Presunúť na hlavný obsah

Keď sa zo záľuby stane biznis. Slovenská rodinka založila značku Pohan, ktorá dbá najmä na lokálny trh

Lifestyle

To, ako žijú, reflektujú aj na kvalitných kúskoch oblečenia, ktoré si čoraz viac získavajú pozornosť okolia. Reč je o rodinke Štoselových, ktorá vytvára udržateľnú módu pod značkou Pohan.

V prvom rade - prečo názov Pohan? 

Názov značky vznikol úplne na začiatku, niekedy v roku 2009, keď sme ešte ani netušili, že niekedy budeme tvoriť módu. Boli sme vtedy nadšenci, začali sme sa zaujímať o staroslovanskú históriu. Myslím, že nejako prirodzene sme pociťovali potrebu hľadať svoje hlbšie korene. V slove POHAN je trochu vzdoru, rebélie a inakosti, ale aj nádych prastarého, pôvodného, slovanského. Pôvod slova je v latinskom paganus. Rimania ním označovali ľudí, žijúcich mimo mesta, teda dedinčanov, ktorí sa držali predkresťanských starodávnych zvykov. 

A na tejto značke pracuje rodinka. Nebáli ste sa ísť do takéhoto typu podnikania? Vraví sa, že s priateľmi a s rodinou by človek podnikať nemal. 

U nás to bol prvých pár rokov koníček. Vo voľnom čase sme spolu so sestrou Jankou a švagrom Ivanom vymýšľali, navrhovali a šili košele, blúzky a šaty. Postupne sa pri predaji na jarmokoch, trhoch, výstavách a podobných podujatiach zapojili aj naše deti a ručné výšivky nám robí mamina. Neskôr, keď už bolo objednávok toľko, že nebolo možné to zvládať popri práci, sme stáli pred rozhodnutím čo ďalej. Mierne obavy sme možno mali, no táto práca nás veľmi bavila a dodnes baví, preto to rozhodnutie - venovať sa naplno tejto činnosti - nebolo napokon až také ťažké.

Podnikať s rodinou určite má svoje úskalia, ale my sme nad tým až tak nepremýšľali, vyvinulo sa to celé veľmi prirodzene a spontánne a dodnes sme presvedčení, že neoceniteľná je hlavne tá dôvera, ktorú medzi sebou máme. Za tie roky spoločnej práce sme si vybudovali pravidlá, rozhodujeme sa vždy spoločne, každý z nás má na starosti nejakú oblasť a zároveň právo sa ku všetkému vyjadriť. Navzájom sa počúvame a rešpektujeme. Takto nám to funguje už dvanásty rok. :)

Prečítajte si: Kariéru jej pomohli odštartovať sociálne siete. Slovenka Janka vytvorila ikonickú značku Kura za týždeň

To je skutočne obdivuhodné obdobie. Stále však viac skúmam to rozhodnutie vytvoriť si vlastný brand. Prečo vôbec prišlo?

Obľúbili sme si prírodné materiály - ľan, konope a vlnu - sami sme ich nosili a zistili sme, že medzi ľuďmi by bol o takéto netradičné odevy záujem. Naše prvé košele a blúzky boli inšpirované tradíciami a slovanskou kultúrou a tým boli iné ako bežné oblečenie v obchodoch. Počet zákazníkov nám postupne rástol. Niektorí si kupovali naše oblečenie na bežné nosenie, niektorí na špeciálne príležitosti ako sú rodinné oslavy, svadby, eventy s dobovou tematikou či folklórne festivaly. Stále viac ľudí však chcelo odevy z čistých prírodných materiálov nosiť aj do práce, využiť na maximum komfort, ktorý ľan a konope ponúka a vyzerať pri tom čo najviac “civilne”. Preto sme začali vyrábať aj klasické odevy s nadčasovým dizajnom.

Názov Pohan sme používali od začiatku, no v tomto období sme už cítili potrebu stať sa ozajstnou značkou, mať jasnú a nezameniteľnú identitu a značku sme si nechali zaregistrovať na Úrade priemyselného vlastníctva. V tom čase však už bola dobre zavedená, hlavne vďaka našej vytrvalej práci pri priamom predaji na jarmokoch a v našej predajni v Nitre. Tento priamy kontakt so zákazníkmi, vypočutie ich chvály aj pripomienok a želaní nám veľmi pomohol k tomu, aby sme si aj pri veľkom počte objednávok dokázali zachovať individuálny prístup k zákazníkom a aby bolo za značkou vidieť konkrétnu prácu konkrétnych ľudí.

Práve tie prírodné materiály a výroba z nich sú pre vás symbolické. Vedeli by ste nám však konkrétny proces spracovania opísať?

Prvým dôležitým bodom je výber materiálu. Už na začiatku sme si stanovili, že nebudeme  robiť kompromisy a naše výrobky budú len z čisto prírodného materiálu a navyše lokálneho pôvodu. Používame čistý ľan a konope bez prímesí. Pravdaže sme vedeli, že nebude také jednoduché získať tieto materiály, obzvlášť pre sériovú výrobu. No popasovali sme sa s tým a dnes máme niekoľko dodávateľov - európskych výrobcov kvalitných prírodných materiálov - s ktorými dlhodobo spolupracujeme. Niekoľko druhov látok si dávame dokonca vyrábať na objednávku len pre nás. 

Ako sa vraví, všetko sa začína v hlave a tak aj my dávame naše nápady na papier, spoločne ich pripomienkujeme a vyladíme. Potom nastupuje naša skvelá modelárka, ktorá náš nápad “oživí”. Keď sme s modelom spokojní (niekedy je to dlhší proces), prichádza rad na našu dielňu. Alfou a omegou každej značky je kvalita výroby, teda šitia. To pravdaže stojí a padá na ľuďoch, na šikovných krajčírkach a vôbec všetkých, ktorí sa podieľajú na výrobe.

Jedným z princípov udržateľnosti je podľa nás aj férový prístup k zamestnancom, o čo sa úprimne snažíme a myslíme si, že sa nám to darí. V neposlednom rade je to aj o tom, že naša výroba je prakticky bez odpadu a to je tiež v rukách ľudí - využiť materiál tak, aby bol odpad čo najmenší a tie najmenšie zbytky potom ešte ďalej zužitkujú iní výrobcovia. Napríklad na vypĺňanie hračiek alebo šitie mini výrobkov ako odličovacie tampóny a podobne.

Ak sa nemýlim, trochu odlišne v porovnaní s komerčnejšími značkami u vás vyzerá aj samotné dodanie tovaru.

Naše výrobky nemajú obaly. Je síce veľmi pekné mať krásne dizajnové obaly na svoje výrobky a boli sme jeden čas v pokušení obaly riešiť, no nakoniec sme sa rozhodli do toho neísť. Nevyhnutné je balenie na posielanie výrobkov poštou alebo kuriérom a dávať transportný obal na dizajnový obal sa nám už videlo nielen neekologické, no aj neekonomické. Väčšina obalov, nech sú akokoľvek krásne, skončí aj tak v odpade. Naše výrobky nie sú krehké ani príliš zraniteľné a práve preto u nás mohla vyhrať bezobalová cesta.

Mnoho ľudí sa bojí, že oblečenie z tenkej látky, ako je ľan, sa môže rýchlo opotrebovať.. je to tak? Ako sa oň treba starať?

Ľanová látka môže mať mnoho podôb. Sú jemné a tenučké látky, no aj hrubšie a robustnejšie. Závisí to od toho, aké hrubé či tenké nite sú pri tkaní plátna použité a akým spôsobom je látka utkaná, môže byť redšia alebo hustejšia. Používame aj tenšie látky, napríklad na dámske blúzky alebo bielizeň a potom tie hrubšie na pánske nohavice a mikiny. Pri výrobku máme vždy opis materiálu a snažíme sa, aby fotografie vystihovali aj štruktúru použitého materiálu.

Starostlivosť o oblečenie z prírodného materiálu nie je žiadna veda. Každý výrobok má štítok s odporúčaným ošetrovaním a pokiaľ sa dodržiava teplota pri ktorej treba prať, nebýva so životnosťou materiálu žiadny problém. Všeobecne sa treba ale vyvarovať používania pracích prípravkov, ktoré obsahujú bielidlo a napríklad farebné ľany prať a žehliť len z vnútornej strany. Jemnejšie tkaniny ako napríklad ľanový úplet sa môžu prať aj ručne.

Mohlo by vás zaujímať: Ľan ako látka budúcnosti. Prečo by ste mali mať minimálne jeden kúsok z tohto materiálu?

Aké kúsky vaša kolekcia obsahuje?

Náš sortiment je dnes už dosť široký a vyberie si u nás naozaj každý. Od dámskej a pánskej klasiky, cez štýlové kúsky pre tých, ktorí chcú byť originálni až po stále veľmi obľúbené odevy inšpirované tradíciami - Slovanské etno. Pre dámy máme blúzky, sukne, šaty aj nohavice. Jednotlivé kúsky navrhujeme tak, aby sa dali kombinovať medzi sebou a zároveň aj so všetkým ostatným, čo majú dámy vo svojom šatníku. Pre pánov sú to košele, mikiny, nohavice a najnovšie sme zaradili do ponuky aj ľanový a vlnený úplet, z ktorého máme v ponuke tričká a ľanovú pleteninu, z ktorej šijeme pulóvre. Na výber máme aj doplnky ako šály, šatky, čiapky a opasky. Zaujímavá je kolekcia nočnej a spodnej bielizne a ľanová posteľná bielizeň. Na každú sezónu pripravujeme novinky a aj práve teraz finišuje príprava novej kolekcie, na ktorú sa veľmi tešíme.

Aj nám niektoré z budúcich plánov prezradíte?

Plány máme veľké. :-) Nové druhy prírodných materiálov, nové technologické postupy, rozširovanie sortimentu a služieb... A to všetko v duchu našej filozofie, pri zachovaní rodinného charakteru našej značky a hlavne tak, aby sme boli vnútorne spokojní a aby sme stále cítili, že naša práca má zmysel.

Neprehliadnite: Na slovenskú módnu scénu priniesla nový kúsok. Nina začala vyrábať nadčasové kimoná ešte počas materskej dovolenky