Presunúť na hlavný obsah

Frustrácia počas karantény. Ako sa zbaviť negatívnych pocitov a zlej nálady?

Lifestyle

Obmedzenia, ktoré sa viažu so stále nepriaznivou epidemiolockou situáciou, neprispievajú na psychickej pohode azda nikomu. Čo s tým však možno podľa psychológov urobiť tak, aby sme dodržiavali príslušné opatrenia?

Vytvorte si režim 

Alfou a omegou vyrovnaného a stabilného života je práve režim. Aj keď sa momentálne nachádzame väčšinu času doma a akýkoľvek pohyb vonku je obmedzený na minimum, faktom je, že by sme sa mali držať harmonogramu. „Veľmi ochranne na nás vplýva každodenná štruktúra. Pomer dôležitých činností, ktorých potenciál je chrániť nás, by mal smerovať k tomu, aby bol v každom dni priestor na prácu (home office, ale aj varenie či práce v domácnosti), priestor pre fyzickú aktivitu, priestor pre komunikáciu s významnými ľuďmi v našom živote, priestor pre niečo, čo je pre nás vášňou, priestor pre nás samotných. Žiadna self-care rutina totiž nie je na škodu a žiadne zameranie na fyzické zdravie (napr. zdravá strava) nie je zahodená investícia,'' uviedla pre Feminity psychoterapeutka Marta Zaťková s tým, že takýmto správaním ochránime od frustrácie nielen seba, ale aj naše blízke okolie. 

Prečítajte si: Rozhovor s uznávanou psychologičkou Martou Zaťkovou: Sledovať neustále nárast prípadov koronavírusu nemá význam

Voľný priebeh

Napriek tomu, že každý z nás túži mať čo najlepšie a podvedome svoj strach či negatívne emócie odháňame, faktom je, že robíme obrovskú chybu. Najmä v čase, keď sme izolovaní od spoločnosti a zvykáme si na novú realitu, je mimoriadne potrebné vedieť ventilovať svoje emócie. V skratke to znamená, že hoc vám to pripadá akokoľvek bizarné, najlepšie je nechať svojim pocitom voľný priebeh. Samozrejme, aj vtedy je potrebné vážiť slová, prípadne činy, ktorým svoj psychický stav vyjadríte. To, že v sebe nesiete hnev na partnera nevyrieši to, že mu budete nadávať za milión nepotrebných vecí, ale priamo mu poviete, čo sa vás nejakým spôsobom dotklo alebo sa vám jednoducho nepáčilo.

Pohyb

Či už jóga v obývačke alebo prechádzka v prírode - bez menšej fyzickej aktivity si dobrú náladu udržíte horko ťažko. Snažte sa denne venovať aspoň polhodinu pohybovej činnosti, bez ohľadu na to, koľko kalórii spálite. Hýbte sa len tak, pre radosť. Vaše telo, ale aj myseľ to potrebuje tak, ako ešte nikdy. V prípade, že sa vám nechce alebo ste príliš zaneprázdnení homeofficom, odporúča sa urobiť si po každej polhodinke sedenia malú pauzu, počas ktorej si doprajete krátky strečing. Výhovorky naozaj neplatia!

Komunikujte sami so sebou

Jednou z prvých rád, ktorá v čase karantén prišla, bolo využívanie sociálnych sietí. Áno, tie vedia byť obrovským pomocníkom najmä v období, keď je človek izolovaný od zvyšku sveta - no faktom je, že tak, ako vedia pomôcť, vedia aj uškodiť. Aby ste sa škodlivému účinku vyhli, stopnite si čas strávený na Instagrame či Facebooku a zamyslite sa. Koľko minút z nekonečného scrollovania trávite tým, že komunikujete so svojimi blízkymi? Predtým, než kliknete na obľúbené ikonky, tak radšej vytočte číslo kamarátky, mamy, otca či človeka, ktorého ste dávno nevideli a túžite po jeho pozornosti. Telefonický rozhovor vám dá viac než písanie, popri ktorom sa venujete aj zbytočným aktivitám, ktoré vedú najmä teraz, v čase pandémie, často k frustrácii. 

Namiesto toho času si radšej skúste spísať zoznam vecí, ktoré plánujete uskutočniť v najbližšej dobe alebo sa pustiť do aktivity, ktorú odkladáte už roky. Teraz je na to ten správny čas - len ho nemôžete premárniť. Aj v tejto veci sa však držte akejsi opatrnosti a netlačte na seba. Vy sama viete, čo je pre vás dobré a aké sú vaše možnosti. Je to len a len o vás. 

Neprehliadnite: Ako pomocou stravy získať viac energie. Necítiť sa slabý a unavený, ako to mnohí poznáte

V prípade, že sa vaša psychická pohoda počas tohto obdobia výrazne zhoršila a pociťujete opakované stavy úzkosti, odporúčame vám vyhľadať odbornú pomoc. Obrátiť sa môžete na Ligu za duševné zdravie alebo portál Ipcko.sk, kde zriadili špeciálnu linku práve pre tieto príležitosti.

- Najčítanejšie -