Presunúť na hlavný obsah

Mirka z Biela Clothing vďaka svojej vášni zmenila prácu: Jej móda sa šije na Slovensku, látku však musela zháňať inde

Móda

Na našej domácej scéne neustále pribúdajú značky, ktoré podporujú udržateľnosť a lokálnu tvorbu. Biela Clothing je jednou z nich. A rozhodne by ste ju mali spoznať.

Kvalita, originalita, minimalizmus a ekológia. To sú piliere, na ktorých stavia mladá slovenská značka Biela Clothing, ktorá vznikla v roku 2017. Hlavným motom, ktoré prenášajú i do svojich kolekcí je "menej je viac". A v tomto duchu vznikajú nádherné a nadčasové kreácie, ktoré si rozhodne zaslužia miesto i vo vašom šatníku. Kto a čo stojí za Biela Clothing? O značke sa dozviete viac v nasledujúcom rozhovore s jej zakladateľkou Mirkou. 

Aká je filozofia vašej značky? Kam chcete posúvať svoje ciele najbližšie mesiace?

Snažíme sa hlavne udržať koncept kvalitného, lokálne vyrobeného oblečenia s dávkou jedinečnosti a čistého dizajnu. Pri navrhovaní sa vždy riadime heslom „menej je viac“. Verím, že práve v jednoduchosti človek nájde to najkrajšie. Preto sa skôr orientujeme na samotné prevedenie, materiál a minimalistický geometrický strih, ktorý je v podstate pomerne jednoduchý. Tým, že používame výrazné, hustejšie tkané materiály vyznieva aj jednoduchší strih jedinečne. 
Neoddeliteľnou súčasťou filozofie je, samozrejme, biela farba. Je symbolom nie len farebnej škály našej značky, ale hlavne odráža čistotu a minimalizmus. Biela farba zvýrazňuje štruktúru tkania, viac si pri nej uvedomujeme mäkkosť, hrúbku materiálu a tiež odhaľuje akékoľvek detaily. To nám vyhovuje, keďže sa snažíme upútať kvalitným prevedením a spoľahlivým produktom, ktorý vám vydrží viacero rokov. 
Čo sa týka cieľov a plánov, momentálne pripravujem letnú kolekciu šiat, ktorú sa dúfam podarí zrealizovať čoskoro. Rada by som do ponuky zahrnula väčšiu škálu produktov, napríklad nohavice, kabáty. Postupne sa snažíme preniknúť aj na zahraničné trhy. Za minulý rok sa nám to celkom darilo v Česku a stále tam diskutujeme ďalšie potencionálne spolupráce. Tiež by som sa rada viac sústredila na marketing a propagáciu, keďže práve táto oblasť je mojou slabšou stránkou. Ja totiž nie som veľmi marketingovo orientovaný človek. Je to však nutnosť a nevyhnutnosť vo svete módy.

Prečítajte si: Talentovaná návrhárka, ktorá stojí za zrodom najštýlovejšej Češky: Nestojíme o followerov, klienti sú dôležitejší

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa BIELA (@biela.clothing),

Kedy prišla myšlienka so založením značky? Nemali ste obavy, že slovenský zákazník ešte nie je úplne ochotný vymeniť „fast“ fashion za „slow“?

Pred založením značky som pracovala v korporáte. Dostala som sa do bodu, kedy som potrebovala naozaj výraznú zmenu, začať sa realizovať v oblasti mne najbližšej. V podstate som BIELU nikdy nebrala ako prácu, skôr ako zábavku. Postupom času však zaberala stále viac z môjho času. Musím priznať, že som na začiatku veľmi neskúmala trh a mieru ochoty zákazníkov uprednostniť dizajnérsky kúsok. Avšak veľké obavy som nepociťovala. Chcela som začať s malým konceptom, pri ktorom som až tak veľmi nemusela riskovať. Riadila som sa hlavne intuíciou. Uvedomovala som si prichádzajúcu vlnu slow fashion a vlastne aj ja sama som mala potrebu kvality pred kvantitou. Takže som akosi vychádzala z vlastných potrieb a to som chcela ponúknuť aj na trhu. Našťastie vnímam to, že postupom času rastie počet zákazníkov, ktorí už vo fast fashion nevidia výraznejšiu hodnotu a sú nároční na kvalitu. Tomu sa veľmi teším.

Máte pocit, že sa Slovensko pomaly snaží zmeniť svoje myslenie aj v tomto smere? 

Myslim si, že pomaly určite. Som síce veľmi ovplyvnená mojim okolím a komunitou ľudí, medzi ktorými je to samozrejmosť. Niekedy sa však preberiem, keď vidím fast fashion obchody plné ľudí a pohodeného oblečenia, hlavne teraz v období výpredajov. Vnímam však, že sa postupne mení štruktúra zákazníkov na podujatiach ako je napríklad Urban Market v Bratislave. Ľudia, ktorí by možno pred pár rokmi podobné podujatie nenavštívili sa dnes začínajú zaujímať, sú radi, keď stretnú dizajnéra osobne a dozvedia sa o produkte viac.  

Mohlo by vás zaujímať: Originálne slovenské tenisky, ktoré ovládli svet: Čo stojí za úspechom značky Novesta, ktorá boduje vo svete?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa BIELA (@biela.clothing),

Kde nakupujete materiály a kde vznikajú samotné modely?

Musím priznať, že materiály nenakupujem od slovenských dodávateľov, čo ma veľmi mrzí. Pôvodná myšlienka bola udržať celú výrobu aj s materiálovým zabezpečením lokálne. I keď som sa niekoľko mesiacov snažila nájsť materiál požadovanej kvality na Slovensku, nepodarilo sa mi to. Získavam ho od talianskych a japonských výrobcov. Zväčša ide o zostatkový materiál, preto sú výrobcovia ochotní ho poskytnúť v menšom množstve aj menším značkám. Kvalitovo je však na vysokej úrovni. Tým, že danú látku výrobca nereprodukuje, tvoríme z každého druhu len málo kusov. Pri bielych a krémových látkach je pomerne jednoduché nájsť alternatívu. Iné je to však pri slonovinových a béžových odtieňoch, tie sú väčšinou limitky.
Oblečenie šijeme v okolí Nitry. Nerada by som stratila kontrolu nad samotným procesom výroby, preto sa snažím mať ju v dosahu a byť schopná kedykoľvek dozrieť na kvalitu a zasiahnuť. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa BIELA (@biela.clothing),

Kto všetko stojí za značkou Biela Clothing?

Ja sa starám o dizajn, výber materiálov, návrh strihov, marketing, propagáciu, účasť na marketoch a iných podujatiach. Priateľ David mi pomáha s grafickou stránkou, či už prezentácie alebo tvorbou akýchkoľvek marketingových materiálov. Ďalej je to moja mamina, ktorá dolaďuje strihy a ich technické prevedenie. Vytvárame spolu všetky prototypy našich produktov a následne pri ďalšej výrobe pomáha aj s kontrolu kvality. V neposlednom rade nás dopĺňa naša šikovná krajčírka Evka. 
Keďže si radi udržujeme osobný prístup a atmosféru, doposiaľ sme výrobu nezverili do rúk väčších dielní. Náš tím však budeme musieť čoskoro doplniť, keďže rast značky si to vyžaduje. 

Neprehliadnite: Udržateľnosť módy je hlavným posolstvom: Originálny concept store, ktorý milujú Daniela Peštová aj Tereza Maxová

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa BIELA (@biela.clothing),