Presunúť na hlavný obsah

Originálna slovenská značka šperkov Metaformi: Dokonalý biznis dokáže vzniknúť aj netradičným spôsobom

Kariéra

Na slovenskom trhu je čoraz viac výnimočných značiek, ktoré si zaslúžia pozornosť. Jednou z nich je i táto.

Zakladateľka Metaformi Tatiana Lesajová vyštudovala produktový a interiérový dizajn FA STU v Bratislave, kde pôsobí dodnes, momentálne ako doktorandka. Nie je teda šperkárkou, ale skôr dizajnérkou. Jej prácu interiérového a produktového dizajnu ste mohli vidieť vrámci architektonického ateliéru NOIZ, odkiaľ, ako sama prezrádza, pochádza i Metaformi. Unikátny koncept šperkov si vás získa originalitou, či už prevedením, ale i používaným materiálom. Nielen o tom sme sa s ňou porozprávali. 

Neprehliadnite: Fotografka Kristiana Kóňa zachytáva emócie a radosť zo života: Inšpirujte sa jej cestovateľskými tipmi na rok 2020

Kedy ste založili značku a prečo práve šperky, keď ste študovali niečo iné? 

Značku Metaformi som založila v roku 2016 – spontánne a z veľkého nadšenia pre materiál mramor. V tom čase som sa s ním stretávala aj pri iných projektoch – väčšej mierky v rámci interiérového dizajnu a mala som „chuť“ vyrobiť z neho i čosi menšie – preto šperk. Nebol to však klasický šperk, bol to objekt, ktorý bolo možné nosiť ako šperk. Až neskôr som objekty zmenšila na šperky, ktoré môžu byť každodenným doplnkom.  

Čo vlastne stojí za týmto názvom?

Názov Metaformi je odvodený od procesu vzniku mramoru, premeny hornín – metamorfózy – „meta“ a jeho formovania do nových tvarov, respektíve foriem – „formi“. 

Bola cesta od samotného nápadu po spustenie predaja náročná a dlhá? Čo všetko to obnášalo a čo vás prekvapilo pri vybavovaní všetkého potrebného na spustenie biznisu?

Túto časť považujem asi za najjednoduchšiu. Nápad priešiel spontánne, a tak som sa pustila i do jeho realizácie. Keď človek presne netuší, čo ho čaká, veci idú relatívne ľahko. Samozrejme, dnes je so značkou oveľa viac práce. Jednak preto, že je väčšia a hlavne – nové obzory sa vám odhaľujú postupne – snažím sa neustále robiť veci lepšie a vyvíjať sa – a to sa samozrejme netýka len samotných šperkov, ale všetkého, čo budovanie značky zahŕňa.


Ako by ste charakterizovali svoj produkt? V čom je podľa vás špecifický, vďaka čomu by mal upútať potenciálne klientky?

Myslím, že je špecifický už len tým, ako som nad ním uvažovala od začiatku. Netradičný materiál a netradičná výroba, ktorú som si tiež sama navrhla. No a tak vznikol i netradičný produkt – zjednodušene povedané. Myslím si, že ľudí oslovilo, že taký typ šperku ešte predtým nevideli. Bol neprehliadnuteľný nielen svojou veľkosťou, no zároveň vyžadoval i trochu odvahy, aby ste ho mohli nosiť. 

Prečítajte si: Originálne slovenské tenisky, ktoré ovládli svet: Čo stojí za úspechom značky Novesta, ktorá boduje vo svete?

Ako často vyrábate nové kolekcie?

Na začiatku to bola jedna kolekcia za rok, neskôr dve. Pravda je však taká, že by som ich robila najradšej aspoň desať, no to je, bohužiaľ, nereálne. Fáza navrhovania a prototypovania je totiž najzábavnejšia – je to dôvod, prečo som sa do toho pustila v prvom rade.

Kde hľadáte inšpiráciu?

Zdroj inšpirácie nie je ľahké špecifikovať – inšpirácia sa nachádza všade naokolo  niekedy ju nehľadám a príde sama. Moje šperky boli spočiatku veľmi geometrické a kompaktné – také objekty, ako som ich už nazvala, neskôr som však mala chuť spraviť čosi, čo sa tomuto konceptu vymyká. Samozrejme, kamene som neopustila, no spravila som kolekciu, kde po prvýkrát nie sú pevne uchytené a nevytvárajú jeden dominantný objekt – naopak je ich na jednom šperku viac, sú voľné a neustále sa pohybujú.
Inšpirácia môže byť teda formálna – napríklad z vizuálneho podnetu, no rovnako ju môže predstavovať i idea – samotný koncept kolekcie. 

Aké sú vaše ambície so značkou na najbližšie dva roky? Chceli by ste preraziť aj na zahraničnom trhu?

Momentálne sa šperky predávajú v kamenných obchodoch na Slovensku a v Česku. Ambície na najbližšie dva roky skôr asi spočívajú v tom, aby som značku stále zlepšovala a dokázala osloviť ešte viac ľudí na týchto trhoch. Oslovovanie nových trhov mám samozrejme v pláne, no trochu dlhodobejšom. 

Mohlo by vás zaujímať: Mirka z Biela Clothing vďaka svojej vášni zmenila prácu: Jej móda sa šije na Slovensku, látku však musela zháňať inde