Presunúť na hlavný obsah

Dilema, ktorú rieši v súčasnosti módny svet: Ktorý typ kožušiny ubližuje zvieratám a ktorý ničí našu planétu?

Móda

Sezóna zimy 2018/2019 prináša pohľad na kožušiny, ktorý tento rok podporili ďalšie veľké mená. Tento trend naposledy prijal aj módny dom Gucci, nezaostával ani Burberry. Jeho kreatívny riaditeľ neváhal označiť dobu, ktorú žijeme, za „novú éru“.

Zmena myslenia je tým, čo nás ako ľudstvo posúva vpred. Treba robiť správne kroky, ktoré neskôr nebudeme ľutovať. Tak ako až do dnešných dní velebíme prvotné rozhodnutie návrhárov zbaviť svoje prehliadky živej kože či kožušiny. Calvin Klein je jednoducho ikona, ktorá učinila tento krok už v roku 1994! Nepomohli tak iba svojmu rozpočtu, ale aj miliónom nevinným zvieratám po celom svete, ktoré predsa v žiadnom prípade nemusia trpieť za ženskú krásu. 

Prečítajte si tiež: Historicky najkrajšie róby: Najštýlovejšia prvá dáma Ameriky Jackie Kennedy či ružový šifón Sophie Loren

Nová éra

Módna návrhárka Stella McCartney je priekopníčkou v udržateľnej móde. Tento rok je toto slovné spojenie skloňovanejšie ešte častejšie ako po minulé roky. Má nádych veľkého osvietenstva a myšlienok, ktoré pomôžu zmeniť svet. Ak by si niekto povedal, že niečo také banálne ako móda našu planétu nezachráni, je na veľkom omyle. Práve tony vyrobeného oblečenia majú potenciál pomáhať. Stellu  od roka 2001 nasledovalo množstvo iných značiek, medzi ktoré sa za posledný rok pridali aj zvučné mená ako Versace či Michael Kors. V marci tohto roka sa pridal aj módny dom Burberry. Ich nový šéf kreatívneho oddelenia nazval túto situáciu „novou érou“ a neváhal tým zahltiť celý Instagram. Veľké činy, ktoré konajú tí najväčší, môžu byť kopírované a tak dosiahnutý vysnívaný cieľ – práva zvierat na život aj so svojou kožou. 

Hovorí sa, že ísť s kožou na trh je zložité a ľudia vás za to môžu odsúdiť. Britská vláda však napríklad bojuje za nový zákon, ktorý má pomôcť udržateľnosti a zakázať voľnomyšlienkarstvo paničiek, ktoré potrebujú pravé kožuchy bez ohľadu na to, koľko zajacov pri ich výrobe muselo položiť svoj život. Aj my na Slovensku sme sa tento rok posunuli. Síce nemáme módne domy, ktoré by dosahovali svetové rozmery a robili cnostné skutky, máme zákon, ktorý zo zvieraťa nerobí už iba vec. Je živým a dýchajúcim tvorom, ktorý má byť naším priateľom, nie potechou pre pohodlie, keď vonku napadne prvý sneh.

Gucci za tých, ktorí nevedia rozprávať

Skeptici majú na túto dilemu jasnú odpoveď. Umelá kožušina nezahreje dostatočne, nepôsobí tak luxusne ako jej pravý variant a tiež nemusí byť príjemná, mäkučká a hodvábna na pokožke. Počúvajú sa vôbec? Ak toto jedno rozhodnutie dizajnérskych firiem má zlepšiť život zvierat, ktoré sa predtým chovali iba pre ich vlastnú kožu, nie sú predsa len v práve? Nemali by sme hľadieť na tých, ktorí nemôžu rozprávať, a preto potrebujú aj náš hlas? Keď sa za bezbolestnú módu postavila módna značka Gucci, ktorá svoju jarnú kolekciu tohto roka prvýkrát prezentovala bez kožušín, kože či zvieracích vlasov. Po pridaní sa kontroverzného módneho tvorcu Karla Lagerfelda, ktorý sa vždy vyznačoval zarytými názormi, ktoré podporovali práve výskyt reálnej kožušiny vo svojich odevoch, vieme, že jedna módna kapitola je proste na konci. Nenávratne preč. Budeme na ňu spomínať, avšak chýbať nám nebude. Karl prehodnotil svoje zmýšľanie a síce označil kožušinový priemysel za legálny, premyslel svoju stratégiu dôsledne a do posledného detailu. Pomohol tak nielen svojej vlastnej značke, ale aj módnemu domu Chanel, ktorý na svojej prehliadke jeseň- zima 2018/19 prezentoval iba umelé kúsky.

Mohlo by vás zaujímať: Mašľa ako romantický trend roka 2019: Všimnite si, na ktorých kúskoch oblečenia bude IN

Už to proste nie je moderné

Vyskytol sa aj iný pohľad, zameraný práve na poznanie zloženia umelej kožušiny. Dilema znie nasledovne: ktorý typ kožušiny ubližuje zvieratám a ktorý ničí našu planétu? Samozrejme, opäť sa dostávame do rozporuplnej situácie. Robí z návrhárov umelá kožušina etickejších ľudí? Vedia však, že možno podvedome ničia planétu? Výroba umelého materiálu závisí od veľkého počtu faktorov. Musíme si pozorne uvedomiť, že veľké módne mená nebudú dávať peniaze na niečo, čo je dobré iba naoko a stavať si pritom na tom kariéru nezištného vegána. Zamyslenie na konci celého tohto konzumného reťazca však zostáva na nás spotrebiteľoch. Je výber umelej kožušiny v bežne dostupnom reťazci dobrou voľbou? Nedáva nám iba umelý pocit záchrany zvieraťa, ktorý však strieda beznádej z ničenia prostredia, len čo nosíme spomínaný kúsok iba jednu sezónu? Tak ako aj všetko ostatné, aj kožušinové kúsky by sme mali nakupovať rozumne. Radšej investovať do „umeliny“ od veľkého mena ako do tej, ktorá síce kričí naše meno, ale nemá nič spoločné s udržateľnou módou. Viera v dobro módnych značiek preto nemôže byť vyvrátená. 

Oveľa viac článkov o súčasnej móde nájdete v magazíne Feminity, ktorý je práve v predaji