Presunúť na hlavný obsah

Instagram ako možnosť zárobkov. Koľko na ňom dokážu zarobiť slovenskí influenceri?

Lifestyle

Zatiaľ čo kedysi bol čas strávený pred obrazovkami mobilných telefónov považovaný za stratový, dnes je tomu inak. Všetko to má na svedomí práve rozmach sociálnych sietí.

Sociálna sieť Instagram odštartovala v roku 2010. Na slovenský trh sa dostala približne o rok, dva neskôr, no napriek tomu bol počet užívateľov tejto platformy pomerne nízky. Na začiatku hnedá ikonka umožňovala totiž zdieľať len fotky. Jediný spôsob interagovania fungoval na báze srdiečok, ktoré predstavovali označena páči sa mi to a komentároch, na ktoré však človek nemohol odpovedať súkromne. 

Tak, ako na Instagram začali pribúdať celebrity, ale aj obyčajný ľudia, sa komunita užívateľov pochopiteľne rozrastala. Práve to podnetilo vyvojárov na to, aby podnikli hneď niekoľko krokov, čím držia sociálnu sieť do dnešného dňa na vrchole. Postupne totiž pridávali také funkcie, ako je príbeh dňa - fotografia viditeľná len na 24 hodín, výber z týchto príbehov, zdieľanie videí, filmových pásov, livestreamy, súkromné správy známe tiež ako directy a v neposlednom rade aj rôzne marketingové funkcie. Dnes Instagram využíva približne bilión aktívnych užívateľov každý mesiac - a to aj napriek tomu, že ja na svete len 7 miliárd ľudí. Väčšina užívateľov totiž spravuje hneď niekoľko profilov naraz. Jedná sa o pracovné, zábavné, ale aj tajné, ktoré sledujú obsahy tých, pred ktorými to chcú dané osoby tajiť. 

Prečítajte si: Tik Tok sa stáva čoraz populárnejšou sociálnou sieťou. Mladí na nej dokážu zarobiť aj tisíce eur

Ako je na tom Slovensko?

Podľa posledného prieskumu agentúry Neopublic je na Instagrame viac než jeden milión Slovákov. To sa však nerovná počtu účtov - tých môže byť kľudne aj dvojnásobne viac. Stále tak zaostáva za Facebookom, ktorý má takmer o polovicu väčšiu základňu. Faktom však je, že sa Facebook ani zďaleka nedoťahuje na obľúbenú aplikáciu v zárobkoch. Bannery síce Instagram využíva v podstatne menšej miere, no popularitu dosahujú najmä influenceri, ktorí si za promované posty pýtajú honoráre. Ich výplata za odprezentovanie služby či reklamy je priamo úmerná počtu followerov, ale aj číslam, ktoré vyplývajú z ich štatistík. 

Podľa spomínanej agentúry je približne 50 percent príspevkov pochádzajúcej od Slovákov platených. Promované príspevky majú na svedomí viac influencerky než influenceri. Silné zastúpenie majú módne značky, zdravá výživa a doplnky, fitness produkty, elektronika, ale aj šperky.

To, koľko záraba influencer, sa líši od podmienok, ktoré si dokáže nastaviť. Väčšina z nich má dohodnuté práve dlhodobé spolupráce, ktoré pri počte sledovateľov vyššom než 100-tisíc mesačne vynáša približne 1000 eur na mesiac. To, ako často treba produkt odpromovať a akým spôsobom, je už individuálne na firme, ako aj na osobe, ktorá vec reklamuje. V prípade, že má influencer aspoň tri-štyri dlhodobé spolupráce, ktoré často propaguje na svojom profile, jeho mesačný plat môže dosiahnuť kľudne aj 4000 eur. Výhodou bývajú aj rôzne dary a benefity, ktoré im značka ponúka.

Neprehliadnite: Film Lepší profil vyvolal diskusiu: Tisícky likov a sledovateľov vás možno urobia slávnym, ale nie šťastným