Presunúť na hlavný obsah

Talentovaná Slovenka Zuzana pracovala pre Alexandra McQueena: Keď pochopila jednu vec, ťahalo ju to ešte ďalej

Kariéra

Na svojom konte má výhru Národnej ceny za dizajn, stážovala pre módneho velikána McQueena, spolupracovala s viacerými módnymi značkami, no stále je plná pokory a skromnosti. Prečítajte si rozhovor so šikovnou slovenskou textilnou dizajnérkou Zuzanou Zmatek.

Ako ste sa dostali k textilnej tvorbe a celkovo, aký bol váš prvý kontakt s módou? Kde ste následne tieto znalosti rozširovala?

K textilnému dizajnu som sa dostala skrz štúdium odievania v Trenčíne. Prišlo to postupne. Keďže mi módne návrhárstvo veľmi neučarovalo, hľadala som alternatívu. Jednou z možných ciest bol aj textilný dizajn. V jeho štúdiu som pokračovala na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave a teraz na univerzite Aalto vo Fínsku. Za pravú textiláčku som sa však nikdy nepovažovala. Nie som špeciálne fascinovaná remeslom a ručnou prácou, beriem ich skôr iba ako nástroj, formu prevedenia myšlienky, inšpiráciu.

Absolvovali ste mnoho pracovných stáží v zahraničí. Viete povedať, ktorá vás najviac ovplyvnila a prečo?

Moje stáže boli všetky úplne iné a svojsky zaujímavé, či po osobnostnej alebo profesionálnej stránke. Najviac ma ovplyvnila stáž vo francúzskej firme Mitwill. Tam som sa mala možnosť priučiť všetkému, čo textilný dizajnér navrhujúci potlače potrebuje vedieť. Táto firma ma zároveň po škole zamestnala a umožnila mi pre nich pracovať na diaľku. To výrazne ovyplvnilo moje možnosti pokračovať v rozvoji vlastnej tvorby bez toho, aby som premýšľala nad jej predajnosťou.

Je o vás známe, že nechcete tvoriť komerčnú tvorbu a ako jedna z mála dizajnérov prehliadate nesledujete dokonca ani fashion udalosti akými sú napríklad módne prehliadky. Prečo?

Neviem, nemám to v sebe. Rada sa občas nahodím a istým spôsobom módu nepriamo isto sledujem a ovplyvňuje ma, ale som skôr človek, ktorý si v sekáči kupuje oblečenie iba preto, že vie doceniť jeho materiál a a je mu ľúto nechať ho tam niekomu, kto sa oň zrejme nebude vedieť postarať, haha. Mám veľmi rada kvalitné materiály a na tom, čo nosím, to je vidieť. Nie je to super moderné, ale zato kvalitné. 

Napriek tomu ste však pracovali v tíme známeho modného velikána Alexandra McQueena. Ako sa vám to vlastne podarilo a čo vám táto stáž dala?

U McQueena som stážovala ako print dizajnér. Prihlásila som sa cez regulérnu online aplikáciu, absolvovala skúšobný deň a nakoniec pokračovala v stáži, ktorá trvala štyri mesiace. Táto príležitosť mi umožnila nahliadnuť do zákulisia tvorby luxusných odevov, no zároveň mi umožnila vidieť level stresu, ktorý táto práca vyžaduje.

Prečítajte si: Dizajnérka značka LAFORMELA je dôkazom toho, že lokálna móda si zaslúži pozornosť a miesto vo vašom šatníku

Napriek tomu vás takýto štýl práce neoslovil a vybrali ste sa opačným smerom. O čom je teda vaša tvorba a aká je?

Moja tvorba prechádza momentálne veľkou zmenou. I keď ma tvorba textilných potlačí živí, robenie pekných látok nie je mojím dizajnovým cieľom. Snažím sa čoraz viac zapájať do interdisciplinárnych kolaboratívnych projektov a učiť sa, ako svojou troškou prispieť k niečomu, čo môže mať väčší prínos pre spoločnosť. Myslím, že kolaborácia a inovácia je smer, ktorým by sa mal dizajn uberať a nie len tvorenie nových, pekných vecí... tých už asi máme dosť.

Na Slovensku je v móde vidieť trend budovania si dizajnérskej identity, dizajnér ako osobnosť, tvár. Je to veľmi individualistický prístup, ktorý neviem presne, kam mieri. Ja som sa vo svojej tvorbe zo začiatku snažila o to isté, mám aj facebookovú stránku a podobne. No po čase mi to, že mi ľudia lajkujú veci, jednoducho nestačilo. Preto som sa prihlásila na univerzitu vo Fínsku. Nejde mi o to, aby ma obdivovala väčšina a písali sa o mne články v magazínoch. Chcem sa vo svojej tvorbe učiť nové veci, spoznať zaujímavých a inšpiratívnych ľudí. Momentálne som súčasťou multidisciplinárneho projektu a nie je to ľahké. Učím sa hľadať si miesto v tíme, kde sú všetci inžinieri alebo fyzici. Kreativita je v ich slovníku niečo celkom iné, ako v mojom a svoje miesto si musím veľakrát vybojovať. Vždy je však príjemné to zistenie na konci - že všetci bojujete za spoločnú vec. A to nás posúva. 

Prečítajte si: Mladá slovenská štylistka Nina Ford obliekala aj Helenu Christensen: Čo všetko stojí za touto prácou snov?

Mnoho módnych návrhárov a veľkolepých značiek sa snaží ku kúskom oblečenia pristupovať viac ekologicky. Ako ste na tom vy?

Ja mám na každú sezónu približne 20 kvalitných vecí (sezónou rozumej zima a leto). Sú to väčšinou oversized, pohodlné veci. Verím tomu, že oblečenie má slúžiť môjmu komfortu a nie ja jeho forme. Za odmenu sa oň starám.

Čo by ste odporučili ľuďom, ktorí by chceli podporovať kvalitnú módu namiesto fast fashion? Postačí im tiež mať 20 kúskov v skrini?

Toto je niečo, čo sa dá niekomu len ťažko nadiktovať. Napríklad i nedostatok vkusu a sebadôvery vyvoláva v ľuďoch potrebu kupovať viac a viac a približovať sa nejakému ideálu. Dúfam, že celá Covid-19 karanténa umožní ľuďom pochopiť, čo móda predstavuje v ich živote.

Prečítajte si: Marketingová expertka o Instagrame: Žijeme v dobe, keď influenceri dokážu rozhodovať o tom, čo si kúpite