Presunúť na hlavný obsah

Z rastlín vytvára nádherné, zatiaľ nedocenené umenie. Slovák Robert sa živí floristikou

Kariéra

Vytvára inštalácie, dekoruje hotely či prestížne udalosti a jeho kytice sú darom pre súťažiace Miss Slovensko. Aj tak by sa v skratke dala opísať tvorba floristu Roberta Bartolena, ktorý patrí k slovenskej špičke v nie tak tradičnom, no o tom krajšom odvetví.

Vyštudovali ste záhradnú architektúru. Napriek tomu sa venujete aj floristike a interiérom. Čo obnáša taká práca floristu a ako by ste ju definovali pre verejnosť? 

Úprimne, nedá sa odpovedať na vašu otázku úplne všeobecne. Práca floristu je prioritne o aranžovaní / komponovaní rastlín. Povyšovať kvety do umeleckej podoby s používaním rôznych techník. Florista by mal dbať nielen na kvet samotný, ale aj na atribúty, ktoré ovplyvňujú výber kvetu/ dekorácie. Priestor, ročné obdobie, proporcionalita, architektonické riešenie. Pokiaľ ide o svadobnú kyticu tak šaty, tip nevesty. Ide o jednotlivé elementy a detaily, ktoré floristovi robia vodítko pri správnom a najvhodnejšom riešení tej danej požiadavky. Kde kvet – a jeho flóristické prevedenie povyšuje udalosť, interiér ale aj samotný dizajn. 

Aranžovali ste salón v pražskom Karlíne, hotel v Nitre, spolupracovali ste s Lydiou Eckhardt. Viete nám možno tak všeobecne opísať to, ako tieto spolupráce fungujú? Čo je vašou konkrétnou úlohou? 

Úlohou dobrej spolupráce je pochopiť význam slov spolu /práca. Veľmi veľa klientov, ale aj bežných ľudí, si neuvedomuje, čo tento význam znamená. Je to pre nich len slovo. Ako ste sama poznamenal a- fungovať môžu len v tom prípade, keď si obe strany navzájom odovzdávajú informácie, ktoré posúvajú všetkých vpred, v riešení projektu. 

Nerád favorizujem nejaké projekty ako moje srdcové, lebo to nie je správne. Ale pokiaľ spolupráca pokračuje, alebo sa po pár rokoch oživí- je to výsledok toho, že to bolo obohacujúce a správne. Mojou úlohou takmer vo všetkých spoluprácach je vniesť kreativitu z pohľadu dizajnu, v ktorom hlavnú úlohu tvorí rastlina. Je to moje médium, ktoré pretransformovávam v závislosti od toho, či je projekt vo forme eventu, kde má rastlina plniť účel len pár hodín alebo naopak viacročný charakter, kde má rastlina žiť, transformovať sa - ak jej  to podmienky dovoľujú. Pokiaľ nie, tak prichádzajú alternatívy suché, umelé, dlhotrvajúce. No v prevažnej väčšine je mojou úlohou už samotná kreativita a vymyslenie vizuálnej stránky a potom aj samozrejme samotné prevedenie a výroba diela. 

Prečítajte si: Slovenka Katarína navrhuje tapety v luxusných priestoroch: Čo všetko táto práca obnáša?

Dovolím si povedať, že toto remeslo je ešte z veľkej časti podceňované - a to, že má väčšina ľudí pocit, že práve oni si dokážu zariadiť interiér tak, aby vyžaroval harmóniu a podobne. Ako to vnímate vy? 

Ja si nemyslím, že je to problém iba tohoto odboru. Tento trend je v nás zakorenený už veľmi dlho a podľa mňa pramení v školstve. Nie v našej podstate. Tým že samotný odbor a podnikanie v ňom nie je podmienený u nás dlhodobo, predchádzajúcou výukou a profesijným vzdelaním, vzniká tu priepasť práve týmto dôležitým nedostatkom systému. Jednotlivé profesie, ktoré sú atraktívne v danej dobe, sú natoľko dostupnými, že prelietavosť samotných ľudí v odboroch je práve kvôli enormne ľahkej dostupnosti. A tak vidíme, že jednotlivé odvetvia v dobe ich najväčšej popularity ľudia vnímajú povrchne. Neuvedomujú si ich hĺbku a potrebné odborné zručnosti. Upriamia svoju pozornosť na konečný výsledok. Následne začnú pracovať v zmysle svojho hobby, ktoré ich podmieni následne aj k podnikaniu samému. A toto nie je len vo floristike, alebo v interiérovom dizajne. Je to Achillova päta vo veľa atraktívnych profesiách: gastro priemysle, v stavebnom priemysle. Cítia ho krajčírky, fotografi, cukrári... je to problém celej odbornej spoločnosti. 

Čo je úlohou rastlín v interiéri? Je to len estetická stránka alebo je v tom čosi viac?

Estetika rastliny je jednoznačne hlavný bod prečo sa rastlina do interiéru umiestňuje. Ale tá je podmienená správnymi podmienkami, ktoré rastlina potrebuje. Tak aby dokázala mať svoju estetickú hodnotu čo najvyššiu. Tieto podmienky sú založené na jej nárokoch, ktoré živá rastlina má. A tie musí dobrý florista poznať a vytvoriť jej ich . Alebo správne vybrať rastlinu, aby v danom interiéry vydržala. Dimenzovanie rastliny, alebo dekorácie je proces, ktorý prihliada na množstvo prvkov. Otázkou je ale, čo rastlinou/dekoráciou chceme v interiéri odkázať. Je to solitéra, alebo doplnok. Má byť dominantou? 

Takže je to individuálne. Podľa čoho rastliny do interiérov, udalosti a podobne, vyberáte? Odkiaľ pochádzajú? 

Na úplnom začiatku mojej tvorby alebo kreovania nie je samotná rastlina. Keď poznám požiadavku tak najskôr je to práve idea diela. Viem, že veľmi veľa ľudí si myslí, že tvorím od rastliny. Ale nie je to tak. Môj postup je úplne iný. Po vymyslení idey a myšlienky tvorím od architektúry. To znamená, že pri konkrétnej požiadavke vymyslím najskôr tvar, objem, masu, umiestnenie, výšky, proporcie. Následne potom farbu a štruktúru diela. A rastlina a jej výber prichádza na rad až v treťom kroku. Až keď vymyslím objekt a vizualizujem si jeho objem a farbu, až následne potom viem vyberať danú rastlinu. A v ďalšom kroku vymýšľam ako jej zabezpečiť podmienky pre život, a postupuje technické riešenie, konštrukcie, a rozrábam si dielo postupne do najmenších detailov. 

Mohlo by vás zaujímať: Antónia a Aroa spojili vkus a udržateľnú módu. Značka Trace Collective je premyslená do posledného gombíka

Pýtam sa preto, lebo jedným z najčastejších problémov kvetinového priemyslu je práve nedodržiavanie značky fair trade. Mnoho ľudí si nakupuje kvety z veľkoobchodov, za veľmi nízku cenu.. do akej miery a vôbec - je to v poriadku? 

Áno, toto je skutočne veľký problém kvetinárov. Je to problém, ktorý kazí trh s kvetmi a hlavne rozbíja odbornú spoločnosť. Je to problém hlavne pre  kvetinárov samotných. Nie až tak samotných floristov. Pridaná hodnota kreativita a odbornosť floristu sa predsa vo veľkoobchode kúpiť nedá. A toto sa snažím vštepiť do každého jedného floristu, ktorý mi prejde pod výukou. Uvedomenie si, že našou najväčšou pridanou hodnotou je tvorba. Nie voľne vhodené kvety vo váze. Veď pokiaľ chce človek výzdobu na svadbu, alebo dekorovanie recepcie, vertikálnu stenu, na to je treba odborné a estetické podkutie. A myslím si, že nastalo obdobie, kedy si to zákazník plne uvedomuje. 

Čo vy a kvety? Ako ich vnímate? Predpokladám, že ich milujete, no zrejme sa na nich nepozeráte povrchne ako väčšina z nás...

Ja vnímam rastliny ako seba svoju súčasť. Identitu. Prechádzajú cezo mňa. Prinášajú mi radosť. Inšpiráciu. Od detstva vzbudzujú vo mne záujem o poznanie. Vždy som podrobne skúmal celý proces rastliny. Od detstva som miloval pozorovať rastliny ako vyklíčia, rastú, vykvitnú, zomrú. Je to pre mňa natoľko inšpiratívne, že nepotrebujem nič viac pre tvorbu. 

Máte za sebou naozaj dlhoročnú kariéru, ktorá stále pokračuje a tak sa mi nedá neopýtať- aké máte ďalšie plány? Máte vysnený projekt, niečo, čo by ste si radi zaradili do portfólia?

Ja som snílek priznám sa. Veľmi často počúvam od svojho okolia, že nežijem v realite. A asi niečo na tom bude. Priznávam. Ale pre mňa je plán hlavne tvorba. To, aby som mohol tvoriť, napredovať, a aby som mal stále náročnejšie požiadavky na moje diela. Jednoznačne mám ciele a plány, ktoré by som chcel docieliť. A aj zaradiť si ich do portfólia. Ale tie sa nedajú dosiahnuť bez práce a chcenia napredovať. Čiže verím v nich a chcem urobiť všetko preto, aby som ich dosiahol.

No asi jeden z najväčších snov je aby naša regionálna floristika bola hrdá a mala vlastný rukopis, bez ovplyvňovania zahraničných trendov. My máme čo odovzdať svetu. Sme nesmierne šikovný národ, ktorý má zmysel pre poctivú ručnú prácu. Vyspelé krajiny, ktoré zahlcujú zvyšok sveta nepotrebnými a veľmi často neprepracovanými produktami, nás nemôžu predsa pohltiť. Náš zmysel pre detail a ručnú prácu v kombinácii s našou flórou a láskou k prírode je obrovský dar, z ktorého môžeme čerpať. A to chcem vštepovať do novej generácie floristov. Akúsi uvedomenie si vlastnej identity. 

Neprehliadnite: Slovenka Veronika sa živí netradičnou prácou: Pestuje doma poľné kvety, z ktorých vyrába kytice a doplnky

 

- Najčítanejšie -

Najväčší dom nábytku na webe