Presunúť na hlavný obsah

Slovenské influencerky zažiarili v romantickej kolekcii: Keď uvidíte, z čoho je vyrobená, budete ju chcieť tiež

Móda

H&M prichádza s kolekciou Conscious Exclusive a prvý raz s jarnou líniou Conscious Collection, v ktorej zažiarili aj známe tváre a influencerky. Tie zároveň prijali výzvu Challenge accepted!, zapojíte sa aj vy?

Jar dokonale ovládla naše šatníky a zatiaľ čo mnohé značky sa predbiehajú v tom, kto príde skôr s novými trendmi, švédska značka H&M predstavuje obľúbenú líniu udržateľnej módy, tento raz nielen s exkluzívnou kolekciou, ale aj klasickou jarnou kolekciou. 

Čítajte viac: Anja Rubik otvorene o udržateľnosti našej planéty: Moderná žena nemôže byť ignorantka voči móde a životnému prostrediu

Kolekcia Conscious Exclusive 2019 vyvažuje noblesu s inováciami, môže sa nosiť na špeciálne príležitosti, ale aj v uvoľnenejších každodenných momentoch. Inšpirácia je spätá s prírodnou krásou okolo nás a celkovo významom prírody pre našu pohodu. Dizajnéri preniesli minerály, stromy a rastliny do žakáru a splývavých vzorovaných látok. Paleta farieb je nakombinovaná z levanduľových, pieskových odtieňov, morskej modrej, tlmenej tyrkysovej a korálovo ružovej spoločne s čiernou, zlatou a striebornou.

Challenge accepted!

Tak znie výzva, do ktorej sa môžete zapojiť aj vy a stačí malými krôčikmi prispieť k udržateľnosti životného prostredia a spolu dokážeme ako spoločnosť urobiť veľký progres. Nová generácia, vrátane influencerov začala čoraz viac tlačiť na spoločnosti v boji za záchranu životného prostredia a planéty. Ak nezačneme nič robiť, ohrozíme tým budúcnosť našich detí.

Slovenské influencerky Naty Kerny, Babsy Jagušák Heribanová so svojou sestrou Tamarou Šimončíkovou Heribanovou, Sweet Lady Lollipop, Clarisse Taty, Zora Husarčíková z projektu Fashion LIVE! a ďalšie nafotili v priestoroch Starej tržnice nádherné fotografie v kolekcii z udržateľných materiálov a zapojili sa tak do výzvy „Challenge accepted“.

Udržateľná móda v centre záujmu novej generácie a influencerov

Výraznou osobnosťou je aj poľská influencerka a aktivistka Areta Szpura. V dvadsiatke založila úspešnú vlastnú módnu značku Local Heroes. V Poľsku to bola prvá značka ktorá obliekala svetové celebrity ako Justin Bieber, Rihanna, Miley Cyrus. 

Neskôr sa začala zamýšľať nad tým, ako je módny priemysel nedokonalý a nad systémom toho celého. Prečo kupujeme toľko toho, čo nepotrebujeme, prečo to je vyrobené z tak nekvalitných materiálov, prečo to je vlastne také lacné a prečo chcú všade od nás, aby sme nakupovali viac. „Prvá myšlienka bola zmeniť svoju vlastnú značku, ale to sa nepodarilo. Takže som sa začala zaujímať o to, ako to môžem ja sama zmeniť a čo môžem urobiť pre to, aby sme sa mali dobre,“ prezradila Areta.

Prirodzene začala zdieľať svoje poznatky a recepty, ktoré našla na Instagrame a iných sociálnych médiách a nemala žiadny plán. „Nebolo to tak, že som sa zobudila, že som super eko človek, ale neustále som sa vzdelávala a snažila pochopiť tento systém. Nová generácia mi dáva energiu, lebo jej nie sú veci ľahostajné, zaujíma sa o to, čo bude s našou planétou. Radim sa svojím inštinktom, odporúčam dokumenty, knihy a som rada, keď to niekto zdieľa a dokážem týmto niekoho ďalšieho ovplyvniť, takisto keď objavím nejakého zaujímavého vedca,“ spomína na svoje začiatky Areta, ktorá budúci mesiac vydáva knihu „Ako zachrániť svet“.

VIDEO:  Challenge accepted! vo Varšave, kde spomínaní odborníci v oblasti udržateľnej módy prednášali

Kolobeh recyklovanej módy a udržateľnosti

Je dôležité vidieť z oboch strán, ako ľudia ovplyvňujú svojím postojom správanie značiek, magazínov a rovnako tak naopak. Jednou z najdôležitejších osobností je aj zodpovedná manažérka za udržateľnú módu pre náš región Agnieszka Knera H&M Sustainability manager, ktorá má na fast fashion jasne vymedzený názor: „Fast fashion je niečo ako demokracia, môžete všetko a potom neviete, čo s danou slobodou,“ prezradila nám Agnieszka.

Globálne plánovanie a stratégiu pre udržateľnú módu implementuje na náš trh a prispieva k neustálemu vzdelávaniu v tejto oblasti. Je dôležité, aby sa vzdelávali zákazníci, aby sa  zaujímali, z čoho je odev vyrobený a vnímali dopad na životné prostredie. „Spolupracujeme s organizáciou v Hongkongu, ktorá nám pomáha posúvať sa vpred, nie je totiž možné recyklovať textílie z rôznych vlákien, vieme recyklovať tie, ktoré sú vyrobené z jednej identifikovateľnej látky, najlepšie prírodnej,“ objasnila nám viac ohľadom tohto problému. Spoločnosť každým rokom prichádza s novými materiálmi udržateľnej módy, tento rok je to piňatex. Je to prírodná alternatíva kože vyrobená z celulózových vlákien extrahovaných z ananásových listov. V každej bunde z kolekcie H&M Conscious Exclusive 2019 sa nachádza približne 16 kg čerstvého odpadu z ananásových listov. Okrem toho sú to stále materiály ako bavlna, vlna, kašmír, hodváb, polyester, polyamid, plast, sklo, novinový papier... H&M je jedným z najväčších svetových užívateľov organickej bavlny, recyklovanej bavlny a Lyocellu. „57% materiálov je v súčasnosti recyklovateľných, do roku 2030 to chceme zmeniť na všetky materiály, a teda 100%,“ prezradila výzvy Agnieszka Knera. 

Oblečenie, ktoré v rámci recyklácie od zákazníkov zbierajú, ide na analýzu do Nemecka, recykluje sa a to, čo sa nedá recyklovať ide na iné účely napr. na moderné stavby, čistenie a pod. Je dôležité podotknúť, že H&M z tejto aktivity neprofituje, všetko investuje do inovácie, konkrétne do hľadania riešenia cirkulácie v oblasti módy. Spoločnosť je tiež spojená so súťažou Global Change Award, kde víťaz získa 1 miliónový grant na urýchlenie svojej inovácie. Okrem toho vo veľkej miere spolupracujú s influencermi, ktorí, ako povedala Agnieszka: „Musia byť uveriteľní a musia mať entuziazmus, dobrú energiu a chuť veci zlepšovať.“ 

Neprehliadnite: Elegancia pre všetky moderné ženy, ktoré chcú byť IN: Vďaka týmto kúskom sa budete odlišovať od iných

Recyklovanie oblečenia v praxi

Počas roku 2018 H&M vyzbieralo vo svojich obchodoch vyše 20 000 ton textilu prostredníctvom iniciatívy zberu oblečenia Garment collecting, ktorá slúži na ďalšie využitie alebo recykláciu oblečenia. „Zbierame použité oblečenie zo všetkých H&M obchodov po celom svete, prinesieme ho do  zariadenia na triedenie textilu, kde sa každý jeden kúsok oblečenia kontroluje. To, čo je nositeľné potom prinesieme do Afriky alebo na Stredný Východ. To tvorí cca 55-60% z toho, čo zozbierame v obchodoch,“ hovorí nám o svojej práci Axel Buchholz, Chief Executive Officer and Shareholder v spoločnosti SOEX Group (World Leading Textile Recycling Company). Zvyšných 40% ide iným spôsobom na recykláciu a menej ako 10%  ide na likvidáciu, avšak nie na skládky, ale na proces spaľovania energie.

Axel hovorí, že je možné zrecyklovať už zrecyklovaný kus oblečenia, avšak: „V súčasnosti je pre nás ťažké zistiť, z čoho presne je textília zložená. Je to ľahké, keď je to organická textília ako organická bavlna, vlna alebo kašmír. Ťažšie to je v prípade modifikovaných textílií, ktoré tvoria asi 80% produkcie.“ Cieľom ich spoločnosti je však do budúcna nájsť spôsob, ako recyklovať všetky vlákna, z ktorých je textília, teda nielen 97%, ale 100%. Verí, že sa im to podarí najbližší rok, dva, tri.

  • Nadácia @hmfoundation pomohla v roku 2019 až 2 276 151 ľuďom prostredníctvom svojich iniciatív zameraných na oblasti vzdelávania, vody a rovnosti. 
  • Počas roku 2018 pracovala na 28 projektoch zameraných na pomoc v oblasti vzdelávania, vody a rovnosti po celom svete. 
  • Podarilo sa jej finančne podporiť až 237 000 detí, učiteľov a rodičov, vďaka čomu mohli získať kvalitné vzdelanie. 
  • Podporuje nápady pre udržateľnejšiu budúcnosť módy, aby sme chránili našu planétu nielen pre súčasné, ale aj pre budúce generácie. 

Kolekcia H&M Conscious Exclusive bude v predaji od 11. apríla v Eurovea a Conscious Collection vo všetkých predajniach a online.

Prijmete našu výzvu venovovať väčšiu pozornosť udržateľnosti módy a recyklácii?

spolu hlasovalo 48 ľudí

Áno
42
Nie
6