Zmrzlina, aká na Slovensku ešte nebola. Manželia sa pustili do biznisu, ktorý dnes teší tisíce ľudí
Vraví sa, že bez toho, aby ste k danej veci nemali vzťah, nie je možné dobre podnikať. Niečo na tom bude. O tom, že veci, ktoré sa robia s láskou sú kvalitnejšie a obľúbenejšie, svedčí aj jedna z najobľúbenejších zmrzlinární na Slovensku - Arthur Gelato.
Vy ste sem prišli zo zahraničia...
... zo Slovinska, v roku 2015. V tom obdbí sme už vedeli, že chceme podnikať so zmrzlinou, no hľadali sme vhodné miesto. Spočiatku sme boli presvedčení o tom, že to bude vedieť. Krátka zastávka na Slovensku však všetko zmenila a my sme sa počas kávy dali dokopy s človekom, ktorý nám ukázal priestor na prenájom na pešej zóne, do ktorého sme sa zamilovali. A tak vznikol Arthur Gelato.
A vznikla zmrzlina, ktorú dnes pozná každý Bratislavčan. Teda v skratke povedané. Ak by sme však mali ísť do detailov, čím všetkým ste si museli prejsť?
Vymýšľanie príchutí, práca od skorého rána až do nočných hodín, v horúčavách.. nechodíme cez leto po dovolenkách ako iní podnikatelia, ale pracujeme s personálom, inak sa to ani nedá. Práca so zmrzlinou však nie je práca, ale potešenie, láska, vášeň. Človek musí prácu milovať a od toho s odvíja kvalita, spokojnosť zákazníka, ale aj to, čo ponúka.
Prečítajte si: Dve sestry sa pustili do podnikania. Založili štýlový sekáč, ktorý konkuruje módnym značkám
Keď sme pri tom, čo ponúkate - vy ponúkate veci, ktoré možno nie sú tak typické. Slaný karamel, peruánska či dominikánska čokoláda alebo levanduľa... ako tieto príchute vymýšľate a kde na nich beriete inšpiráciu?
Všade okolo nás. Snažíme sa v prvom rade priniesť kvalitu, aká tu nebola. To znamená, že ak si dá zákazník našu novú, mangovú zmrzlinu, zasýti už po vložení do úst pravú, výraznú chuť tohto ovocia. Ingrediencie hľadáme po celom svete a prinášame ich do Bratislavy.
Na to, aby sme si udržali zákazníkov, je potreba prekvapovať ho. Každé leto tak vymýšľame nové a nové príchute, ktoré k nám privádzajú novú klientelu a zároveň udržujú tú starú. Je to skvelý pocit, keď vidíte človeka, ako po ochutnaní zmrzliny, ktorú ste miešali a vytvárali dlhé hodiny aby bola čo najlepšia a najkvalitnejšia, povie mňam.
Nie sú tieto veci trochu zradné? Predsa, nie som si istá, akými sme my Slováci v tejto gastronomickej oblasti...
Slováci vedia oceniť kvalitu. Vedia si za ňu priplatiť a vedia ju oceniť. Veľmi sa nám páči ich úprimnosť a otvorenosť. Väčšina z nich vyhľadáva kvalitné veci a sú tiež mimoriadne láskaví. My sa tu už cítime ako doma.
Čo sa týka príchutí, skúšali sme toho mnoho. Istý čas dokonca aj zeleninové príchute, tie však na dračku príliš nešli. Treba si uvedomiť, že naše zmrzliny nechutia ako tie klasické, sirupové, ale skôr ako malé dezerty. Mali sme už príchute, ako cviklová, fazuľová, paradajková... no to sme skúsili a nevyšlo.
Často sa nám stáva, že k nám príde človek, ktorý si zrazu nevie vybrať. Je naučený na vanilkovú, punčovú či jahodovú zmrzlinu a zrazu vidí kombinácie, o ktorých nikdy nepočul. Vtedy, aby sme predišli sklamaniu, nechávame zákazníka štipku zmrzliny ochutnať. Každý má totiž iné chuťové bunky a zatiaľ čo niektorým chutí sladké, iní sú na kyslejšie chute. A my ich ponúkame naozaj veľa - od mascarpone, špeciálnej pistáciovej až po napríklad prossecovú. Ako prví sme tiež prišli so slávnou '''čiernou'' zmrzlinou.
To je inak veľmi zaujímavý aspekt na tom všetkom. Nielenže ste vy rodina, ale vzťah si vytvárate aj so zákazníkom.
Áno. Sami pracujeme spolu s brigádnikmi, aby sme mali práve priamy feedback a videli, čo sa zákazníkom páči a čo nie. Nemalo by zmysel, ak by sme strávili hodiny nad miešaním a vytváraním tej perfektnej príchute zmrzliny a nechali ju predávať niekým iným. Aj vďaka tomu máme zákazníkov, ktorí sa k nám vracajú a prisahajú, že nikde na svete lepšiu zmrzlinu nejedli. To je náš cieľ - uspokojiť zákaznika a ponúknuť mu to najlepšie.
Tak je to aj s predajom našej značky a receptúry. Nemáme problém rozšíriť našu prevádzaku aj do iných miest, musíme však vidieť, že to ľudia nerobia kvôli peniazom, ale s láskou. Nedávno sa Arthur Gelato otvoril aj v Košiciach, kde zožal okamžitý úspech. Nás však enormne teší, že sa o túto pobočku starajú ľudia, ktorí majú k tejto práci vzťah, sami pracujú s personálom a zmrzlinu vnímajú ako vášeň, nie ako zdroj zárobku.
Ako človek spozná tú najlepšiu zmrzlinu?
Hneď, ako ju ochutná, sa ozve explózia chutí. Ak ide o malinovú, má pocit, že je čerstvé maliny.
Na rozdiel od iných zmrzlinární v hlavnom meste fungujete pomerne krátko, len šiesty rok, čo značí menej než šest sezón. Čo je tajomstvo vášho úspechu?
Ako sme spomínali, pre nás to nie je biznis, ale srdcová záležitosť. Ja som tento recept, ktorý sme vylepšili a zmodernizovali, zdedil ešte od mojej rodiny. Práve modernizácia je však niečo, čo je potrebné robiť na to, aby to fungovalo. Prinášať nové veci, nápady, ponúkať to, čo zákazník u iných ešte nevidel. Máme napríklad Čumilovú zmrzlinu. Tieto veci však musia byť zakaždým kvalitné, bez toho nejde.
Neprehliadnite: Do podnikania sa pustili počas pandémie. Mariana a Pavol prinášajú na trh kvalitné slovenské čaje