Presunúť na hlavný obsah

Martina s partnerom založili obchod BEZOBALiS: Aj keď nezachránime svet, aspoň sa nepodieľame na jeho zhoršení

Lifestyle

O BEZOBALiS-e sme sa porozprávali s Maťou, jeho spoluzakladateľkou. Ako tvrdí, aj keď ním nezachráni svet, aspoň sa nepodieľa na jeho zhoršení. Nežije si vo svojej eko bubline, ale vníma aj názory ostatných, ktoré sú pre ňu dôležité. Je presvedčená, že dnes sme v situácii, keď sa potrebujeme všetci.

Jednou z mnohých súčastí sveta, v ktorom sa snaží vidieť dobro 

Matin pohľad na tento svet je podľa vlastných slov dynamický, výrazne sa menil a stále nie je ustálený: „Môj partner Maťo by povedal, že naivný,“ dodáva s úsmevom. Svet je pre ňu zároveň organizmom prepletených väzieb - od fyzikálnych cez biologické až po vzťahové – ktorých je len jednou z mnohých súčastí: „Ťažko sa mi zmieruje so zlobou, ľahostajnosťou či nespravodlivosťou, no viem, že tu je. Zároveň verím tomu, že (nech to znie akokoľvek pateticky) to, čo vysielame, sa nám aj vracia. Že ak si zdravo pestujeme vzťahy, dostaneme oveľa viac, než sme dali,“ opisuje nám seba a svoje vnímanie sveta Maťa. 

Aj keď nezachránime svet, aspoň sa nepodieľame na jeho zhoršení

Práve jej pohľad na svet ju priviedol k tomu, že hoci pracovala v nadnárodnej korporácii, jej práca jej neprinášala uspokojenie, rovnako ako jej partnerovi. Rozhodli sa odísť a založiť si vlastný bezobalový obchod, jeden z prvých na Slovensku, v Trenčíne. Napriek tomu, že dnes nikdy nevie ako dopadne jej deň, mesiac či rok, každé voľno znamená zamrznutý príjem, často pracovné víkendy, či rozhodnutia na jej pleciach, dostáva sa jej pocit, že to, čo robia má význam a baví ich to: „Aj keď nezachránime svet, aspoň sa nepodieľame na jeho zhoršení. Okrem obchodu sa totiž vo veľkej miere venujeme aj šíreniu povedomia o témach udržateľnosti a odpadu.“ BEZOBALiS jej ukázal smer, ktorým sa chce v živote uberať a to, že svoje hodnoty vie preniesť aj do pracovného prostredia. Napriek tomu priznáva, že sa naň neupína ako na niečo konečné. 

Na začiatku boli pre dodávateľov komplikáciou aj pilotným projektom vratných potravinových nádob 

Na začiatku ich podnikania v tomto smere existovalo len pár bezobalových obchodov na Slovensku, a práve ľahké to nebolo. Pasovali sa s klasickými úskaliami začínajúcich podnikateľov aj prekonávaním silnej informačnej bariéry – nielen na strane úradov, ale aj na strane potenciálnych zákazníkov a dodávateľov: „Pre tých sme boli častokrát skôr komplikáciou než výhodou a museli sme preto pred nimi obhajovať, čo sme si to vymysleli. Často sa nám to podarilo, pre niektorých sme boli dokonca pilotným projektom vratných potravinových nádob, na základe ktorého sa potom rozhodli spolupracovať aj s inými obchodmi. No stalo sa aj, že sme sa nedohodli. O to viac nás teší, že vďaka rastúcemu záujmu zo strany spotrebiteľov sú výrobcovia a dodávatelia viac naklonení spolupracovať, často aj proaktívne,“ rozpráva Maťa. 

Ako sa hovorí, jediná istota je neistota 

Napriek tomuto všetkému sa s partnerom riadia heslom „šťastie praje pripraveným“, preto začiatku podnikania venovali všetok čas. Keďže sú obaja „tabuľkové typy“, vytvorili si presný plán, scenáre, rozpočet, časovú os... No úspech nebrali ako istotu: „Uvedomujeme si, že nepredvídateľné situácie môžu nastať kedykoľvek – ani s pandémiou sme koniec koncov v našich tabuľkách nepočítali... Snažíme sa nechať si priestor na to, aby sme na ne mohli flexibilne reagovať. Očakávania sú fajn, ak sú zakotvené v SMART cieľoch s konkrétnymi časovými míľnikmi. O počiatočných očakávaniach však dnes nemá zmysel hovoriť, pretože pandémia zamiešala karty tak, že sme mnohé plány museli úplne prekopať. Ako sa hovorí, jediná istota je neistota,“ objasňuje Maťa s úsmevom. 

Mohlo by vás zaujímať: Lenka pracuje pre svetoznáme architektonické štúdio Zaha Hadid: Svoj ekologický sen pretavila do špeciálneho projektu

Na základe skúseností/rozhovorov so zákazníkmi... Čo si myslíš? Je bezobalové nakupovanie medzi ľuďmi stále populárnejšie? 

Z toho, čo mám možnosť pozorovať, by som povedala, áno. Jednak vnímam, že k nám chodia stále noví ľudia a tiež sa bezobalové obchody stali oveľa dostupnejšími. Rozumiem ale aj objektívnym bariéram u mnohých ľudí, ktorí buď takúto možnosť vo svojom okolí nemajú alebo riešia úplne iné, napríklad existenčné problémy. Preto bezobalové nakupovanie ani zďaleka nepovažujem za jediný dobrý spôsob, ako žiť udržateľne.

Budovanie vzťahov so zákazníkom alebo aj slow schopping 

Čo sa týka ich zákazníkov, Maťa pri niektorých už presne vie, kto bude čo nakupovať a pozná ich nádobky. Je to pre ňu súčasť budovania vzťahu a dôvery. Vďaka tomu sa z mnohých ich zákazníkov stali aj priatelia, čo na svojej práci Maťa miluje. Ako podotýka, na toto nie je v supermarkete čas: „U nás na to priestor je, voláme to slowshopping – pomalé nakupovanie. Chceli sme vytvoriť miesto, kde sa bude človek cítiť príjemne, ako na návšteve u starých známych, kde nadviaže nové kontakty, nebude sa báť pýtať. Na základe spätnej väzby, ktorú dostávame, súdim, že sa nám to podarilo. Každého však týmto srdečne pozývam k nám, aby si urobil vlastný názor.“

Ako vlastne vyzerá nakupovanie v BEZOBALiS-e? Čo si mám so sebou priniesť? 

Hlavne žiaden strach a obavy... Pokiaľ si nedonesieš vôbec nič, nevadí. Máme papierové vrecká aj nádobky. Tie môžeš používať až do zodratia. Najväčší zmysel má však samozrejme, keď si donesieš vlastný obal, aký ti len vyhovuje – niekto chodí s nádobami, v ktorých má potraviny doma a vie tak presne odhadnúť množstvo, iný si nosí látkové vrecúška, pretože sú ľahšie, niekto rôzne dózy. Platí u nás jediné pravidlo: potraviny dávame len do obalov od potravín a drogériu len do obalov od drogérie a nie naopak. Čiže do fľaše od minerálky ti aviváž nenačapujeme. Ak by si sa ale predsa len stále obávala, môžeš si prečítať článok o tom, ako nakupovať bezobalovo, ktorý sme pripravili presne pre takýto prípad. Nuž a veľkou výhodou takého konceptu je aj to, že ti dáme čokoľvek ochutnať!

Vo svojej ponuke máte okrem potravín aj kozmetiku či drogériu... Experimentuješ aj s ich výrobou? 

Jednoduché veci ako domáce plákadlo či prací prášok zvládnem, ale výrobu kozmetiky plne prenechávam množstvu šikovných rúk, ktoré na Slovensku máme. Mám voči tomu obrovský rešpekt. Plus viem, že chémii by som sa pri tom nevyhla a to nie je moja parketa. Ja si preto už len užívam výsledky.

Udržateľnosť je niečo, čo sa dá robiť donekonečna

Bezobalový obchod je krokom na ceste k udržateľnosti, jedným z mnohých... Maťa v tomto smere obdivuje britského prírodovedca Davida Attenborougha, pred ktorým skláňa klobúk, ako hovorí: „Ten udržateľnosť definoval ako to, čo sa dá robiť donekonečna. Ja sa s tým stotožňujem a často ho na svojich prednáškach parafrázujem. Preto mi stupňujúce tvary tohto slova – udržateľnejší a najudržateľnejší – nedávajú zmysel. Buď sa niečo donekonečna robiť dá alebo nie. Ale to je už slovíčkárenie,“ dodáva žartovne. 

Okrem bezobalového obchodu píšeš aj blog o eko témach, robíš tiež rozhovory s inšpiratívnymiľuďmi, ktorí majú čo k veci povedať... je aj písanie niečo, čo ťa napĺňa? 

Ó, áno! Písanie milujem. Nie som v tom veľmi dobrá, ale chcela by som byť. Mám 13 denníkov, prvý ešte z prvého stupňa ZŠ a určite to nie je konečné číslo. Paradoxne ale odkedy píšem články na náš, nazvime to, zerowasteblog a delím sa o moje myšlienky prostredníctvom Instagramu, prestala som písať pre seba. Rada by som na to opäť nabehla a rada by som sa v tom aj zlepšila, aby som ľuďom mohla prinášať dôležité témy zrozumiteľným spôsobom.

Čítajte tiež: Do podnikania sa pustili počas pandémie. Mariana a Pavol prinášajú na trh kvalitné slovenské čaje

Dnes sme v situácii, keď potrebujeme každého, potrebujeme sa všetci 

Okrem písania, ako už Maťa spomínala vyššie, sa venuje aj prednášaniu, nakoľko vníma záujem o „zelené“ témy ako stúpajúci. No zároveň si uvedomuje, že v prípade niektorých firiem je to len akási povinnosť, súčasť CSR aktivít, lebo sa to „patrí“: „Sú tu však aj iné firmy, organizácie, školy, jednotlivci, ktorým na tom úprimne záleží a reálne chcú zavádzať zmeny aj do praxe. Každá firma pozostáva z jednotlivých ľudí a ak si čo i len jediný človek po mojej – či akejkoľvek inej – prednáške povie, že chce niečo zmeniť, má to zmysel. Dnes sme v situácii, kedy potrebujeme každého, potrebujeme sa všetci."

Pre mnohých znamená „byť eko“ byť moderný... No o tom to asi nie je... Čo by si im odkázala?  

Je to podľa mňa úplne v poriadku. Trendy tu vždy boli a budú. Ak sa niekto k ekológii dostane cez to, že „je to moderné“, že ide v šľapajách obľúbenej osobnosti, herca, influencera, ... nie je na tom nič zlé. Možno sa v tom začne hrabať viac, ponorí sa do toho a po čase bude tou témou žiť. Byť eko neznamená len žiť v chalúpke na okraji lesa. Byť eko by malo byť absolútne prirodzenou súčasťou života. Aj toho moderného. Ja si paradoxne moderný svet predstavujem ako svet v súlade s ekológiou: využívanie obnoviteľných zdrojov energie, férová pláca, vhodné pracovné podmienky, podpora ekosystémov, moderné mestá s premakanou MHD a infraštruktúrou, podpora lokálnej výroby... Ak však niekto maľuje svoje aktivity na zeleno bez toho, aby také skutočne boli a využíva ich na svoje PR, to už v poriadku nie je. Volá sa to greenwashing a je to nekalá praktika.

Nežijem vo svojej eko bubline, názory ostatných sú pre mňa dôležité 

Napriek svojmu zapáleniu pre vec, Maťa nežije len vo svojej eko bubline. Názory ostatných ju zaujímajú a pokladá ich za dôležité. Bez nich by stagnovala a jej empatia by zostala podľa vlastných slov zakrpatená: „Možno keby sa ľudia s odlišnými názormi navzájom počúvali, zistili by, že nie sú až takí odlišní a nevznikalo by toľko nedorozumení. Často sa ale stretávam s tým, že ľudia si zamieňajú názory s faktami. A to je už iná debata.“

Aby som bola menej utopistická, na začiatok si prajem, aby ľudia stláčali fľaše predtým než ich vyhodia do kontajnera

V uplynulých rokoch bolo plytvanie slovom, ktoré v Matinom vnútri rezonovalo najviac: „Plytvanie potravinami, ktoré vypestujeme, zdrojmi, ktoré nemáme, ale aj časom, ktorý venujeme nezmyselnostiam, potenciálom, ktorý nemá priestor sa uplatniť a žiaľ aj životmi. Prajem si, aby sa „eko“ nepoužívalo ako nadávka, aby sme si nerobili srandu z „aktivistov“ a pochopili rozsah konceptu dobrovoľnej (a to podčiarkujem) skromnosti. Aby sme si uvedomili, že Slovensko patrí k jedným z najvyspelejších krajín sveta a že aj my obyčajní ľudia formujeme spoločnosť. Napríklad hneď dvoma hlasovacími lístkami – tým volebným a tým, ktorý nosíme v peňaženke – peniazmi. A aby som bola menej utopistická – pre začiatok by mi stačilo dosiahnuť to, aby ľudia stláčali fľaše pred tým, ako ich vyhodia do kontajnera."

Neprehliadnite: Bezobalové shopy získavajú čoraz viac na popularite: Nájdete v nich čapované oleje aj háčkované tampóny

Máš svoje životné krédo, ktoré ťa sprevádza? 

Nie som o nič lepšia ako ostatní. No to neznamená, že sa nemôžem zlepšovať.

Ako dodáva Maťa na záver, toto znenie práve vymyslela, ale myslí si, že odráža podstatu, ktorou sa riadi. 

Ďakujem za rozhovor a prajem veľa osobných aj pracovných úspechov.