Dizajnérska značka LAFORMELA je dôkazom toho, že lokálna móda si zaslúži pozornosť a miesto vo vašom šatníku
Návrhári Antonín Soukup a Miroslava Kohutiarová pôsobia so značkou LAFORMELA na českom i slovenskom trhu takmer desať rokov.
V roku 2014 získala LAFORMELA cenu Czech Grand Design za nejlepšiu prehliadku. Za 6 rokov sa stihli posunúť opäť vyššie. O smerovaní značky, víziách sme sa porozprávali s jej kreatívnym duom Antonínom Soukupom a Miroslavou Kohutiarovou.
Ako sa značka vyvíjala za posledné 3 roky? Akým najvýraznejšími zmenami si prešla od samotného začiatku až po dnes?
Zhruba pred troma rokmi sme dostali prvú ponuku prezentovať našu tvorbu v zahraničnom showroome v Paríži. Bola to veľká výzva, no zároveň aj zodpovednosť byť schopní pripraviť nielen pekné oblečenie, ale naučiť sa pripraviť kolekciu na obchodovanie. Naučili sme sa veľa nových vecí od cenotvorby, linesheetu až po správne načasovanie a disciplínu. Stretli sme odborníkov zo zahraničia, ktorí nám dokázali dať konštruktívny názor na našu tvorbu. Vycestovanie nám ale skomplikovali veľké finančné výdaje, a preto sme museli postupom času zvoľniť a začať premýšľať ekonomicky, aby sme sezónny rytmus výroby udržali, a tak mohli prezentovať tvorbu i vonku. Niekedy jednoducho nemôže byť všetko perfektné, keď sa váš tím skladá len zo štyroch ľudí. Posledný rok a pol sa sústreďujeme hlavne na české a slovenské klientky. Staráme sa o klientelu a chceme si budovať lepšie vzťahy s obchodníkmi, ktorí značku LAFORMELA predávajú v Česku i na Slovensku. Momentálne každú sezónu prezentujeme v showroome počas týždňa módy v Miláne a súčasne tak i počas týždňa módy v Paríži. Aby sme boli byť na všetkých miestach a stále sa posúvali a kultivovali česko-slovenskou módnou scénu, museli sme urobiť veľa kompromisov i nových stratégií. Hlavné sezónne kolekcie sme eliminovali na menej kúskov a k nim vytvorili dostupnejšie Esssential kolekcie.
Prečítajte si: Originálna slovenská značka šperkov Metaformi: Dokonalý biznis dokáže vzniknúť aj netradičným spôsobom
Pri zakladaní značky má každý nejaké očakávania, predstavy... Naplnili sa všetky a všetko tak, ako ste si od začiatku sľubovali? Alebo stále pracujte na tom, prípadne sa počas vývoja veci pomenili a zmenil sa i váš prístup?
Máme očakávanie od každej sezóny a výrobku. Podľa toho, ako sa vyplnia, potom tiež tvoríme stratégiu ďalšej výroby a tvorby. Veľa prianí a snov sa nám za 10 rokov od vzniku už ale splnilo. Nové výzvy si dávame neustále a práve im potom prispôsobujeme náš prístup. Nechceme stáť na jednom mieste a byť spokojní len s predajnosťou a zárobkom alebo úspechom jednej sezóny.
Aká je vlastne hlavná filozofia LAFORMELY?
Spolupracovať a podporovať lokálnych výrobcov. Práca s kvalitným materiálom a posúvať vlastné hranice vo výrobe spoločne s miestnymi výrobcami. Ponúkať LAFORMELA dizajn predovšetkým českým a slovenským klientom.
Mohlo by vás zaujímať: Mirka z Biela Clothing vďaka svojej vášni zmenila prácu: Jej móda sa šije na Slovensku, látku však musela zháňať inde
Tak, ako vo svete, dnes aj u nás je veľmi populárne prepojenie značky s nejakým influencerom. Uberáte sa i vy touto cestou? Alebo sa v prvom rade snažíte neškatuľkovať klientov a upínať sa na základňu určitého influencera. Myslíte, že to je správny ťah pre značky?
My s influencermi s vidinou zisku spolupracujeme len výnimočne. Našimi klientmi sú práve i samotní influenceri. Mám pocit, že tento druh biznisu je vhodný pre veľké značky, ktorým to môže priniesť bonus alebo pre nové značky s väčším marketingovým rozpočtom, ktorý im pomôže k rýchlemu výstupu na výslní. Nám tento typ spoluprác úprimne funguje. Máme medzi influencermi veľa priateľov, ktorí LAFORMELU milujú, chcú byť s ňou spojení, pretože je presvedčivá.
Otázka udržateľnosti v módnom biznise sa stala dennou súčasťou. Ako sa LAFORMELA s ňou potýka? Môže byť vôbec móda udržateľná?
Môže, ale len v tom prípade, že s ňou nechcete obchodovať vo veľkom množstve. Rovnako, ako pri potravinách, by sme chceli vedieť, čo si kupujeme. Učíme našich zákazníkov, aby si uvedomili, že kúpa lacného oblečenia je krátkozraká. Pokiaľ sa lacný kus poničí, nebudete sa obťažovať s jeho opravou. O drahý kus každý ale dbá, stará sa, pretože ho chce mať v šatníku čo najdlhšie. U lokálneho návrhára máte možnosť dať si zničený kus opraviť. Záruka je doživotná.
Neprehliadnite: Udržateľnosť módy je hlavným posolstvom: Originálny concept store, ktorý milujú Daniela Peštová aj Tereza Maxová
Predáva sa lokálna móda viac, ako pred 3-5 rokmi? Aký veľký nárast ste zaznamenali vy?
Toto nedokážeme zhodnotiť objektívne. Pred troma rokmi sme pracovali iným spôsobom a klientelu sme si pomaly budovali. Určite pribúda veľa zákazníkov, ktorí si na kúpe lokálnej módy zakladajú.
Čoskoro odštartuje ďalší Fashion Week v Prahe. Aká bude hlavná téma a kľúčové prvky vašich lookov?
Túto sezónu sa na Fashion Week nechystáme. Po šiestich rokoch sme si uvedomili, že chceme stále naše prehliadky posúvať. Radi divákom a zákazníkom ponúkame niečo navyše, teraz na to nebol priestor. I napriek tomu sezónna kolekcia na obdobie jeseň/zima 2020 vzniká. Budeme s ňou pracovať zabehnutým spôsobom. Katalóg s novou kolekciou budeme zasielať zahraničnými nákupcom. Prvotne ju ale ponúkame klientom v Prahe. Chystáme prezentáciu v Pražskom obchode, s ktorým dlhodobo spolupracujeme, a ktorý má výborný koncept svetových návrhárov. Klienti si budú mať možnosť všetky odevy prezrieť zblízka a po prvýkrát si ich aj hneď vyskúšať, prípadne zakúpiť. Prezentovať budeme hlavnú sezónu súčasne s kolekciou Essential.
Nová kolekcia LAFORMELA FW20 voľne nadväzuje na posledné dve kolekcie značky. Upozorňuje na ženskú siluetu a ženu, ktorá má v profesijnom živote i spoločnosti jasný postoj a názor. LAFORMELA znovu kladie dôraz na spoločenskú nezávislosť žien a ich silu. Unikátnymi materiálmi sú ručne spracovaná tkanina z Paríža a tiež exkluzívna vlnená tkanina, ktorá bola vytvorená s vlastnosťami outdoorového materiálu a je patentovaná českým výrobcom.
Kde vidíte LAFORMELU za 5 rokov? Máte nejaké odvážnejšie plány?
Ustálený a stabilný brand s centrálou v Prahe, ktorý úspešne ponúka autorské odevy na domácej scéne, ale má zastúpenie i vo svete. Plán je jasný. Vybudovať stabilné finančné zázemie, aby sa naša vízia mohla naplniť.