Presunúť na hlavný obsah

Aký ste metabolický typ? Nasledujúci vzorec odhalí, ako sa stravovať, aby ste zbytočne nepriberali

Chudnutie a diéty

Aké sú vaše najlepšie predispozície na chudnutie a čo by mal váš jedálniček obsahovať? Odpovie fitness tréner Michael Achberger.

Pôvod tejto idey siaha do Staroveku. Najvýraznejšie stopy môžeme nájsť v tradičnej čínskej medicíne, ale určité spojitosti sa objavujú tiež v myšlienkach gréckej či egyptskej kultúry. Svoju renesanciu však táto teória dosiahla len nedávno. A v čom teda spočíva?

Tradičné zásady racionálneho stravovania hádžu viacmenej všetkých ľudí do rovnakého vreca. Tým nechcem tieto rokmi a praxou overené poznatky zhadzovať – ​​výživa podľa metabolických typov postupy zdravého stravovania nepopiera, len dopĺňa a trochu zjemňuje ich rysy.

Je založená na tom, že nie všetkým ľuďom svedčí totožné zloženie stravy. S podobnou tézou už prišla oveľa staršia diéta podľa krvných skupín, ktorej logika je však nanajvýš pochybná a ani výsledky nie sú práve veľavravné.

Príbeh, ktorý vás motivuje: Slovenka Romana chcela do svadby schudnúť: Za 4,5 mesiaca zhodila 1 kg, no vizuálne je na nepoznanie

Stravovanie podľa metabolických typov rozdeľuje "stravníkov" podľa toho, aké živiny by mali v ich strave prevládať pre dosiahnutie a udržanie optimálnej váhy a tiež pre lepšie zdravie a vitalitu.

V minulosti bolo stravovanie rôznych kultúr navzájom oveľa odlišnejšie. Severské národy konzumovali viac tukov a bielkovín, ich strava pozostávala prevažne z živočíšnych prvkov, mäsa a mliečnych výrobkov. Dôvodom bolo podnebie. Severské prostredie nemá tak bohatú faunu a tiež neposkytuje toľko priaznivé podmienky pre pestovanie plodín. Snáď tiež nie je potrebné dodávať, že život v takto extrémnych podmienkach vyžaduje oproti miernej klíme výdatnejšiu a ťažšiu stravu bohatú práve na tuky a bielkoviny.

Naopak, národy napríklad južnej Európy či stredného východu oveľa viac inklinovali k poľnohospodárstvu a konzumácii najmä obilnín. Podobný rozdiel panoval medzi kočovnými a stálymi kultúrami.

Významom tohto cvičenia z dejepisu nespočíva v tom, presvedčiť vás, aby ste začali opakovať návyky svojich dávnych predkov (to iste nie je logické ani žiaduce, naše mozgy, telá i žalúdky už sú rozhodne zvyknuté na úplne odlišný komfort), napriek tomu posledné výskumy ukazujú, že metabolizmus dnešných ľudí môže byť tiež vyhranený a naklonený k určitému typu stravovania. A aké typy to sú?

Proteínový čiže bielkovinový typ

Organizmus týchto ľudí veľmi dobre reaguje na stravu s vyšším obsahom tukov a bielkovín. Diéty založené na princípe metabolických typov uvádzajú optimálne rozloženie živín 70% bielkovín a tukov a 30% sacharidov.

Ľudia s týmto typom metabolizmu by mali konzumovať mäso, mliečne výrobky, vajcia, ryby, orechy, zeleninu. Vhodné sú aj strukoviny, zemiaky, kyslá kapusta, karfiol, mrkva. Z ovocia potom skôr to "naše"  južné, teda hrušky, jablká a pod.

Proteínový typ vie veľmi ľahko a rýchlo premeniť tuky a proteíny na energiu a do tejto kategórie častejšie spadajú muži ako ženy. Tento typ si tiež príliš nepotrpí na sladké.

Sacharidový typ

Osoba sacharidového typu bude najviac tiahnuť k obilninám, pečivu, cestovinám, ryži, skôr k tropickému ovociu a pod.

Ťažké a tučné jedlá zle znáša a neholduje nijako zvlášť mäsu. Ľahšie sa zasýti. Obvyklá je vyššia obľuba sladkého a kofeínu. Z mäsa by mal tento typ vyhľadávať chudé, ako je hydinové, teľacie alebo samozrejme ryby.

Optimálny pomer živín udávaný pre túto skupinu je 70% sacharidov 20% proteínov a 10% tukov (inokedy 75-15-10).

Zmiešaný typ

Tento variant je v súčasnej populácii najobvyklejší a skôr uvedené typy sú skôr hraničné možnosti. Zmiešaný typ môže konzumovať stravu oboch skupín a optimálny pomer živín zodpovedá tradičným pomerom racionálneho stravovania – teda cca 50% sacharidov, 30% tukov a 20% bielkovín, ak človek netrpí nadváhou.

Neprehliadnite: VIDEO: Prečo cvičiť s kettlebellom a spáliť tak najviac tuku: Tréningový plán pre začiatočníkov

Aké má rozdelenie na metabolické typy pozitíva?

Tento systém je geniálny v tom, že človek môže docieliť optimálnu váhu, udržať si ju – a pritom sa stravovať podľa svojich prirodzených preferencií. Táto "diéta" ​​je na rozdiel od väčšiny ostatných pre človeka radosťou, a nie utrpením. Výživa podľa nastavenia vlastného organizmu umožňuje efektívnejšiu prácu s energiou. Ľudia sa cítia lepšie, zdravšie, vitálnejšie a správne stravovanie má výrazne pozitívny vplyv na psychiku. Môže byť veľmi účinnou zbraňou proti úzkosti, nervozite, podráždenosti, únave či dokonca depresii.

- Najčítanejšie -

Diskusia k článku

comments powered by Disqus