Presunúť na hlavný obsah

Slovenská topmodelka, inžinierka a žena, ktorá miluje ekológiu. Rozhovor s Barborou Bruškovou

Lifestyle

Má 24 rokov, je múzou Johna Galliana, má za sebou fotenie pre najznámejšie svetové magazíny akými sú Vogue, Elle či Harper's Bazaar a je naša. Barbora Brušková. Topmodelka z agentúry Elite, ktorá sa snaží zmeniť svet na krajšie, ekologickejšie miesto. Minimálne ten okolo seba.

Keď si niekto vyhľadá meno Barbora Brušková na internete, už v prvých sekundách pochopí, že sa jedná o úspešnú modelku. Čo však na googli nenájdeme?

Som modelka. Okrem toho som vyštudovaná inžinierka a mám e-shop, kde predávam prírodné slamky vyrábané zo stebiel slamy. Snažím sa na svet pozerať optimisticky a vo všetkom vidieť to dobré. 

Napadlo vám niekedy počas vašej modelingovej kariéry, že sa jedného dňa dáte na podnikanie?

Áno, napadlo! V júni som úspešne absolvovala inžiniersky stupeň Ekonomickej univerzity v Bratislave, na ktorej som študovala popri modelingu a kde som sa o podnikaní veľa naučila. Zároveň som vždy pomáhala svojim rodičom v ich podnikaní. Treba tiež povedať, že modeling je v podstate takisto biznis a častokrát náročnejší, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Už veľmi dávno som chcela rozbehnúť niečo vlastné, niečo čomu budem sama veriť a čo môže pomôcť nám i našej planéte. A tak vzniklo STROOI Slovensko.

Prečítajte si: 20 najúspešnejších modeliek, ktoré prerazili za hranicami: Slovenky patria medzi najžiadanejšie vo svete a tu je dôkaz!

Asi je to taký ten stereotyp zaužívaný medzi ľuďmi, no väčšina Slovákov nepovažuje modeling za nejaký extra biznis. Skúste ich trošku opraviť - s čím sa napríklad musí modelka vysporiadať?

Modelka väčšinou nedostáva vždy všetko zadarmo. (smiech) Myslím tým oblečenie, kozmetiku, letenky či ubytovanie. Áno, niekedy sa môže stať - v rámci dobrých vzťahov, že nás návrhári, stylisti či make-up artisti obdarujú niečím, čo poteší, ale nie je to zakaždým tak. Ani hotely a letenky nám nie vždy platia klienti, ale strhnú sa nám z našich honorárov. Ďalším stereotypom je tiež fakt, že fotiť a pridávať fotky na instagram ešte z nikoho modelku nerobí. Ale to je na iný rozhovor:)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Príspevok, ktorý zdieľa Barbora Bruskova (@barborabruskova),

To je inak trochu zvláštne - človek by čakal ďalší ten stereotyp, že ak sa dá modelka na podnikanie, bude to niečo ohľadom módy alebo vizáže. Vy ste sa však vybrali ekologickým smerom...

Naša planéta sa kvôli ľudskej činnosti nachádza v stave klimatickej krízy a tieto zmeny som začala pozorovať aj v mojom priamom okolí. Uvedomila som si, že pokiaľ sa nespamätáme a neodhodláme k rozhodným krokom, môžeme sa ocitnúť v situácii, kedy sa nám začnú rúcať ekosystémy a naša Zem sa radikálne zmení.

Ako ste však k tomu došli?

S mojou prácou je spojené časté cestovanie po svete, preto mám možnosť vidieť ako žijú ľudia v iných krajinách. To ma doviedlo k osvojeniu si návykov ako je separovanie odpadu, či kupovanie iba toho čo skutočne potrebujem. Je ľahšie začať od seba, keď vidíte, že to môže fungovať u iných. Ekológia a udržateľnosť sa stali neoddeliteľnou súčasťou môjho života a teší ma, že pribúdajú medzi nami ľudia, ktorí postupne menia svoje správanie a začali uvažovať ako svojou troškou prispieť k lepšiemu prostrediu v ktorom žijeme. A tak to bolo aj so mnou. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Príspevok, ktorý zdieľa Barbora Bruskova (@barborabruskova),

... a založili ste firmu, ktorá ponúka ľuďom ekologickejšiu formu slamiek.

Čítam rôzne štúdie o efektívnejšom využívaní zdrojov, udržateľnosti, a tak som vedela, že plastové slamky a celkovo aj jednorazové plasty budú v celej Európskej únii zakázané od roku 2021. Myšlienka alternatívnych slamených slamiek prišla ako super nápad. Sú to síce „len“ slamky, ale ide o tretí najčastejší odpad na pláži a v moriach.

Robili ste si k tomu nejaký cielený výskum alebo tento podnet prišiel nejakým prirodzeným spôsobom do vášho života?

Už dávnejšie som si raz v londýnskej kaviarni všimla ako mi v nápoji priniesli slamenú slamku a veľmi ma to vtedy zaujalo. Ide totiž o drobnosť, ktorá je veľmi ľahko nahraditeľná a pritom má veľmi veľký dopad na ekológiu. A keďže som chcela aspoň niečím pomôcť zlepšiť životné prostredie a na Slovensku som tento variant nikde nevidela, začala som pátrať a všetko ostatné už išlo tak nejako samo. A slovo slamky je od slova slama. Vraciame sa k ich prapôvodu, keďže presne tie slamené boli na svete ako prvé. :)

Neprehliadnite: VIDEO: Barbora Brušková cestuje ako modelka po svete: Prezradila kabelkové tajomstvá, tieto veci má vždy pri sebe

V čom je taká tá slamená slamka výhodnejšia oproti iným ekologickejším formám, akými sú papier či kov?

Dôležité je spomenúť, že sa jedná o ideálny príklad cirkulárnej ekonomiky. Znamená to teda, že sa slamky neprodukujú účelovo, ale vznikajú ako vedľajší produkt pri spracovaní stebiel obilniny. Steblá slamy sú sekundárnym odpadom pri zbere klasu na múku, takže sa nič nevyrába, len spracováva to, čo zo stebla slamy zostane. Sú 100% kompostovateľné, a preto šetrné k životnému prostrediu nielen pri ich používaní a recyklovaní, ale aj pri ich výrobe. Jednoduché, a pritom elegantné riešenie. Je to hlavne pre ich nezameniteľné vlastnosti - nerozmáčajú sa v nápojoch ako papierové, na rozdiel od kovových sa dajú použiť aj v studených a teplých nápojoch, a keďže sú jednorazové, netreba ich umývať ako sklenené. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Príspevok, ktorý zdieľa STROOI Slovensko (@strooislovensko),

A tak vznikla značka STROOI. Ako dlho vám to trvalo a aké veci ste pri jej budovaní museli riešiť?

Bolo to celkom náročné. Vytvoriť značku je jedna vec, ale budovať ju je zložitý proces, ktorý nikdy neskončí, keďže branding určuje smerovanie značky z dlhodobej perspektívy. Nie je to len logo, ide i o samotný produkt, víziu, firemnú identitu a mnoho iného. V škole sme sa vždy učili ako je dôležité mať vypracovaný svoj biznis model. Áno, je to kľúčové, avšak niekedy riadiť sa pocitmi, tiež nie je na škodu.

Pre novú značku je dôležitý silný príbeh spojený s kvalitným produktom s inovatívnym riešením. Je potrebné si jasne zadefinovať segment zákazníkov a cieľový trh. Podstatnú úlohu v budovaní pridanej hodnoty značky musí byť samozrejme príťažlivý dizajn a efektívna reklama. 

Sú slamky niečo, pričom chcete skončiť, alebo sa budete snažiť o väčšiu osvetu? Mnoho ľudí orientovaných na tieto témy sa napríklad snaží zároveň o ich rozvoj v podobe prednášok a podobne...

Čo sa týka STROOI Slovensko mám v pláne do budúcna rozširovať sortiment o podobné ekologicky zamerané produkty, ktoré dokážu eliminovať odpad a nezasahujú toľko do životného prostredia. Avšak sama sa nepokladám za super eko človeka. Ani sa to nedá byť zo dňa na deň 100% udržateľne mysliaci človek produkujúci nulový odpad. Je to o malých činoch a postupných návykoch. Chcem byť dobrým príkladom pre svoje okolie a nenásilne mojim správaním a návykmi ukázať, že sa to dá aj inak. Poctivo recyklovať, používať čo najmenej jednorazových plastov, nekupovať fast fashion, ale len veci, ktoré skutočne potrebujem. Tiež kupovať len potraviny, ktoré reálne skonzumujeme a kompostovať. Ide o maličkosti, keď ich však začneme praktizovať všetci, pomôžeme nielen sami sebe, ale hlavne našej planéte.

Mohlo by vás zaujímať: Rozhovor s Eliškou Chomistek: Ako sa z dievčaťa z Oravy stala uznávaná stylistka s nenapodobiteľným štýlom

Spomenuli ste, že sa snažíte byť dobrým príkladom pre svoje okolie - ako ste na tom s ďalšími oblasťami vzťahu k prírode?

Oblečenie nakupujem v poslednej dobe veľmi málo. Ak aj, snažím sa podporovať udržateľné a lokálne značky, ktoré dbajú na podmienky výroby a na svojich zamestnancov. To čo v skrini mám a nenosím sa snažím posunúť niekam kde to ľudia potrebujú viac. Snažím sa neprodukovať zbytočný odpad a správne separovať. Nejem mäso, vždy si so sebou nosím fľašku s vodou a na nákup do potravín chodím s vlastnou taškou. Ako som spomínala, život modelky so tebou prináša neustále cestovanie a presúvanie sa lietadlom patrí k mojej práci. Keď už však niekde som, snažím sa, čo najviac chodiť pešo a auto používam, čím ďalej tým menej. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Príspevok, ktorý zdieľa Barbora Bruskova (@barborabruskova),

Ako teda vyzerá váš pracovný deň? Stále totiž pracujete aj ako modelka.

Momentálna situácia nás modelky výrazne ovplyvnila. Kvôli pandémii sú zatvorené hranice, lety sa stále rušia a cestovať nie je tak jednoduché ako predtým. Nesmútim a naopak sa snažím svoj čas vypĺňať plnohodnotne. Fotenia a prehliadky vymenilo vybavovanie objednávok, e-maily a stretnutia ohľadom STROOI Slovensko. Snažím sa veľa sa hýbať, chodiť do prírody, veľmi rada varím a pečiem, maľujem, hrám na klavír a čítam knihy. Jednoducho robím všetky veci, na ktoré som popri neustálom cestovaní nemala čas. Všetko je tak ako má byť a keď sa situácia znova dostane do „normálu“ budem si moju modelingovú prácu oveľa viac užívať a tiež vážiť. 

Castingy Schwarzkopf Elite Model Look 2020 začínajú na SR už zajtra. Skús svoje šťastie aj ty!