lacného spotrebného tovaru. Na základe tohto poznania dokážu spotrebitelia oceniť prácu ľudí v dodávateľskom reťazci, prírodné zdroje a krehkosť medziľudských vzťahov. Iniciatíva vyzýva tiež k tomu, aby sa prioritou stali ľudské práva a ochrana životného prostredia, namiesto celosvetového ekonomického rastu produkujúceho bezbrehé zisky. Vykorisťovanie a znehodnocovanie vzácnych ekosystémov je výsledkom storočí kolonizácie a zneužívania globalizácie v prospech západnej civilizácie, v ktorej nie je ľudská a environmentálna prosperita považovaná za vzájomne prepojenú hodnotu.
Čítajte tiež: Babsy Jagušák Heribanová: Na Slovensku si ľudia čoraz viac uvedomujú, že treba podporovať lokálnu tvorbu
Zvýšená produkcia zhoršuje naše zdravie aj stav životného prostredia
Predpokladá sa, že do roku 2030 vzrastie výroba oblečenia o 81%, čo znamená ďalšie zvýšenie dopytu po poľnohospodárskej pôde a prírodných materiáloch. Na výrobu celulózového vlákna, akým je napríklad viskóza, sa ročne vyrúbe 150 miliónov stromov. Odlesňovanie aj v dôsledku potravinárskeho priemyslu vedie k strate biodiverzity a prirodzených ekosystémov. Výraznou deforestáciou pralesov zvyšujeme predpoklad prenosu chorôb z divej zveri na ľudí, čo môže viesť k vzniku ďalších pandémií. „Minulý rok na jar som na vlastné oči videla, aký vplyv má naše oblečenie aj na tie najvzdialenejšie konce planéty. Preplávali sme cez 300 kilometrov Tichého oceánu a každá vzorka, ktorú sme spracovali, obsahovala textilné vlákna. Voda z vodovodu na celom svete, vrátane USA a Európy, je kontaminovaná toxickými mikrovláknami, ktoré môžu mať negatívny vplyv na naše zdravie,“ hovorí spoluzakladateľka Fashion Revolution Carry Somers.
Drancovanie prírodných zdrojov sa v módnom priemysle odohráva hlboko vo výrobnom reťazci. Na miestach, kde sa pestujú komodity využívané v textilnom priemysle, sú zotročení nielen farmári, ale aj spracovatelia textilu. V čínskej provincii Sin-ťiang sú k práci v textilných fabrikách násilne nútení Ujgurovia. O katastrofálnych podmienkach, v akých pracujú zamestnanci textilného a módneho priemyslu, sa pravidelne dozvedáme z médií, no ani po ôsmich rokoch od vzniku hnutia Fashion Revolution, sa situácia v rozvojových krajinách nezlepšuje. Nadišiel čas, aby sme od módnych značiek požadovali vyššiu úroveň transparentnosti. Zatiaľ čo v minulosti sa symbolom kampane Fashion Revolution Weeku stal hashtag #WhoMadeMyClothes, tento rok sa fashion aktivisti pýtajú módnych gigantov aj to, kde a za akých podmienok vznikajú materiály a textílie - #WhoMadeMyFabric.
Sprievodné aktivity Fashion Revolution Weeku vo svete aj na Slovensku
Fashion Revolution, najväčšia svetová aktivistická organizácia v oblasti módy, pôsobí vo viac ako 90-tich krajinách sveta. Program sa bude sústrediť na spájanie komunít, posilní priestor pre nevypočuté a marginalizované hlasy a bude s nimi spolupracovať na vytváraní vzájomne prepojených riešení. V centre diania budú príbehy ľudí, ktorých zmena v módnom priemysle pozitívne ovplyvnila, ale aj tých, ktorých hlas zatiaľ nebol vypočutý. „Tohtoročný Fashion Revolution Week bude plný iniciatív. Okrem našej panelovej diskusie Fashion Question Time sa diváci môžu tešiť na množstvo workshopov Fashion Open Studio s kolektívom neuveriteľných medzinárodných dizajnérov. Pripojte sa k nám a vypočujte si spolu s nami príbehy neznámych aj odborných hlasov. Ukúžme spoločne všetkým, že móda by mala byť inkluzívna, úctivá a spravodlivá,“ reaguje Orsola de Castro, spoluzakladateľka Fashion Revolution.
Fashion Revolution Week sa na Slovensku bude niesť v znamení hashtagu #IFixedMyClothes. Zámerom lokálnych aktivít je pozdvihnúť opravu oblečenia a prinavrátiť ručné práce do našich bežných životov. Vďaka upcyklácii a oprave oblečenia môže každý z nás eliminovať textilný odpad, čím zníži záťaž na životné prostredie. „Želaním Fashion Revolution na Slovensku je posilniť komunitu ľudí, ktorí sa venujú ručným prácam a vzájomne sa môžu prepájať a inšpirovať. Začneme spoločne v pondelok, a to otvorením Fashion Revolution Weeku s Babsy Jagušák. Pokračujeme v utorok 20. apríla 2021 workshopom s blogerkou Katarínou Peterovou (La Florita) a dizajnérkou Vivien Mihálikovou, ktoré predvedú základné opravy a upcyklačné postupy. V priebehu týždňa bude mať verejnosť možnosť sledovať množstvo workshopov, prednášok či krátkych filmov, a to cez sociálne siete slovenskej alebo globálnej iniciatívy Fashion Revolution,“ vysvetľuje koordinátorka Fashion Revolution hnutia na Slovensku Martina Mareková Kuipers.
Neprehliadnite: Vyspovedali sme tri známe Slovenky, ktoré sa snažia žiť čo najviac udržateľne a ekologicky: Inšpirujte sa ich tipmi
Vyvrcholením programu bude premiéra krátkeho filmu pre Fashion Open Studio - Modrotlač Rabada x Pavol Dendis. Títo dvaha talentovaní dizajnéri predstavia možnosti udržateľnejšieho prístupu k módnej tvorbe. Všetky informácie ohľadom programu Fashion Revolution Weeku nájdete na facebookovej stránke Fashion Revolution Czech Republic and Slovakia.
O Fashion Revolution
Fashion Revolution je najväčšia svetová aktivistická organizácia v oblasti módy, ktorá vznikla po páde textilnej továrne Rana Plaza v Bangladéši v roku 2013. Nešťastná udalosť si vyžiadala 1138 životov. Organizácia vedie kampaň za čistý, bezpečný, spravodlivý, transparentný a zodpovedný módny priemysel prostredníctvom výskumu, vzdelávania, mobilizácie a presadzovania systémových zmien vo vláde. Fashion Revolution je globálne hnutie s dobrovoľníkmi vo viac ako 90-tich krajinách sveta. Cieľom organizácie je motivovať módne značky, aby chránili a obnovovali životné prostredie. Zároveň apeluje na módnych gigantov, aby si vážili ľudí viac ako svoj rast a zisk. Na dosiahnutie tohto cieľa Fashion Revolution uskutočňuje prieskum, ktorý upriamuje pozornosť na praktiky a dopady módneho priemyslu, zdôrazňuje oblasti, v ktorých značky a predajcovia robia pomalý progres, a podporuje transparentnosť a zodpovednosť v celom dodávateľskom reťazci.