Presunúť na hlavný obsah

Mama a dcéra sa pustili do spoločného podnikania. Vytvorili unikátnu značku Gierat s nápaditými módnymi kúskami

Lifestyle

Slow fashion už dávno nie je len pojmom a čoraz viac Slovákov sa obhliada po módnych kúskoch, ktoré sú nielen kvalitné, ale zároveň aj šetrné k prírode. Toto spojenie dokonalo zhmotnilo duo, aké sa v podnikaní už len tak nevídí - a to mama Eva spolu s dcérou Deanou, ktoré pod značkou Gierat Upcycling vdychujú rôznym textilom nový život.

Ak sa nemýlim, mamina je krajčírka. Ako však prišiel nápad vytvoriť si vlastnú značku oblečenia v kombinácii mama a dcéra?

Na úvod by sme sa Vám rady predstavili, sme mama Eva a dcéra Deana, ktoré sa rozhodli vrhnúť sa do sveta módy. Eva je profesionálna (poznámka dcéry: nesmierne talentovaná) krajčírka, ktorá však, s ohľadom na podmienky v obore časom stratila chuť venovať sa tejto profesii. Avšak móda stále zostala jej najväčším koníčkom. Už pred mnoho rokmi vytvárala zladené modely pre seba a malú dcérku, za ktorými sa ľudia často otáčali. Môžeme potvrdiť, že vidieť maminu s jej vernou kópiou polovičnej veľkosti v rovnakom šate upúta pozornosť. Návrhy a nátlak na Evu, aby sa vrátila k svojej precíznej práci u nás doma neboli ničím neobvyklým, avšak veľmi silno odolávala a odmietala.

Počas pandémie sme mali všetci viac času ako obvykle a značka ako taká podľa Deany vznikla v momente, kedy v obchode dostala kompliment na blúzku zladenú s rúškom, ktoré šila mamina. V ten deň, po dlhej diskusii, po prvýkrát za dlhé roky, Evka pristúpila na myšlienku vytvorenia vlastnej značky.

Jedna vec je nápad, druhá zrealizovanie, ktoré býva o čosi ťažšie. Ako vyzeralo vytváranie tohto brandu? Od prvých kúskov, budovanie značky až po marketing…

Eva vždy tvrdí, že Deana je odmala veľmi tvrdohlavá a ak si niečo zmyslí, nedáva ostatným príliš na výber. Túto vlastnosť je možné pretransformovať aj do pozitívneho slova zmyslu, od momentu, ako Evka pristúpila na vytvorenie značky, začalo sa doma poctivo pracovať. Najprv sme prediskutovali všetky nápady a návrhy, po dohode a odsúhlasení sme vytvorili predbežný plán. Úlohy máme jasne rozdelené, Evička sa venuje tvorbe modelov a Deana má na starosti marketing, predaj a komunikáciu. Keďže sa Deana venuje aj fotografii a grafike, vizuálnu stránku značky a komunikáciu tiež spravujeme samé.

Vo svojich kolekciách sa venujete upcyclingu. Prečo?

Doma sme boli vždy ekologicky naladení. Čo sa týka oblečenia, Eva od mladosti obľubovala second-handy aj z dôvodu, že sa tam častokrát našli naozaj unikátne kúsky. Oblečenie sa však u nás nikdy nevyhadzovalo, vždy sa skôr posúvalo rodine a známym. Po tom, ako bol uvedený dokument The True Cost sme však úplne zmenili pohľad na módny priemysel a bolo jasné, že upcycling je cesta, ktorou je správne vydať sa.

Keď sme pri tých secondhandoch - mnoho ľudí stále túto možnosť škatuľkuje, podobne to bude aj s upcyclingom, kde sa spracovávajú staršie kúsky. Vedeli by ste túto stigmu vyvrátiť? Ako funguje taký materiál napríklad vo vašej značke?

Je pravda, že nie každý je zástancom nosenia vecí „z druhej ruky“. Tu však nejde o to, že tieto veci musia byť opotrebované. Sami si položte otázku, či máte v skrini aspoň jeden kus oblečenia, ktorý ste na sebe oblečený nikdy nemali. Ak odpovedáte nie, máte náš obrovský obdiv! V second-handoch sa primárne zameriavame na metráž, teda látky na šitie, ktoré si niekto kúpil a nakoniec nevyužil. Občas sa tam však nájdu naozajstné skvosty, napríklad bavlnená posteľná bielizeň, ktorá bola očividne niekomu doma na obtiaž. Bola v 100% stave (na toto má Evka veľmi dobré oko), a tak sme sa ju rozhodli použiť na celú jednu kolekciu. Potešilo nás, že táto kolekcia bola jednou z najrýchlejšie vypredaných!

Materiál však získavame aj od kolegov z oboru, využívame zvyškovú metráž ale mnoho ľudí nás už aj oslovuje, ak majú doma nevyužité látky, vždy sa rady dohodneme. Avšak nájsť tú správnu kombináciu nie je až tak ľahké. Ak by sme šili z nových látok, rovno si kúpime čo sa nám hodí. V našom prípade musí častokrát kombinácia dozrieť, model začneme tvoriť ak sme s prepojením látok 100% stotožnené.

Čím sa pri tvorbe vlastne inšpirujete? Pretváranie starších kúskov si totiž žiada určite obrovskú dávku kreativity.

Jedným z dôvodov, prečo sme sa maminu doma vždy snažili motivovať, aby sa šitiu opäť začala venovať, bola jej kreativita. Všetky naše modely vymýšľa ona sama, rada číta časopisy o móde, prezerá rôzne weby či obzerá výklady. Na kombinácie vzorov a farieb má veľmi dobrý cit aj oko.

Čo všetko nájdeme vo vašej kolekcii? Aké kúsky a naopak, aké sa snažíte, chcete v blízkej budúcnosti pridať?

V tomto momente sa jedná čisto o dámsku záležitosť, ale musíme uznať, že sa pravidelne ozývajú aj páni, že by boli radi, keby nejakú kolekciu venujeme aj im. V najbližšej dobe by sme sa však chceli zamerať na rozšírenie dámskeho sortimentu tak, aby sme dokázali vytvoriť z jedného materiálu a strihu viacero veľkostí. Priznávame sa totiž, že najviac kúskov môžete nájsť práve vo veľkostiach, ktoré sedia nám, teda 36/38. Snažíme sa však nájsť cestu, ako zaodieť žienky všetkých typov postáv. Okrem toho máme do budúcna v pláne vytvárať sety pre mamy a ich dcéry, po prečítaní celého rozhovoru myslím, že nie je ani potrebné ďalej vysvetľovať, čo nás k tomu inšpiruje. :)

Takže ambíciou značky je zrejme expandovať. 

Ako sa dá vyčítať zo samotných kúskov, obe sme celkom kreatívne. Nápadov preto máme veľa a diskusia je často na stole. Aktuálne však značka nie je dostatočne veľká na to, aby sme sa jej vedeli venovať ako primárnej činnosti a preto občas trocha bojujeme s časom. Myslíme si však, že Upcycling má obrovský potenciál a určite by sme chceli rozšíriť našu výrobu, aktuálne totiž šije Evka všetko sama.

Prečítajte si aj: Sympatická Slovenka Soryann tvorí personalizované boho tašky, ktoré sa v krátkom čase stali hitom: Čo stojí za jej úspechom?