Budúcnosť s kopou ľahko zarobených peňazí a »bez námahy«: Mladšia generácia sa necháva najviac strhnúť
Populárne povolanie vytvorené vďaka sociálnym sieťam, influencer, predstavuje vidinu života, ktorý sa prezentuje ako „real“, ale koľko z toho je skutočne „real“? Mladých ľudí toto povolanie inšpiruje rovnako ako pocit slávy. Ako si však zachovať svoju tvár v tomto svete pozlátky?
Sociálne siete sú továrňou na výrobu ľahko zarobených peňazí a falošnej slávy
Vo virtualite je budúcnosť a klamali by sme, keby sme tvrdili, že sa to v priebehu nasledujúcich rokov zmení. Naopak, všetci dobre vieme, že virtuálny svet dokáže nielen vytvoriť veľmi hodnovernú verziu reality, ale dokonca realitu ako takú celkom zatlačiť do úzadia. Súčasnej generácii, ktorá sa do tohto sveta už narodila alebo v ňom už vyrastala, je práve preto prirodzená. Fungovanie bez sociálnych sietí v našom živote si už mnohí ani nevieme predstaviť.
V tomto nám dáva za pravdu aj odborná asistentka Ústavu všeobecnej psychológie Paneurópskej vysokej školy, Mgr. Denisa Newman PhD., ktorá tvrdí: „Sociálne siete sú súčasťou nových generácií a nové generácie sú súčasťou sociálnych sietí. Mnoho mladých (a nielen mladých) ľudí tu nachádza inšpiráciu.“ Práve mladšia generácia je tá, ktorá sa necháva instagramovými príbehmi o zrodení hviezdy rada strhnúť natoľko, že sama po takomto živote zatúži. Chcú byť niekým teraz a hneď, bez väčšej námahy a najlepšie s peniazmi vopred prevedenými na bankový účet. Sociálne siete sú továrňou na výrobu nielen peňazí, ale aj falošnej slávy, hoci by mala trvať len 5 minút. Samozrejme, mnoho závisí od človeka a od toho, ako si sám určí, na aký účel chce sociálne siete využívať. „Každá forma prezentácie – v súčasnosti sú to aj sociálne siete – sprostredkúva určitú podobu reality. Ak je realita sprostredkovaná, predávaná vo forme ľahko dosiahnuteľných úspechov a nepravdivých predstáv o živote, tak mnohí môžu nadobudnúť dojem, že tomu tak skutočne je,“ hovorí Newman.
Mohlo by vás zaujímať: Mladí ľudia uzatvárajú "gigy" na dobu neurčitú a prácu striedajú z viacerých dôvodov: Čo to o nich vypovedá?
Hashtag „milujem svoj život“, ale ktorý – ten reálny či virtuálny?
Presne tak môže mladý človek nadobudnúť takéto presvedčenie pri pohľade na Instagram svojej obľúbenej celebrity či influencera. Drvivá väčšina z nich vidí dobre vyzerajúceho chlapca alebo dievča, ktoré denne postuje svoj luxusný a na prvý pohľad závideniahodný život po kúskoch na sociálnej sieti. Každý týždeň v inom meste, s kopou nových zážitkov, neobmedzenými možnosťami, propagujúci oblečenie svetových značiek, s motivačnými komentármi typu „buď sám sebou, miluj svoj život, plň si svoje sny, sústreď sa na svoj cieľ“ a ďalšie. Presne týmito a im podobnými povzbudzujúcimi hláseniami inšpirujú súčasnú mladú generáciu k tomu, aby mala takýto život aj ona. Avšak, ako naznačuje psychologička, podstatné je, na akú oblasť nášho života majú reálny vplyv. „Na naše myslenie, na konanie, na postoje, názory? Kam siaha ich vplyv? Je konštruktívny, inšpirujúci alebo naopak? Aké kvality má tento vplyv? Človek skutočne a naplno pochopí iba to, čo sám prežije. Keďže takáto skúsenosť je iba čiastočne prenositeľná, je prirodzené, že nie vždy si druhá osoba uvedomuje, čo všetko sa skrýva za tým, čo je možné vidieť. Niektorí môžu nadobudnúť mylný dojem, že výsledok sa dostaví bezprácne, resp. osoba, ‚influencer‛ je vnímaný inak, akým v skutočnosti je.“
„Viac sa mi páči tvoje reálne ja než to instagramové“
Príkladom toho, ako vedia sociálne siete vytvoriť umelú slávu aj pretvárku na pohľad perfektného života, je austrálska modelka, dievčina menom Essena O´Neill. Mala skvele rozbehnutú instagramovú kariéru so slušnou fanúšikovskou základňou cez milión sledovateľov, ktorá sa stále rozrastala. Sponzori jej platili za to, že propagovala ich značku, z jej fotografií na sociálnych sieťach sršal luxus, blahobyt, vidina dokonalého života. Nemala však ešte ani dvadsať, keď sa rozhodla zo sveta sociálnych sietí stratiť raz a navždy a všetkých tak prekvapiť. Svoje rozhodnutie zdôvodnila v poslednom poste na YouTube a postarala sa tak o poriadny rozruch: „Sociálne médiá nie sú skutočné. Je to čisto vymyslený obraz a upravené, proti sebe postavené klipy. A to ma pohltilo... Nikoho neviním za moje činy ani za to, do akej miery ma sociálne siete, môj pohľad na 2D svet, pohltili. Bola som to ja, ktorá bola vypočítavá, stratená, chorá, potrebovala som vážnu pomoc. Samozrejme, že som to vtedy nevedela. V tej dobe som myslela len na viac peňazí, viac priateľov, ktorí sú ešte chudší než ja... to by vyriešilo moju vnútornú biedu.“ Dnes jej celý Instagram tvorí len jedna fotografia, na ktorej stojí: „Viac sa mi páči tvoje reálne ja než to instagramové.“
Nie každému je súdené byť influencerom... niekedy to vyjde, inokedy nie
Vidine bohatstva, cestovania, luxusu, spolupráce s vplyvnými módnymi značkami a predovšetkým vidine ľahko zarobených peňazí bez väčšej námahy sa dá ľahko podľahnúť. Tak ako podľahla Essena, podľahli aj iní influenceri. Na rozdiel od nej však buď nedokážu priznať pravdu, alebo sa nechcú vzdať falošného instagramového života, ktorý im zabezpečuje, aby ich 5 minút slávy trvalo čo možno najdlhšie a ich bankový účet sa rozrastal o ďalšie tisíce eur. To, čo mladého človeka motivuje k jednému či druhému, objasňuje aj Newman: „Každý človek je iný a túži po niečom inom. Preto aj motivácia je u každého iná – jeden túži po sláve, iný po peniazoch, ďalší po uznaní, sebaúcte atď. Každý sa snaží prísť k vedomiu vlastnej hodnoty inými prostriedkami. Niekedy to vyjde, inokedy nie...“
Čítajte tiež: Nie každý dokáže využívať home office: Pre koho je určený a na čom ľudia najčastejšie zlyhávajú?
Nie každému je súdené byť influencerom a ten, kto ním aj je, možno v skutočnosti ani nemá taký perfektný život. Možno je všetko sčasti pozlátka a pretvárka, falošné sebavedomie, umelo vytvorená realita, život, ktorý ani spolovice nežijú tak, ako ho prezentujú. „V psychológii sa to nazýva ‚persona‛ – tvár, maska, ktorú vidí náš okolitý svet, podstata však môže byť iná, niekedy dramaticky odlišná, inokedy môže influencer svetu ponúkať autentickú osobnosť a nič nepredstiera,“ dodáva Newman.
Influenceri tu vždy boli, len sa neoznačovali týmto názvom
Ako naznačujú aj slová psychologičky Newman, medzi influencermi sa nájdu rozhodne aj takí, ktorí toto novodobé povolanie dokážu reprezentovať dôveryhodne, so cťou a zachovať si pritom autenticitu reálneho života. Ten život, ktorý potom predstavujú aj na sociálnych sieťach. Pre týchto je potom byť influncerom nie falošnou identitou, ale skutočným povolaním, identitou, prostredníctvom ktorého si možno aj naozaj plnia svoje sny. Prezentujú to, čomu naozaj veria, vyberajú si len to, čo majú naozaj odskúšané, jednoducho nespreneverujú sa ani pre značku, ani pre peniaze. Paradoxne zachovať si chladnú hlavu vo svete sociálnych médií, kde, ako sme povedali, je dnes ľahké stať sa hviezdou z večera do rána, je skutočne náročné a hodné obdivu rovnako ako priznanie, že sme im podľahli. Aj povolaním influncera môžeme meniť svet k lepšiemu. Môžeme ľudí inšpirovať meniť veci k lepšiemu. Ako však hovorí Newman, influenceri tu vždy boli, len sa neoznačovali týmto názvom: „Ľudia vo svojej prirodzenosti potrebujú niekoho nasledovať, prípadne sa navzájom inšpirovať, je to prirodzené. Aj módny priemysel v tomto zmysle používa zaujímavú typológiu svojich zákazníkov, ktorých delí na ‚trendsetterov‛, t. j. tých, ktorí prinášajú nové trendy, ‚early adopters‛, t. j. tých, ktorí si veľmi rýchlo nové trendy osvojujú a nosia, no a napokon ‚late majority‛, t. j. majoritu, väčšinu obyvateľstva, ktorá je vždy pozadu :). Je to však ľudstvu prirodzené, nie je v tom nič zlé a, naopak, z historického a evolučného pohľadu je to pre udržanie ľudstva osožné.“
Vďaka virtualite je to akási reťazová reakcia, ktorej sme koniec koncov vo svete sociálnych médií svedkami dennodenne. Rôzne kampane, ktoré sa šíria internetom a predovšetkým sociálnymi sieťami, upovedomujú, informujú, šíria posolstvo, myšlienku, spájajú ľudí v mene dobrej veci. To je to, čo by sme mali vnímať. To je možno aj úlohou dobrého influencera, dať svojmu povolaniu akúsi pridanú hodnotu. Napokon rovnaký názor ako my má aj psychologička: „Myslím si, že je dôležité, či niekoho iba kopírujeme, napodobňujeme, imitujeme, alebo či sme autentickí. Inšpirácia zaujímavými ľuďmi a myšlienkami môže byť obohacujúca v tom prípade, ak tam človek ešte ‚dá niečo zo seba‛. Mám pocit, že tí najúspešnejší a najzaujímavejší ‚influenceri‛ sú najmä samými sebou, ponúkajú autenticitu. V tom vnímam ich hodnotu.“
Influencer sa stáva tvárou určitých záujmov spoločnosti, je len na človeku, aby zapojil aj zdravý rozum
Každé povolanie, aj to instagramové, je niečím, z čoho môžu mladí ľudia nadobudnúť negatívnu aj pozitívnu skúsenosť. Záleží na tom, čo chceme vidieť a vnímať, čím sa necháme zaslepiť, obalamutiť alebo presvedčiť, že je to pre nás to pravé, reálne. Treba mať na pamäti jedno. Každú prácu, o ktorej snívame, by sme mali chcieť robiť preto, že v nej vidíme naplnenie nášho doposiaľ nevyužitého potenciálu. Nie preto, že to robia všetci, nie preto, že chceme rýchlo zbohatnúť, že sa nechceme narobiť, ale robiť prakticky bez námahy. Slová psychologičky Newman tiež hovoria o tom, že v človeku, infuencerovi, ktorý to robí len z týchto nesprávnych dôvodov, by mal byť prítomný aj istý pocit zodpovednosti za to, čo a komu prezentuje, akej myšlienke, účelu vlastne slúži: „Ak to tento človek v sebe nemá, tak urobí čokoľvek, za čo mu zaplatia, alebo za čo ho odmenia. Tiež si musíme uvedomiť, že influencer sa stáva tvárou určitých záujmov, spoločností, ktorí chcú druhých presvedčiť o niečom, predať im niečo. Je však tiež na strane prijímateľa, aby občas okrem slepého nasledovania zapojil aj zdravý rozum a kritické myslenie. Za to, čo robíme, ako myslíme a aké máme postoje, sme v konečnom dôsledku zodpovední iba my sami.“
Cesta plná omylov je občas nutná k nájdeniu skutočných hodnôt
Pre nesprávne vnútorné pohnútky a sebamotiváciu sa teda môžeme dostať na cestu, ktorej v najhoršom prípade podľahneme a stratíme sa na nej, ale v tom najlepšom prípade nás môže doviesť k nájdeniu seba samého a skutočných hodnôt. „Domnievam sa, že rýchle riešenia neexistujú. Myslím, že skôr či neskôr sa napokon ukáže, či človeka to, po čom tak veľmi túžil, aj skutočne napĺňa, robí ho šťastným a sprostredkúva mu pocit vlastnej hodnoty,“ dopĺňa Newman. Chce to trpezlivosť, vytrvalosť aj tvrdú prácu, pretože bez poctivej, tvrdej driny a nejakej tej pracovnej morálky sa nezaobíde ani povolanie influencera.
Neprehliadnite: Prečo nevieme prijímať od druhých kritiku a ako získať prácu snov?
Nezabúdajte, že stať sa hviezdou sa dá ľahko. Udržať si svoj status influencera či inej hviezdy sociálnych médií je už oveľa ťažšie. No zo všetkého najťažšie je stať sa niekým a pritom zostať človekom, akým chceme byť. „Aj zarábanie peňazí je drina a v súčasnom rýchlom svete o to viac, no akoby sa skracovala cesta medzi ‚chcem‛ a ‚mám‛. To môže deformovať vnímanie hodnoty vecí, potravín, životných podmienok a vnímame ich ako samozrejmosť. V súčasnosti a nazvime to v kultúre ‚západného typu‛ sme značne odbremenení od základných úkonov, ktoré umožňujú naše prežitie, a náš život je pomerne pohodlný. Nie je to tak dávno, keď naši predkovia žili v absolútne iných podmienkach – ak chceli vodu, museli si ju najprv načerpať zo studne, ak chceli chlieb, museli zasiať, zožať, pomlieť, zamiesiť, vykysnúť, upiecť... atď. Dnes je to inak, ak máme pár drobných, tak ideme do najbližšieho obchodu a chlieb si kúpime. Každá generácia však so sebou prináša nové formy správania a preferencií, ktoré neboli typické či väčšinové v predošlých generáciách. To je však znakom určitého posunu, vývoja a iba budúcnosť ukáže, čomu sme sa naučili a kam sme sa dostali,“ dopĺňa psychologička na záver.
Upútavku na aktuálne číslo magazínu FEMINITY ZIMA 2018 si môžete pozrieť tu.