Presunúť na hlavný obsah

Talentovaná návrhárka, ktorá stojí za zrodom najštýlovejšej Češky: Nestojíme o followerov, klienti sú dôležitejší

Kariéra

Hermine Khalaf Pogosyan pred troma rokmi založila značku, začala spolupracovať so známou herečkou a premenila ju na jednu z najštýlovejších žien šoubiznisu.

Krásna, talentovaná a profesionálna. Kombinácia, ktorá sa len tak ľahko nevidí. Hermine Khalaf Pogosyan pôsobí ako návrhárka v podstate už od strednej školy. Vlastnú značku HKP založila však pred necelými troma rokmi - v podstate nedávno. No i za krátky čas sa jej podarilo hneď niekoľko profesijných úspechov. Medzi jeden z tých najväčších patrí i to, že do jej rúk sa pravidelne  zveruje herečka Sara Sandeva, ktorá s Herminou a jej manželom Marcelom spolupracuje skoro dva roky. A vďaka tejto spolupráce sa z mladej herečky stala jedna z najlepšie oblečených hviezd domácej scény. Kdekoľvek sa Sara ukáže pôsobí tip-top. Hermine jej ponúka kompletný servis - modely aj styling.

Lásku k tomu, čo robí, vidieť už na prvý pohľad. Mnoho jej modelov je jedinečných, duplikát by ste hľadali len veľmi ťažko. Precíznosť, odbornosť, profesionalita a kvalita sú aspekty, na ktorých stojí jej značka. O jej začiatkoch a vzniku sme sa porozprávali s exotickou dizajnérkou osobne.

Mohlo by vás zaujímať: Štýlové aj originálne: Na MBPFW sa predviedli známe tváre v najlepšom svetle

Bolo návrhárstvo vždy tvojim plánom číslo jeden alebo si chcela robiť niečo iné?

Rodičia ma vždy viedli k štúdiu. A tiež k umeniu či športu. Či už šlo o tance, hry na piáno, tenis, maľovanie, alebo neskôr aj šitie. To samozrejme v každom zanechá akúsi umeleckú stopu. Neskôr, keď som sa rozhodla pre štúdium návrhárskej strednej školy, tak som presne vedela, čo chcem robiť. Nepremýšľala som nad „záložným plánom“, ak by to náhodou nevyšlo. A našťastie, rodičia ma v tomto kariérnom rozhodnutí plne podporovali, i kvôli tomu tom nemala ani len pomyslenie na inú profesiu...

Spomenieš si ešte pre koho si zhotovila prvý model? A kedy to vlastne bolo?

Vyložene na zákazku? To bolo v druhom ročníku pre moju kamarátku. Boli to šaty z fialového šifónu s podšívkou. Mali sme takmer identickú postavu, tak som ich zhotovila bez skúšky. Doteraz mám schovanú foto svojho v podstate prvého modelu a som na to nesmierne pyšná.

Neprehliadnite: Praha žila módou: Návrhárska elita predstavila kolekcie na jar/leto 2020

Vytvoriť vlastnú značku je v dnešnej dobe nie len ťažké, ale aj rizikové. Ako sa rozbehla tá vaša? Čo jej pomohlo najviac?

Rozhodnutie založiť značku vlastne prišlo od môjho manžela. Vždy som šila, či už pre rodinu, alebo svojich priateľov, či tých, ktorí sa o mne dopočuli a vedeli, že šijem... A väčšinu vecí som robila doma, keď bolo veľmi teplo, dokonca som si vytiahla stroj na balkón a šila tam. Nikdy som to síce nebrala natoľko vážne, že by som sa rozhodla pre vlastnú značku. Tesne pred jej vznikom som dokonca pracovala ako lektorka šitia v časopise Burda. Sama som nevedela, akou cestou by som sa mala vybrať. Manžel, ktorý však pracuje celý život v marketingu a v development biznise mi jednoducho povedal, že založil s.r.o.. Tak sme si prenajali malý priestor kúsok od nášho bytu v Prahe a rozhodli sa, že konečne vymyslíme nejaký koncept, akým smerom sa vlastne chceme uberať. Doslova mi vtedy povedal, že sa postará o to, aby sa všetko rozbehlo, pomôže vytvoriť branding a až potom bude riešiť svoje projekty... No a sú to už vlastne tri roky, doteraz mám plnú tabulu „to do things“... Jeho pomoc bola v tomto smere nesmierne dôležitá a kľúčová, pretože jasne vytýčil smer, akým sa značka Hermine Khalaf Pogosyan bude uberať. Chcel na mojej práci demonštrovať hlavne to, akým spôsobom šijem. To, že neodovzdám zákazku s čo i len jedným krivými švom. V podstate rozhodol, že budeme šiť dámske kostýmy. Sáka, nohavice, kabáty... Netrvalo dlho a pomyselný koláč tvorby sa rozrástol i spoločenské šaty a ready-to-wear kolekcie. Jednoducho sme začali robiť to, čo si pýta trh.

Mohlo by vás zaujímať: VIDEO: Návrhárku Emu Klein naučil plniť si sny jej otec, ktorý zostrojil lietajúce auto

Čo môžeš označiť za svoj doterajší najväčší kariérny úspech?

Nedá sa asi úplne správne vystihnúť, čo je vlastne najväčší úspech, pretože pre každého je jeho definícia trochu iná. Na začiatku bolo ústrednou myšlienkou viac edukovať ľudí v tom, čo nosiť tým, že im budeme všetko ukazovať a vysvetľovať. To sme dosiahli. Dovolím si povedať, že väčšina našich klientov presne vie, čo od HKP očakávať a hlavne to, že sa môžu na nás spoľahnúť. Produkcia nášho oblečenia je v mnohých spôsoboch limitovaná a teda obmedzená. Pracujeme s oblečením. S nádhernými kúskami, drahými látkami z blízkeho východu, žiarivými kameňmi od Swarovkeho...
Ponúknuť infuencerom, aby oblečenie vyniesli dokáže dnes asi každý. A nie je tiež veľmi náročné ľudí presviedčať o vašej značke, pretože i tak väčšina rieši hlavne to, ako v danej veci bude vyzerať. Na základe toho ale značka získava fanúšikov, hodnotí sa, rastie... Túto cestu sme si kategoricky zakázali. Nestojíme o followerov. I napriek tomu, že marketing na sociálnych sieťach je neodmysliteľnou súčasťou tohto biznisu a nás, väčšina našich klientov k nám prichádza postupne a na základe doporučenia! A to je asi našim najväčším úspechom. Že o nás klienti hovoria, rozprávajú o nás svojim známym. Nehovoria len o modeloch, ale i o tvorbe samotnej, o našom prístupe, dokonca sa chvália precíznosťou nášho šitia... Sami priznávajú, že nebyť poctivosti, ktorú vkladáme do každého jedného modelu, riešili by len povrchné záležitosti, ako spomínaný výsledný look. No za veľký úspech považujem osobne i to, že môžem pracovať so svojim mužom a nemá to žiadny vplyv na náš vzťah. Naopak, nedokážem si predstaviť, že každý z nás by chodil do práce niekam inam, a stretávali by sme sa len doma. Je pravda, že to nie je asi pre každého, ale som za to maximálne vďačná. On i moja rodina sú veľkým úspechom, ktorý som síce neovplyvnila. Je to drina pre nás všetkých a bez ich pomoci by som to nezvládla.

Už o pár týždňov bude z teba mamička. Myslíš si, že to nejako ovplyvní tvoju kariéru?

Myslím, že to nijako tvorbu HKP neovplyvní. Nakopak, keďže čakáme dievčatko, tak sa veľmi teším, že budem môcť pre ňu šiť oblečenie. Neplánujem síce kolekciu pre malé princezné, ale mám takú skúsenosť, že klientky často chcú to, čo u nás vidia. Tak uvidíme. Samozrejme, taká udalosť, akou je narodenie dieťaťa so sebou nesie niekoľko otáznikov. V našom prípade máme celkom jasno a pretože hovoríme o rodinnej značke, sme na príchod malej pripravení. Bude s nami v ateliéri, kde už má svoju samostatnú miestnosť, kde sa môže pokojne hrať.

Stalo sa ti niekedy, že si klient vyžiadal model na zákazku, no nakoniec ho neprevzal?

Áno, bohužiaľ, stalo. Vôbec som to nečakala a veľmi ma to prekvapilo. Šlo skôr o nedorozumenie, keď si jedna slečna už po niekoľkýkrát niečo objednala a z ničoho nič nám po prebratí modelu zavolala, že ona to už vlastne nepotrebuje a chce to vrátiť. Ako som už spomínala, marketing a komunikáciu má hlavne na starosti manžel, takže to riešil on, pretože ja to veľmi prežívam a viac ma to mrzí. Ale i takéto situácie niečo naučia a vo výsledku sme za ne radi. Riadime sa tým, že správna firma sa pozná i podľa toho, ako dokáže riešiť problémy, ktoré sa z času na čas môžu vyskytnúť.  Chceme, aby všetko od modelov, po služby bolo skutočne profesionálne, tak občasné prekážky nám pomáhajú a sme schopní z toho vyťažiť maximum. Ponúkneme nápravu, kompenzáciu a i vďaka tomu si tvoríme vizitku perfektných služieb.

Pozrite si tiež: VIDEO: Michaela Kocianová v úlohe návrhárky novej módnej značky: Vymení modeling za novú prácu?