Presunúť na hlavný obsah

Zachovajte si psychickú pohodu, ale aj imunitu. Najdôležitejší je tento súbor vitamínov

Lifestyle

Väčšina z nás sa pravdepodobne po prvýkrát nachádza v životnom období, v ktorom sme viazaní strachom. Nielen o naše duševné, ale aj fyzické zdravie. Čo teda s tým?

Vitamín C 

Najviac skloňovaným vitamínom je pravdepodobne céčko. Asi nikoho neprekvapí fakt, že pri budovaní imunity a celkovej obranyschopnosti tela zohráva dôležitú úlohu. Bez neho cítime nielen únavu, ale aj zhoršenie psychického stavu. O čosi častejšie sa nám na tele objavujú modriny či nepríjemné fľaky, ktoré súvisia aj s nesprávnou tvorbou kolagénu. 

Naše telo si vitamín C nedokáže vyprodukovať samo. Je preto veľmi dôležité, aby sme ho príjimali v prvom rade najmä zo stravy. Skvelým zdrojom môže byť pomarančový džús (pozor, je mimoriadne potrebné, aby obsahoval čo najviac potrebných látok), brokolica, červená paprika či kiwi. 

Prečítajte si: Tento vitamín je pre telo potrebný viac, než kedykoľvek predtým. Získať ho nemusíte len zo stravy

Obľúbené béčko

Najvyhľadávanejším a zrejme najdôležitejším doplnkom pre ľudské telo je komplex vitamínov B. Ten v sebe zahŕňa až osem rôznych druhov béčok, od B1 (tiamínu), ktorá je nevyhnutná pre rast a funkčnosť buniek ľudského tela až po B12 (kolabamínu), ktorý priaznivo pôsobí na neurologické funkcie. Podobne ako pri céčku, aj nedostatok béčka sa prejavuje únavou a slabosťou. Okrem iného si však nedostatok vitamínu všimnete aj na vašich nechtoch či vlasoch. Nezvyčajné nebýva ani zhoršenie stavu pleti najčastejšie v podobe nepríjemného akné.

Už pravidelné užívanie béčka dokáže s ľudským telom zázraky. Nielenže sa budete cítiť psychicky lepšie, zároveň sa budete môcť pochváliť silnejšou imunitou, ale aj krajšími vlasmi a alabastrovou pokožkou. Nájdete ho v potravinách akými sú losos, mlieko, slnečnicové semienka či hovädzie mäso.

Neprehliadnite: Nepodceňujte silu spánku. Dĺžka oddychu je priamo úmerná vášmu veku

Vitamín D3

V poslednej dobe sa čoraz viac skloňuje práve tento vitamín. Zatiaľ čo niektorí odborníci tvrdili, že déčko môže výrazne pomôcť pri budovaní imunity voči koronavírusu, faktom je, že sa táto domnienka nikdy nepotvrdila. Tak, ako vitamín B a C, aj déčko však zohráva dôležitú úlohu pri dobrej obranyschopnosti. Jeho úloha býva často podceňovaná aj kvôli tomu, že sa jedná o látky, ktoré možno načerpať zo slnečného žiarenia. Prieskumy však dokazujú, že približne 80% ľudí na tejto planéte má deficit tohto vitamínu. 

Vitamín D môžete nájsť v malom množstve aj v strave. Odporúča sa konzumovať vaječné žĺtka, mastné ryby, tuniaka v konzerve či dokonca aj niektoré druhy húb. 

Mohlo by vás zaujímať: Tieto potraviny pôsobia ako skvelý uvoľňovák svalov, ale aj psychiky. Doprajte si ich v pravidelných dávkach

Odporúčané dávky vitamínov:

Vitamín C - u žien 75mg denne, u mužov 90mg denne

B1 – Tiamín: 1,1-1,2 mg denne

B2 – Riboflavín: 1,1-1,3mg denne (vegáni a vegetariáni o čosi viac)

B3 – Niacín: 14-16mg denne

B5 – Kyselina pantoténová: 5mg denne

B6 – Pyridoxín: 1,2 – 1,3 mg denne (nad 50 rokov sa potreba zvyšuje na 1,5-1,7mg)

B7 – Biotín: 30 mcg (mikrogramov) denne

B9 – Folát: dospelí 400mg denne a tehotné ženy 600mg, ale nie viac než 1000mg

B12 – Kobalamín: 2,4mg denne

Vitamín D3 - 600 IU (15 mcg) denne

- Najčítanejšie -