Presunúť na hlavný obsah

Výstava, aká nemá obdoby. Fotograf Jan Saudek predstaví svoj osobný život skrz fotografie

Zábava

Kontroverzný fotograf z Česka si získal fanúšikov po celom svete, no napriek tomu bola jeho minulosť zahalená rúškom tajomstva... až doteraz. Za pomoci slovenského producenta Milosha Harajdu predstaví časť svojho osobného života v plánovanej výstave LIFE v Prešove.

Jan Saudek je známy ako fotograf kontroverznej tvorby. Tentokrát však predstavujete pri príležitosti umelcovho životného jubilea (85 rokov) niečo, čo verejnosť nevidela, výstavu pod názvom LIFE – prečo ste sa na túto úlohu vôbec podujali? Nie je to akási výzva prísť s niečím novým, niečím osobným, čo verejnosť nevidela?

Mojou víziou vždy bolo prinášať na Slovensko etablovaných umelcov, ktorí sú špičkou vo svojom obore. David LaChapelle a jeho retrospektívna výstava bola prvou aktivitou, ktorú J&T Banka podporila a na ňu sme vďaka môjmu kolegovi Jozefovi Pavleye nadviazali sériou projektov. Robert Wilson a jeho VIDEOPORTRÉTY v SNG, Sergei Polunin v Národnom Divadle, či Fashion Film Festival ASVOFF s Diane Pernet boli projekty, ktoré úspešne prepájali svet biznisu s umením a zároveň etablovali Slovensko na umeleckej mape Európy. Výstava LIFE Jana Saudka je prvým projektom, kedy svoju energiu a pozornosť obraciame na umelca, ktorý je pôvodom z Česka, prerazil v zahraničí, no naše publikum jeho tvorbu vníma iba vo veľmi úzkom kontexte.

Keď sme pri tom kontexte - kedy sa autor rozhodol zverejniť v podstate svoje pocity a časť svojho súkromia? Mal to v pláne odjakživa alebo to prišlo po nejakom presviedčaní, prípadne po nejakom impulze?

Jan Saudek je veľmi autentický umelec, ktorý navyše komunikuje veľmi otvorene a poukazuje na veci, ktoré sú spoločenské tabu. Hranica medzi jeho súkromným životom a pracovným portfóliom nie je jasne definovaná a tie svety sa často prelínajú. Dokonale to ilustruje kľúčová fotografia výstavy nazvaná “Život”, kde Jan drží svojho novonarodeného syna. Od nej sa odvíja výber ďalších diel, ktoré divákom ukážu série, ktoré verejnosť nepozná. 

Autor sa v tejto výstave dotýka témy holokaustu, ku ktorej má aj on mimoriadne blízko, nakoľko je z polovice židom. V čom sa tieto fotografie líšia od dokumentácií iných umelcov, ktorí sa snažia tému holokaustu zreprodukovať? 

Dôležité je vyzdvinúť, že Jan Saudek je umelecký fotograf a nepristupuje k vojnovej, či židovskej téme dokumentárnym objektívom. Najviac dojemný je portrét jeho otca, alebo fotografia “Čas“, ktorá zachytáva kvapkajúci vodovod na cintoríne. 

Prečítajte si: Rozhovor s módnou návrhárkou Petrou Kubíkovou: Vlastná kolekcia šiat z vás nespraví umelca

Ako na vás osobne zapôsobila plánovaná výstava a čím vás zaujala natoľko, že ste sa ju rozhodli ,,produkovať‘‘? Bolo to menom autora alebo skôr odkazom fotografií? 

Do výstavy sme sa pustili v dobe korona krízy, kedy boli hranice štátov uzatvorené a preto sme sa rozhodli osloviť žijúcu legendu z našej krajiny.  S fotografiami Jana Saudka som vyrastal už ako teenager, takže v istom ohľade má pre mňa tento projekt silnú osobnú rovinu. Samého ma prekvapilo, keď som počas príprav zistil, že nemecké vydavateľstvo TASCHEN v minulosti publikovalo jeho veľkú monografiu. Taktiež ma nadchla myšlienka výstavnej siene v Caraffovej Väznici, ktorá bola postavená v roku 1504, pretože vytvorí dokonalú kulisu k sérii fotografií so Saudkovým ikonickým oknom. Ďalším veľmi silným faktorom bolo rozhodnutie podporiť miestnu komunitu. Napríklad prešovský start up POSLAT.sk nám vyhodnotí najlepšiu, najbezpečnejšiu a zároveň aj najlacnejšiu formu prepravy diel na Slovensko, light design s nami konzultuje Laura Murguía, mexická architektka žijúca v Prešove, grafickú a vizuálnu stránku zastrešuje mladý talent Ronald Steiniger. 

Takže Prešov ste si vybrali cielene. Na akých ďalších miestach Jan Saudek svoje diela vystavoval?

Jan Saudek sa stal ikonickým ambasádorom českej fotografie vo svete a jeho diela viseli na stenách inštitúcií ako Centre Georges Pompidou (Paríž), Cincinnati Art Museum (Chicago), Parco Gallery (Tokio) a mnohých ďalších. My touto výstavou nadväzujeme na úspešnú spoluprácu s PKO Prešov, kedy sme na slávnostnom gala večeri uviedli premiéru filmu DANCER o živote baletnej legendy - Sergeja Polunina. Projekciu uviedla jeho mama Galina. Vnímavý divák si všimne pár odkazov  na náš prvý projekt v podobe Saudkových portrétov baletných tanečníkov. Kým Polunin uviedol základné a stredné školy do sveta baletu, Jan Saudek im ukáže svet súčasnej fotografie, ktorý v školských osnovách dlhodobo chýba.

V akých rozmeroch, respektíve v akej veľkosti bude výstava prezentovaná? Myslím tým formáty, ale aj samotný priestor – možno počet miestností, inštaláciu samotnú a podobne. 

PKO Prešov nám v Caraffovej Väznici vyhradilo celé prvé poschodie, takže výstavu budeme inštalovať v troch miestnostiach. Veľmi pôsobivý je aj fakt, že práve v podlahe je priznaný vchod do “tajnej miestnosti”, kde sa židia počas vojny ukrývali pred fašistami. Priestor galérie nám umožní vystaviť približne 40 diel. 

Plánujete aj otvorenie, respektíve vernisáž výstavy?

Jan Saudek sa vyjadril, že by sa otvorenia rád zúčastnil osobne spolu s manželkou Pavlínou. Predbežne sme im rezervovali suite v hoteli Yasmin a guest list vernisáže bude pozostávať najmä z osobností, ktoré sa osobne pričinili o vznik tejto výstavy. 

Neprehliadnite: Tričká so silným odkazom. Slovenka Romy svojou tvorbou reaguje na znásilnené, ale aj znevýhodnené ženy

Vy ste sa stretli aj osobne s Jánom Saudekom počas príprav výstavy. Čo vás na ňom prekvapilo, čo ste si možno doposiaľ neuvedomili?

S Janom sme sa stretli niekoľko krát osobne a najviac ma fascinoval jeho prístup k nášmu dialógu, ktorý otvoril slovami: “dospel som do veku, kedy si môžem dovoliť hovoriť ľuďom iba pravdu. Rozhodol som sa, že život je krásny a stojí za to ho žiť naplno.” Od človeka, ktorý zažil holokaust, sužoval ho komunistický režim a mnohé osobné tragédie je to silný odkaz, ktorý by sme chceli preniesť aj do zdelenia výstavy LIFE. 

V čom vás Saudek oslovil? Predsa máte za sebou plánovanie niekoľkých významných exhibícií a výstav, medzi nimi napríklad spomínaného LaChapella, ale aj Alexandra Mcqueena či Daphne Guiness...

Ikonickým bol pre mňa obal albumu pre Richarda Müllera, kde pán Saudek využil motív svojej ikonickej steny a dnes je album aj vďaka vizuálnej stránke považovaný za kultový. Najviac ma však oslovujú zábery, ktoré nie sú figuratívne, ako napríklad “Příběh jedné lásky”, pretože ich odkaz je nadčasový a zrozumiteľný pre všetky generácie. Je mi tiež veľmi sympatické, že Janovym veľkým priaznivcom je Till Lindemann - frontman kapely Rammstein. Výstavou LIFE budeme apelovať na Saudkov presah za hranice Československa a odvaha portrétovať život vo všetkých jeho podobách.