Sú mladé, úspešné a naše. Tieto talentované Slovenky sa stali súčasťou prestížneho London Fashion Weeku
Aj keď pandémia ohľadom koronavírusu zmenila mnohé, celý svet sa snaží fungovať aspoň v obmedzenom režime. Nezrušiť sa jednu z najprestížnejších módnych udalostí sa rozhodli aj organizátori London Fashion Weeku a namiesto toho prišli s nápaditým riešením - sprístupniť šou, ako aj prezentáciu návrhárov online pre ľudí zo všetkých krajín sveta. O to väčšou poctou je, že sa na ňom objavia aj tri šikovné Slovenky.
Kristína Šipulová
Absolventka Vysokej školy výtvarných umení má napriek mladému veku za sebou mnoho závideniahodných skúseností. Už počas štúdia absolvovala stáž v dánskom štúdiu Beck & Kinch, kde sa zameriavala na vyrábanie ručne tkaných látok pre módne domy Chanel a Dior. Práve tam jej práca s látkou naprosto učarovala a rozhodla sa ísť udržateľnou cestou módy, kedy kúsky vyrába postupne, bez akejkoľvek masovej výroby. Akýkoľvek kúsok od Kristíny tak prechádza komplexnou výrobou, ktorú zastrešuje samotná umelkyňa - od vytvorenia osnovy, nastavenia tkáčskych krosien, tkania textílií, tvorby strihov až po ručné šitie.
Čo sa týka celkového vzhľadu kúskov, ale aj jeho praktickosti, má Kristína vo svojom rukopise celkom jasno - a to aj napriek tomu, že jej vlastné, rovnomenné štúdio vzniklo v roku 2018. Okrem pomalej, udržateľnej módy využíva jednoduché strihy, ktoré nestrácajú na funkčnosti a elegantnosti ani po rokoch. Všetky kúsky z jej dielne sú variabilné a vyrobené tak, aby nielen vydržali po celé generácie, ale zároveň dokázali svojim nositeľkám robiť rovnakú radosť.
O tom, že to Kristína naozaj s módou vie, svedčí, že sa jej už v zahraničí dostalo niekoľko príležitostí. Jej práce boli vystavené napríklad počas milánskeho, londýnskeho a parížskeho Design Weeku minulého roku.
Prečítajte si: Antónia a Aroa spojili vkus a udržateľnú módu. Značka Trace Collective je premyslená do posledného gombíka
Buffet clothing
Značka Buffet clothing, za ktorou stojí momentálne tím šiestich talentovaných ľudí (pozn. redaktora - založili ho manželia Dariloví), nie je pre fanúšikov udržateľnej módy žiadnou neznámou. Napriek tomu mnohých prekvapí fakt, že táto značka pochádza z našej krajiny a nie zo zahraničia, kde aktívne pôsobí. „Mnoho ľudí si myslí, že sme nemecká značka. Nás teší, že nás registrujú aj ľudia z iných krajín, no veríme, že účasť na tejto udalosti nám pomôže zvýrazniť sa aj na Slovensku,'' prezradila nám na margo Fashion Weeku značka.
Aj keď sa Buffet vyberá taktiež ekologickou cestou, na rozdiel od iných udržateľných značiek v ich starších kolekciách možno nájsť aj farebnejšie, výraznejšie kúsky, ktoré v sebe nesú prvky hravosti, no zároveň elegantnosti a nadčasovosti. Všetky ide však samozrejme podľa pravidiel slow fashion, ktorými sa slovenská značka prísne riadi. „Naše prémiové látky pochádzajú od dodávateľov z Talianska, z nadprodukcie talianskych textilných fabrík alebo od certifikovaných firiem z portugalského regiónu Porto. Aktuálna kolekcia je z 85% vyrobená z látok s certifikátom ReLiveTex, ktorý označuje látky zachránené pred spalovňou odpadu alebo skládkou. Kašmír, panenská vlnu, mohér, hodváb, dopĺňajú pleteniny z alpaky alebo merino vlny,'' uvádza tím Buffet ku kolekcii, ktorú budú prezentovať na módnom týždni v britskej metropole.
Mohlo by vás zaujímať: VIDEO: Dvaja manželia vybudovali na Slovensku udržateľnú módu: Na týchto dvoch atribútoch si zakladajú
Petra Kovacs
Ďalšia absolventka Vysokej školy výtvarných umení sa móde venuje už dlhé roky. Svoje skúsenosti nenaberala len samotným štúdiom, ale aj rôznymi praxami, medzi ktoré patrí aj práca pre známeho slovenského návrhára Borisa Hanečku či Cirque du Soleil. Od roku 2014 vedie svoju vlastnú značku, pod ktorou vznikla aj kolekcia Lobster Party. Tá bude už čochvíľa odprezentovaná na spomínanej veľkej módnej udalosti.
Zaujímavý je práve príbeh a idea, ktorá sa skrýva za danou kolekciou. Okrem toho, že sú jednotlivé kúsky inšpirované podmorským svetom, nesie so sebou aj štipku kritiku k umelému lifestylu, ktorý v dnešnej dobe panuje. Jedná sa o nenásytný, materiálny konzum života, ktorý autorka prepája s enviromentálnymi problémami súvisiacimi so spomínaným podmorským svetom.
„Coral Bleaching je nosným prvkom kolekcie, kde samotnými materiálmi a rozfázovaním farebnosti kolekcie poukazujem na blednutie koralov nepravidelnými vplyvmi klimatických zmien. Ako napríklad sladký oranžový outfit je doplnený Lightbox kabelkou so svietiacou otázkou Shell We?, alebo druhou neprehliadnuteľnou lightbox kabelkou, žiariacou v luxusnej reštarácii, ktorá nesie odkaz „Be Moral and Save the Coral!“ opísala svoju tvorbu talentovaná Slovenka.
Slovenských umelcov, ako aj ich prezentáciu podporuje nezisková organizácia Slovak Fashion Council, ktorá zastrešuje spoluprácu s London Fashion Week už od roku 2013.
Neprehliadnite: Mysli lokálne, konaj globálne: Tvrdí žena, ktorá na jednom mieste sústreďuje úsilie česko-slovenských módnych návrhárov