Koľko polotovarov obsahuje váš jedálniček? Ak ich vylúčite, na svojom tele spozorujete okamžité viditeľné výsledky

Profesionálny tréner Michael Achberger vysvetľuje, ako dopamín vplýva na našu závislosť aj to, čo sa stane s naším telom, keď z jedálnička vylúčime polotovary!

Vyhnúť by sme sa mali pokiaľ možno všetkým potravinám, ktoré obsahujú pridaný cukor a soľ

Vyhnúť by sme sa mali pokiaľ možno všetkým potravinám, ktoré obsahujú pridaný cukor a soľ

Zdroj: Profimedia

Takzvané priemyselne spracované potraviny čiže polotovary sú všade okolo nás. Musíme ich ale konzumovať, alebo sa im dá úplne vyhnúť? Mraziarenské boxy sú plné pochutín s obsahom rôznych chemických látok, soli, cukru a ďalších konzervantov. Odborníci na výživu samozrejme odporúčajú potraviny konzumovať v čo najviac prirodzenom stave. Prečo?

Nezdravé prímesi v niektorých jedlách navyše môžu viesť k zvýšenému riziku vzniku chorôb srdca a ciev či cukrovky. Navyše nie sú práve veľmi prospešné ani našej štíhlej línii. Lekári tiež podotýkajú, že ak priemyselne spracované potraviny z nášho jedálnička vyberieme, v našom tele sa budú diať veľmi pozitívne zmeny.

Prečítajte si: Porovnanie jedál, ktoré vyvrátia všetky mýty: O týchto si myslíte, že sú menej kalorické, opak je pravdou

Vyhnúť by sme sa mali pokiaľ možno všetkým potravinám, ktoré obsahujú pridaný cukor, soľ, mäsovým polotovarom a údeninám, instantným pokrmom, sušienkam aj cukrovinkám a ďalším pochutinám. Je dobré, ak potravina obsahuje čo najmenej aditív, ale niekedy je potrebné myslieť na to, že potravina bola spracovaná z dôvodu, aby bola zaistená jej mikrobiologická nezávadnosť. Príkladom môže byť napríklad pasterizácia či sterilizácia mlieka, konzervácia ovocia a zeleniny a ďalšie. Tieto potraviny sú na konzumáciu vhodné. Na obaloch sa sústreďme na to, aby potravina obsahovala čo najmenej pridaných zložiek a preferujte vždy čerstvé suroviny a základné potraviny.
 
V našom jedálničku by sme mali preferovať vždy čerstvé základné potraviny., ako sú ovocie a zelenina, obilniny (najlepšie celozrnné), mäso, mlieko, vajcia, orechy a semienka. Nezabúdajte tiež na ich vhodnú technologickú úpravu. Samozrejme polotovary úplne vynechať nemusíte. Ak z nich bude vaša strava zložená z 10 percent, môžete byť úplne v pokoji.

Pozor na dopamín a závislosť

Ďalšou dôležitou otázkou je, prečo by sme tieto potraviny vlastne nemali konzumovať? Spracovaním sa z nich totiž strácajú živiny, vláknina i voda. Mení sa aj spôsob, ako ich naše telo prijíma a trávi. Síce sa vďaka nim môžeme cítiť lepšie, obsahujú totiž látku dopamín, ktorá podporuje dobrú náladu. V mozgu tak cítime, že je nám dobre, ale naše telo naopak "protestuje". Chýba mu totiž už spomínané živiny, vláknina a minerálne látky. To môže nakoniec viesť až k obezite. Spomínaný dopamín totiž podporuje nekontrolovanou závislosť na určitom druhu jedla. Takže z jedálnička musia preč aj hamburgery, nezdravé sendviče, šišky či ďalšie sladké pečivo.

Abstinenčné príznaky

Pokiaľ prestanete priemyselne spracované potraviny jesť, môže to viesť k zvýšenej únave a podráždenosti. Napríklad ľudia, ktorí konzumujú veľa kofeínových nápojov, budú nejakú dobu skutočne "trpieť". U týchto jedincov sa totiž budú objavovať bolesti hlavy. Rovnaký účinok môže mať aj náhly nedostatok cukru. Špecialisti ale potvrdzujú, že tieto príznaky zvyčajne netrvajú dlho a náš organizmus si na naše nové stravovacie návyky veľmi rýchlo zvykne.

Na chuť nijako nespracovaných potravín si samozrejme musíte tiež zvyknúť. Sú totiž skutočne "iné" a možno vám nebudú pripadať moc korenené, sladké. Rozhodne to nesmiete vzdávať a musíte za každú cenu vydržať. Vaša snaha totiž bude časom  právom odmenená, uvidíte. Vaše telo bude zbavené prílišného množstva sodíka a cukru, a vy sa tak budete cítiť oveľa lepšie. Odborníci tiež zmieňujú, že regenerácia našich chuťových pohárikov môže trvať 10 až 15 dní.

Problémy s trávením

Na novú diétu si rovnako ako chuťové poháriky musí zvyknúť aj žalúdok. Všetky zmeny vo vašom organizme sú v tomto prípade samozrejme vždy len pozitívne. Vaše telo bude zrazu prijímať oveľa viac vlákniny, ktorá sa napríklad pri spracovaní ovocia z potravín vytratí. To môže telu spôsobiť niektoré gastrointestinálne komplikácie, ako sú nadúvanie či hnačka. S tým si ale nerobte starosti. Týmto prospešným zmenám sa totiž naše črevá a žalúdok veľmi rýchlo prispôsobia.

Neprehliadnite: Potraviny, vďaka ktorým dostanete do tela kolagén: Spomaľte proces starnutia a cíťte sa sebavedome

Bez polotovarov schudnete

Popisované zmeny vášho jedálnička sú prospešné aj pre našu telesnú váhu. Po odstránení tukov a cukrov totiž budete chudnúť. Takže návšteva fitness centra je samozrejme aspoň dvakrát týždenne dôležitá, ale v spojení s vašou diétou pôjde vaša váha nadol oveľa rýchlejšie.

Budete mať viac energie

Ak priemyselne spracované potraviny skutočne vynecháte, budete sa naviac cítiť oveľa lepšie, budete mať lepšiu náladu, budete energickejší a dokonca budete aj lepšie spať a to vás samozrejme bude motivovať nepoľaviť.

Samozrejme je ale dôležité, aby ste mali zaistený minimálny denný limit pre prísun sodíka a cukru. Preto je dobré sa vždy o zmene jedálnička poradiť so špecialistom.

Foto:
Profimedia
Zdroj:
Michael Achberger

Súvisiace články

Vysetrenie.sk

PlniElanu.sk

Diskusia k článku

comments powered by Disqus

Najčítanejšie články

Staň sa fanúšikom

TV programTV program Telkáč

Rozprávky, filmy a seriály

Starostlivosť o seba