Presunúť na hlavný obsah

Na dobrodružnom výlete si nechal ušiť pravý, kožený batoh. Dnes ich k nám Lukáš prináša v tisícoch s nádherným posolstvom

Lifestyle

Česká, no zároveň medzinárodná značka batohov Bagind, sa už na prvý pohľad líši viditeľnou kvalitou. O to krajšie je posolstvo, ktoré sa značkou snaží vypovedať jej zakladateľ Lukáš Matějček.

Batoh je jedným z neodmysliteľných prvkov v našom šatníku. Ten váš, pravý, kožený, sprevádza krásny príbeh... 

Áno, som o tom presvedčený. Asi aj preto sa ten príbeh snažím už štyri roky rozprávať. Keď tomu verím ja, veria tomu aj naši zákazníci. V opačnom prípade by to fungovalo len horko ťažko.

Možno úplne na začiatok, aby sme predišli nejakému škatuľkovaniu - aký je rozdiel medzi pravým koženým batohom a napodobeninou, ktorú si kúpime za pár drobných?

Tých rozdielov je tam celá rada. Ak by som mal vyzdvihnúť tie, ktoré sú pre mňa tými najzásadnejšími, tak je to rozhodne pravá koža ako udržateľný materiál, kedy sa behom našej výrobe využívajú kože, ktoré neboli primárnym účelom chovania kvôli mäsu. Tým, že tie kože spracujeme a využijeme pri výrobe, pomáhame neplytvať mareriálom, ktorý by inak skončil na skládke. Vďaka tomu nemusíme kvôli nášmu dopytu vytvárať syntetický materiál, ktorý sa následne aj ďalej rozkladá. Naša prírodná koža je zároveň šetrná k životnému prostrediu.

Ďalším aspektom prečo pravá koža a nie tá syntetická, je jej životnosť. Pravá koža vydrží dlhšie a zákezník nemusí tak často obmeňovať produkt za nová. U prírodnej kozej kože je zároveň krásny fakt, že sa ten materiál stále vyvíja, mení a starne do krásy zároveň s majiteľom. Naviac, už z výroby je vďaka prírodnému materiálu bez použitia chemických látok každý kúsok originálom, čo je pre nás a zákazníka jeden z rozhodujúcich faktorov. 

Takže kvalitný batoh je investícia, ktorá sa oplatí. 

Keď si to spočítate, tak dôjdete k jednoznačnému výsledku. Áno.

Prečítajte si: Z Ameriky si priniesla to, čo jej chýbalo. Janka si na Slovensku založila sladký biznis La Caramela

Naspäť však k produktom, konkrétne k ich výrobe. Vás uchvátil nielen výsledok, ale aj proces. Ako dlho ste sa odhodlávali, aby ste tento produkt priniesli sem?

V roku 2015, keď som v indickom púštnom meste Jaisalmer objavil Denissa, ktorý mi batoh na počkanie ušil, som mal práve 19 rokov. Batoh z pravej kozej kože som nosil ďalšie dva roky a na konci zimy v roku 2017 som sa rozhodol, že nájdem vizitku, ktorú mi vtedy dal, napísal som email a vybral posledné úspory. Mesiac na to som už mal vo svojej malinkej pražskej garzónke prvú krabicu prototypov, ktoré mi vliali do žíl motiváciu, z ktorej čerpám do dnešného dňa.

My sme, na rozdiel od Vás, tú výrobu ako budúci zákazníci nevideli.. vedeli by ste nám ju teda konkrétne opísať? Čo vás na nej najviac uchvátilo? 

Na pol roka po Nepále a Indii som si vtedy zobral len 20-tisíc českých korún, čiže približne 900 eur. Spiatočnú letenku domov som nemal. Denne som jedol väčšinou len banány a pil vodu z kohútikov, takže som za mesiac schudol okolo šesnásť kíl. Spával som po nádražiach, vo vlakoch alebo tých najlacnejších hosteloch.

Jedného dňa som zavítal v štáte Rajasthan do mestečka Jaisalmer, ktoré je známe svojou kožiarskou výrobou. V jednom obchodíku som stretol spomínaného Dennisa, ktorý mi na historickom, šľapacom šijacom stroji po šiestich hodinách ušil batoh z pravej nefarbenej kože. Jeho preíznosť, starostlivosť a vôňa všetkých tých kožených ýrobkov okolo mňa ma presvedčili, že je to skutočne láska na prvý pohľad.

Mohlo by vás zaujímať: Aj slovenská móda má potenciál byť špičkovou: Sestry Drobne premenili svoj dlhoročný sen na realitu

Ako vníma Dennis to, že výrobky putujú do Česka a na Slovensko?

Ten, kto bol aspoň raz v Indii, alebo napríklad niekde v Ázii, asi pocítil, že ľudia tam berú Európu ako raj a úžasný svet, s ktorým je česť mať niečo spoločného. Presne tak to berie aj Dennis a celý jeho tím. Sú hrdí a vďační, že môžu svoje ručne vyrábané kúsky ponúkať európskemu trhu.

Predpokladám, že spĺňate nálepku Fair Trade. Ako inak však pomáhate regiónu, ktorý vám pomáha podnikať?

Áno. je to skutočne tak. Momentálne ešte naviac intenzívne pracujeme na tom, aby sme sa dostali aj oficiálnemu Fair Trade certifikátu, ktorý náš spôsob tradičnej rodinnej výroby ešte viac stvrdí. Čo sa týka pomoci samotnej Indie, veľmi radi vravíme, že za to, že nám dala India príležitosť priniesť k nám do Európy vkusné a kvalitné produkty, sa jej to snažíme vrátiť. A to tým najdôležitejším spôsobom, ktorý je alfou a omegou šance na lepší život. Podpora vzdelania. Z každého výrobku putuje časť zo zisku späť do Indie - a to konkrétne do hor na severe krajiny. Skrz nadáciu MOST ProTiber priamo nakupujeme školné pomôcky pre organizáciu Tibetan Homes Foundation, ktorú v minulom storočí založil sám Dalajláma. Tohto roku sme takto podporili približne sedemsto detí, ktoré kvôli tomu dostali učebnice, zošity a ďalšie dôležité pomôcky na celý rok.

Vy ste to už síce tak načrtli, no predsa - čo je posolstvom tejto značky? Čo bolo vašou vrcholnou ambíciou, keď ste ju zakladali?

Vzhľadom k našim budúcim aktivitám, o ktorých sa slovenský zákazník skoro dozvie, je naším hlavným cieľom ukázať, že každá krajina môže mať svoje zlaté ručičky, ktoré dokážu vyrobiť kvalitný a vkusný produkt, ktorý mý za sebou férovú mzdu, udržateľné materiály, priateľstvo a silný príbeh. Zároveň chceme, aby naši zákazníci mali pocit, že sme tu pre nich a že príjemné a férové jednanie je základom spokojného vzťahu zákazník a výrobca.

Zo začiatku sme chceli jednoducho ukázať, že aj v krajiných, o ktorých sa toho vraví toľko negatívnych vecí, sa nájdu ľudia, ktorí si ctia tradíciu, poctivosť a kvalitu. Nechceli sme nič tajiť a išli sme doslova s kožou na trh. Pravda, otvorenosť a transparentnosť pre nás boli prirodzené a ja som vďační, že to v Česku ocenilo už cez 40-tisíc spokojných zákazníkov. Ohromne si toho v Bagind vážime a je to jedna z dôležitých vecí, ktorá nás posúva dopredu.

Neprehliadnite: Jarka omylom kúpila letenky na St. Luciu: Dobrodružstvo v Karibiku jej zmenilo život